Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Rolf Lander

Seniorforskare

Rolf Lander
Seniorforskare
Akademisk grad: Doktor,
rolf.lander@ped.gu.se

Rumsnummer: A2 210
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Rolf Lander

Forskningsintressen
Reformer och förändring i svensk skola, både på system- och skolnivå.
Skolutveckling. Lärares professionella självkänsla och utveckling. Utvärdering, dels av försöks- och utvecklingsprocesser, dels effektstudier.
Kvalitativa och kvantitativa fallstudier.

Undervisningsintressen
Kurser om forskningsmetodik och metodologi, utvärdering och skolutveckling. Handledning.

Nyckelord
skolutveckling, reformer, utvärdering

Forskningsmiljöer och projekt
Skolutveckling

Senaste publikationer

Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Uppdrags- och processdrivna skolorganisationer med rum för mellanledare
Ulf Blossing, Rolf Lander, Anette Olin
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Från processledarutbildning till organisering av utveckling - utveckling i Helsingborgs skolor
Jaana Nehez, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Anette Olin, Rolf Lander
Föreläsning vid Noralf-konferensen, 6-7 oktober 2016, i Göteborg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolutveckling och differentiering för skolpersonalen
Rolf Lander, Ulf Blossing, Maria Jarl, Margaretha Milsta, Anette Olin et al.
I I. Wernersson & I. Gerrbo (Red). Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Gothenburg Studies in Education 347, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Nyblivna lärares upplevda kapacitet i arbetet med eleverna – varifrån kommer den?
Rolf Lander
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att bedöma skolor: Utvärderingsideal och praxis
Rolf Lander
Troye Nordkvelle, Y; Haugsbakk, G & Nyhus, L (red): Pedagogisk utvikling - veier og omveier til en god skole., Oslo, Cappelen Damm Akademisk, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 41 - 49 av 49

2005

Teacher trust in collective efficiency concerning the management of objectives and time
Michael Hansen, Rolf Lander
Paper presented at the NERA-congress in Oslo, March 10-13, 2005, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Björkskolans utveckling av teknologi och organisation inom timplaneförsöket
Rolf Lander
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2005
Rapport

Professional competition and cooperation frame health promotion in Swedish schools
Rolf Lander
Clift, S. & Bruun Jensen, B. (eds). The health promoting school : international advances in theory, evaluation and practice, Copenhagen, Danish University of Education : on behalf of the European Network of Health Promoting Schools, Kapitel i bok 2005
Kapitel i bok

Självreglering lönar sig - till viss del
Michael Hansen, Rolf Lander
Utan timplan : forskning och utvärdering : en antologi från Timplanedelegationen (SOU 2005:102), Skolverket/Fritzes, Kapitel i bok 2005
Kapitel i bok

Studentopinionen om AUO-kurserna i lärarutbildningen i Göteborg. Översikt 2001- 2004. (UFL-rapport 2005:05)
Rolf Lander, Michael Hansen
Göteborg, Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, Göteborgs universitet, Rapport 2005
Rapport

Effekter i försök med timplanen på grundskolan
Michael Hansen, Rolf Lander
Göteborg, Göteborg University, Rapport 2005
Rapport

2004

"Förord till den svenska upplagan"
Rolf Lander
Läraren i kunskapssamhället : i osäkerhetens tidevarv, red. Andy Hargreaves och Patricia Wadensjö. Lund: Studentlitteratur, Kapitel i bok 2004
Kapitel i bok

2003

Visar 41 - 49 av 49

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?