Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marianne Dovemark

Universitetslektor

Marianne Dovemark
Universitetslektor
Professor emerita
Akademisk grad: Docent,
marianne.dovemark@gu.se
031-786 2774

Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Marianne Dovemark

 

Mina huvudsakliga forskningsintressen ligger inom ramen för utbildningsrelaterad etnografi med fokus på strukturella faktorer som klass, kön och etnicitet. Min forskning ägnas åt frågor om makt och inflytande, bland annat frågor som rör skolans styrning och marknadsorientering. Frågor av speciellt intresse är aspekter på inflytande och demokrati i relation till hur frågor om ansvar, flexibilitet och valfrihet kan beskrivas och förstås. Teoretiskt hör jag hemma i en kritisk tradition, metodologiskt med tonvikt i kritisk etnografi. För närvarande ingår jag i det pågående VR-finansierade forskningsprojektet: ”Inkluderande och konkurrerande? Gymnasieskolan i skärningspunkten mellan social inkludering och marknadisering”. Jag ingår i forskningsmiljön PAGE (Power and AGency in Education) vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs Universitet. Jag är också medlem i team 2 i Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” som finansieras av NordForsk (2013-2018).

 

Senaste publikationer

Ethical reflections on critical ethnography
Marianne Dovemark
Ethical reflections on critical ethnography, London, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Equity and choice for newly arrived migrants
Dennis Beach, Marianne Dovemark
Neoliberalism and Market Forces in Education. Lessons from Sweden., London, New York, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Equity and choice for newly arrived migrants
Marianne Dovemark
presented at NERA conference, Mars 6-8, Uppsala, Sweden, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

‘He failed to find his place in this school’ – re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school.
Ina Juva, Gunilla Holm, Marianne Dovemark
ECER 2018, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

He failed to find his place in this school” – Re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school
Ina Juva, Gunilla Holm, Marianne Dovemark
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hidden private power in the world of education – the case of Ifous Ltd.
Catarina Player-Koro, Marianne Dovemark
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social Justice in Swedish Post-16 Education? New preparatory programmes
Inger Erixon Arreman, Marianne Dovemark
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deregulation, Privatisation and Marketisation of Nordic Comprehensive Education: Social Changes Reflected in Schooling
Marianne Dovemark, Sonja Kosunen, Jaakoo Kauko, Berglind Rós Magnúsdóttir, Petteri Hansen et al.
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolan, marknaden och prekariatet
Marianne Dovemark, Dennis Beach
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (red.) Skolan marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Visar 41 - 50 av 65

2014

Separate worlds in the past, present and future: an equivalent school within the Swedish upper secondary education?
Ann-Sofie Holm, Marianne Dovemark
Paper presented at symposium, EERA conference in Porto, 2-5 September, 2014., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Power, education, democracy and structural social relations
Dennis Beach, Elisabet Öhrn, Petra Angervall, Marianne Dovemark, Jan Gustafsson et al.
Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Inga Wernersson & Ingemar Gerrbo (red), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Creativity learning in schools: A meta-ethnographic analysis
Marianne Dovemark, Dennis Beach
Paper presented at ECER, Istanbul, September 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pedagogical identities at two local upper secondary school markets in Sweden,
Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm
Paper presented at ECER, Istanbul, September 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Inclusive and competitive - upper secondary schools’ marketization within one school market in Sweden
Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm
Paper presented at NFPF conference, 7-9 Mars, Reykjavik, Iceland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Complexities and Contradictions of Educational Inclusion. A Meta-Ethnographic Analysis.
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Complexities and Contradictions of Educational Inclusion: A Meta-Ethnographic Analysis.
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Paper presentation at the EERA Network 19 (Ethnography) sessions of ECER, Istanbul, September 10-14, 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How private ‘everyday racism’ and public ‘racism denial’ contribute to unequal and discriminatory educational experiences
Marianne Dovemark
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 65

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?