Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Wolff

Professor

Ulrika Wolff
Professor
Akademisk grad: Doktor,
ulrika.wolff@ped.gu.se
031-786 2219

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulrika Wolff

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör framförallt dyslexi /läs- och skrivsvårigheter, läsning och kognitiva förmågor relaterade till läsning, exempelvis fonologisk förmåga. Jag har genomfört interventionsstudier för att förstå vilka pedagogiska insatser som mest gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter, och även studier inriktade mot yngre barn. Det är då av intresse att förstå vilka verbala och icke-verbala förmågor som är kritiska och påverkar den tidiga läsinlärningen, och hur dessa förmågor interagerar över tid. För närvarande pågår en longitudinell studie, inom vilken en delstudie om tidig fonologisk träning genomförs i syfte att studera effekterna av denna för den tidiga läsutvecklingen. Inom kort kommer en vokabulärintervention att genomföras med cirka 600 elever i årskurs 2. Jag har också ett särskilt intresse för analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Undervisningsintressen
Jag undervisar gärna om läsning och om vad forskningen säger idag om dyslexi /läs- och skrivsvårigheter samt om pedagogiska konsekvenser, liksom om analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Nyckelord
dyslexi, fonologisk medvetenhet, läsning, läs- och skrivsvårigheter

Senaste publikationer

Reasoning about Representations: Effects of an Early Math Intervention
Görel Sterner, Ulrika Wolff, Ola Helenius
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preliminary Results from a Structured Vocabulary Intervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference in Copenhagen, Denmark, August 22-25 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Early phonological intervention: A longitudinal design
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preliminära resultat från en randomiserad vokabulärintervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is Rapid Automatized Naming (RAN) consistent over time?
Malena Åvall, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

En interventionsstudie för elever med läs- och skrivsvårigheter – en femårig uppföljning
Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effekter av tidig fonologisk träning – en longitudinell studie från 4–10 år
Ulrika Wolff
Key-note vid Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Åtgärdsgarantin för läsning, skrivning och matematik
Ulrika Wolff
Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter , Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 76

2011

Long term treatment, teacher and gender effects of a randomised reading intervention study: an application of structural equation modeling
Ulrika Wolff
British Dyslexia Association's 9th International Conference, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

RAFT - en interventionsstudie för nioåringar med läs- och skrivsvårigheter
Ulrika Wolff
Dyslexi, aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Dyslexi och tidspress - en studie
Ulrika Wolff
Elevhälsa, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Testbatteri för diagnos av dyslexi/läs- och skrivsvårigheter inom gymnasia- och vuxenutbildningen
Ulrika Wolff
Elevhälsa, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Subgrouping of readers based on performance measures: A latent profile analysis
Ulrika Wolff
Reading and writing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lilla DUVAN: Dyslexiscreening för årskurs 3, 5 och 7
Ulrika Wolff
Stockholm, Hogrefe Psykologiförlaget, Lärobok 2010
Lärobok

Artistic talents and dyslexia: A genuine connection?
Ulrika Wolff
Dyslexia and creativity: Investigation from differing perspectives, New York, Nova Science Publishers, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Phonological and surface subtypes among university students with dyslexia
Ulrika Wolff
International journal of disability, development and education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Subgrupper av läsare
Ulrika Wolff
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?