Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per-Olof Thång

Seniorprofessor

Per-Olof Thång
Seniorprofessor
Akademisk grad: Doktor,
per-olof.thang@ped.gu.se
031-786 2239

Rumsnummer: A3 133
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Per-Olof Thång

Forskningsintressen
Vuxnas utbildning och lärande i såväl institutionaliserade former som i arbetslivet. Det handlar om såväl allmänt inriktad utbildning, yrkesinriktade utbildningar och professionsutbildningar. Motiv och motivation samt effekter av formaliserad utbildning ligger inom ramen för detta intresse. Relationen mellan kvalifikationsforskning, kompetensutveckling, lärande å den ena sidan och förändrade arbetsvillkor och samhällsförändringar å den andra sidan är av särskilt intresse.

Högskoleutbildning är ett annat forskningsintresse; hur kan formellt lärande i högskolemiljö integreras med det lärande som sker i autentiska arbetsmiljöer och hur den professionella kunskapen byggs upp?

Undervisningsintressen
Dessa sammanfaller i hög grad med ovanstående.

Nyckelord
vuxenutbildning, vuxnas lärande, arbetslivspedagogik, utbildningssociologi, utbildningsekonomi, effekter av utbildning, utbildningspolitik

Senaste publikationer

Workplace Learning in Higher Education: Two Examples from a Swedish Context.
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
In Bowen, T. & Drysdale, M. T. B. (Eds.), Work-integrated Learning in the 21st Century: Global Perspectives on the Future, (35-49) (International Perspectives on Education and Society, V32), Bingley, UK: Emerald Publishing Limited., Bingley, UK, Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Bedömning för yrkeslärande
Martina Wyszynska Johansson, Per-Olof Thång
Yrkesdidaktikens mångfald, Lärarförlaget, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att lära av erfarenhet. Personlig kunskap genom observation och reflektion.
Per-Olof Thång
Erfaringslaering. Tron Inglar (red), Kristiansand, Portal Förlag AS, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Pre-School Teacher Education and the Relation between Theory and Practice
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
ECER konferens i Budapest 8-11/9, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning at work in Higher Vocational Education
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2015
Rapport

Formation of Apprenticeships in the Swedish Education System: Different Stakeholder Perspectives
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik, Per-Olof Thång
International Journal for Research in Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning at work in Higher Vocational Education
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) NordYrk - ISSN 2242-458X – Article, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ethical Work in the Village of Hope - Changing Life Conditions for Children and Women
Per-Olof Thång, Kristina Bartley
International Journal of Applied Ethics, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 41 - 43 av 43

2001

Worked-Based Learning Centres in Manufacturing Industry. Some notes on conditions and prerequisites
Per-Olof Thång, Gun-Britt Wärvik
at the ESREA conference in Lisbon, September 2000, Paper i proceeding 2001
Paper i proceeding

2000

Interest and motivation to participate in adult education. A study within the Adult Education Initiative
Per-Olof Thång, Gun-Britt Wärvik
Social Change and Adult Education, Trondheim, Tapir, Kapitel i bok 2000
Kapitel i bok

Adult Education in Sweden. Possibilities for the Middel Aged and Old People
Per-Olof Thång, Gun-Britt Wärvik
Education and Ageing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2000
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 43 av 43

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?