Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Rosén

Professor

Monica Rosén
Professor
Akademisk grad: Doktor,
monica.rosen@ped.gu.se
031-786 2435
0706-532435

Rumsnummer: A2 435
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning, undervisning, handledning, projektledning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Rosén

Forskningsintressen
Min forskning hittills har varit inriktad mot frågor som handlar om att beskriva, förstå och förklara skillnader i kunskaper, färdigheter, attityder och intressen, främst med hjälp av storskaliga undersökningar av utbildningssystems resultat och funktion. Sedan millenniets början har intresset varit särskilt fokuserat på elevers läsfärdigheter och de internationella studier av "reading literacy" som Sverige har deltagit i. Analysarbetet handlar främst om att identifi era och problematisera faktorer inom och utom utbildningssystemet, som inverkar på individers eller gruppers utbildningsresultat. Att undersöka förändringar i läsfärdigheter över tid, liksom att jämföra förändringarna med andra länder tillhör pågående projekt. Till forskningsintresset hör också de medföljande metodologiska utmaningarna, en multivariat ansats, problemområdets flernivåkaraktär (individ, skola, samhälle) och begreppsvaliditet.

Forskningsmiljö: ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/fur

Undervisningsintressen:

1. Forskningsmetodik (design, mätning, analys, validitet, etik)

Forskarskolan QRM Quantitatitve Methods in Education

QRM är en VR finansierad nationell metodforskarskola för både doktorander och disputerade forskare. QRM drivs samarbete med kollegor i FUR-gruppen och kollegor vid Umeå Universitet, med mig som koordinator.

2. Nationell och internationell bedömning/Large scale assessments

3. Handledning av doktorander

Nyckelord
utbildningsresultat, utbildningssystem, utvärdering, internationella komparativa studier, individuella differenser, sociala gruppskillnader, läsförmåga, "reading literacy", kvantitativa metoder

 

Senaste publikationer

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Gender differences in broad and narrow ability dimensions
Monica Rosén
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 76

2012

Can That Be Done? - On Developing High-Stakes Summative Tests for Additional Formative Purposes
Gudrun Erickson, Monica Rosén
Presentation vid AERA 2012 Annual Meeting, Vancouver, Canada, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

2010

The Influence of Students’ Motivation and SES on the Equality of Teacher Ratings
Stefan Johansson, Monica Rosén
The European Conference on Educational Research (ECER), August 25-27, Helsinki, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2009

Computer availability at home and reading achievement
Jan-Eric Gustafsson, Monica Rosén
13th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

On the Validity of Negatively Worded Questions
Stefan Johansson, Rolf Strietholt, Monica Rosén, Wilfried Bos
ECER Symposium 28-30 september 2009, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Effects of school- and classroom-climate on reading achievement differences within and between classes in primary school
Elisabeth Frank, Monica Rosén
the EARLI 13th biennal conference, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Samhällsfaktorer och skolresultat
Monica Rosén
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer, Stockholm, Fritzes, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Direct and indirect effects of parents´ education on reading achievement among third graders in Sweden.
Eva Myrberg, Monica Rosén
British Journal of Educational Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

Läsförståelse under luppen. Observera Bedöma Utveckla.
Monica Rosén, Eva Längsjö, Ingegärd Nilsson, Jan-Eric Gustafsson
Stockholm, Natur och Kultur, Bok 2008
Bok

Visar 41 - 50 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?