Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Liss Kerstin Sylvén

Professor

Liss Kerstin Sylvén
Professor
Akademisk grad: Docent,
lisskerstin.sylven@ped.gu.se
031-786 2388
0706-946263

Rumsnummer: A3 235
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Liss Kerstin Sylvén

Forskningsintressen
Som språkvetare i engelska arbetar jag framför allt med frågor som rör språkinlärning är intresserar mig specifikt för språk- och ämnesintegrerad utbildning (på engelska  Content and Language Integrated Learning – CLIL), där engelska används som undervisningsspråk i icke-språkliga skolämnen, samt utbredning och effekter av så kallad fritidsengelska, alltså engelska som barn och ungdomar kommer i kontakt med utanför skolans väggar.

Jag disputerade vid engelska institutionen, Göteborgs universitet, med en avhandling om Content and Language Integrated Learning, CLIL, dvs språk- och ämnes integrerad undervisning, med fokus på effekter på elevernas engelska vokabulär. Detta har fortsatt att vara ett av mina främsta forskningsintressen. Jag har bland annat varit projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools (se vidare: http://ips.gu.se/forskning/forskningsprojekt/cliss). På senare tid har jag kommit att ägna mycket av min tid åt forskning kring vad den engelska som vi ständigt stöter på i vardagen i Sverige har för betydelse för inlärandet av engelska. Även om de rent lingvistiska aspekterna fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, så har min forskning kring inlärande av engelska som andra- eller främmande språk breddats till att inkludera även frågor om motivation och inlärares individuella skillnader.

Göteborgs universitet har på uppdrag av Universitets- och Högskolerådet, tidigare Högskoleverket, varit ansvarigt för framtagande av den engelska läsförståelsedelen, ELF, sedan den infördes som en del i högskoleprovet 1992. Sedan 2008 är jag ansvarig för detta arbete.

Utbildningsintressen
Jag föreläser om min forskning inom ramen för lärarutbildningen samt inom forskarutbildningen. Jag är för närvarande huvudhandledare för fyra doktorander, Jasmine Bylund, Elisabeth Ohlsson och Clara Palm, alla antagna i forskarskolan SEMLA (https://www.isd.su.se/semla-forskarskola-i-lärande-undervisning-och-bedömning-i-svenska-och-engelska), samt Jessica Nilsson, antagen i forskarskolan CUL (cul.gu.se/CUL+forskarskola).

Nyckelord
CLIL; extramural engelska; andraspråksinlärning; motivation; vokabulärinlärning; högskoleprovet.

Senaste publikationer

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Visualising multilingual lives. More than words, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Epilogue
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Extramural English
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Reading Comprehension
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Productive Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Receptive Vocabulary
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL and Motivation Revisited: A Longitudinal Perspective
Amy S. Thompson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Assessment in CLIL
Helena Reierstam, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL, CLISS, and the Swedish Context. An Overview
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 105

2016

Extramural exposure - a new player in the field of second language acquisition?
Liss Kerstin Sylvén
Paper presenterat vid AAAL, Orlando, USA, 9-12 april, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vokabuläranvändning i CLIL- och ickeCLIL-elevers engelska skriftliga produktion
Liss Kerstin Sylvén
Paper presenterat vid ASLAs nationella symposium 2016, Språk och Norm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Undervisning på och i engelska
Liss Kerstin Sylvén, Pia Sundqvist
Pedagogik för högskolelärare, Möklinta, Gidlunds förlag, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Extramural English and academic vocabulary. A longitudinal study of CLIL and non-CLIL students in Sweden
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Apples - Journal of Applied Language Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language alternation and language norm in vocational content and language integrated learning
Janne Kontio, Liss Kerstin Sylvén
Language Learning Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Extramural English in relation to CLIL: Focus on young language learners in Sweden
Liss Kerstin Sylvén, Pia Sundqvist
CLIL in action. Voices from the classroom, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Development of academic vocabulary in English L2 writing
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Faces of English: Theory, practice and pedagogy, June 11-13, 2015, University of Hong Kong, Hong Kong, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effects of policy and practice on CLIL in Sweden
Liss Kerstin Sylvén
EALTA 12th Annual Conference, May 28-31, 2015, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A longitudinal study of CLIL and anxiety
Liss Kerstin Sylvén, Amy S. Thompson
AAAL Conference, March 21-24, 2015, Toronto, Canada, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Motivational implications of a CLIL curriculum
Amy S. Thompson, Liss Kerstin Sylvén
Languages in Focus, LIF, March 4-7, 2015, Cappadocia, Turkey, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 105

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?