Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Rosén

Professor

Monica Rosén
Professor
Akademisk grad: Doktor,
monica.rosen@ped.gu.se
031-786 2435
0706-532435

Rumsnummer: A2 435
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning, undervisning, handledning, projektledning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Rosén

Forskningsintressen
Min forskning hittills har varit inriktad mot frågor som handlar om att beskriva, förstå och förklara skillnader i kunskaper, färdigheter, attityder och intressen, främst med hjälp av storskaliga undersökningar av utbildningssystems resultat och funktion. Sedan millenniets början har intresset varit särskilt fokuserat på elevers läsfärdigheter och de internationella studier av "reading literacy" som Sverige har deltagit i. Analysarbetet handlar främst om att identifi era och problematisera faktorer inom och utom utbildningssystemet, som inverkar på individers eller gruppers utbildningsresultat. Att undersöka förändringar i läsfärdigheter över tid, liksom att jämföra förändringarna med andra länder tillhör pågående projekt. Till forskningsintresset hör också de medföljande metodologiska utmaningarna, en multivariat ansats, problemområdets flernivåkaraktär (individ, skola, samhälle) och begreppsvaliditet.

Forskningsmiljö: ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/fur

Undervisningsintressen:

1. Forskningsmetodik (design, mätning, analys, validitet, etik)

Forskarskolan QRM Quantitatitve Methods in Education

QRM är en VR finansierad nationell metodforskarskola för både doktorander och disputerade forskare. QRM drivs samarbete med kollegor i FUR-gruppen och kollegor vid Umeå Universitet, med mig som koordinator.

2. Nationell och internationell bedömning/Large scale assessments

3. Handledning av doktorander

Nyckelord
utbildningsresultat, utbildningssystem, utvärdering, internationella komparativa studier, individuella differenser, sociala gruppskillnader, läsförmåga, "reading literacy", kvantitativa metoder

 

Senaste publikationer

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Gender differences in broad and narrow ability dimensions
Monica Rosén
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 76

2013

Path analyses is early influences from home on grade 4 achievement in PIRLS and TIMSS 2011: A Nordic comparison
Monica Rosén, Jan-Eric Gustafsson, Kajsa Yang Hansen
The European Conference on Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

4 Læringsmuligheter og prestasjoner i matematikk på 8. trinn
Liv Sissel Grønmo, Inger Christin Borge, Monica Rosén
Opptur og Nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige, Oslo, Norge, Akademika forlag, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Datorer får barn att läsa mindre - om läsning och läsvanor bland barn och unga
Monica Rosén
Läsning! Svensklärarföreningens årsskrift 2013, Stockholm, Svensklärarföreningen, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Effects of Home Background on Student Achievement in Reading, Mathematics, and Science at the Fourth Grade.
Jan-Eric Gustafsson, Kajsa Yang Hansen, Monica Rosén
M. O. Martin and I. V. S. Mullis (Eds) TIMSS and PIRLS 2011: Relationships Among Reading, Mathematics, and Science Achievement at the Fourth Grade—Implications for Early Learning, Boston College, USA, Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College., Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

A correction model for differences in the sample compositions: the degree of comparability as a function of age and schooling
Rolf Strietholt, Monica Rosén, Wilfried Bos
Large-scale Assessments in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

"Long-term Trends in Educational Inequality: The Role of Gender and Parents’ Education"
Monica Rosén, Rolf Strietholt, Wilfried Bos
European Conference on Educational Research 2012, Cadiz, Spain, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers and tests: assessing pupils’ reading achievement in primary schools
Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Educational Research and Evaluation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Förändringar i läsvanor och läsförmåga bland 9- till 10-åringar: Resultat från internationella studier
Monica Rosén
Läsarnas marknad, marknadens läsare en forskningsantologi, Göteborg, Nordicom, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Förändringar i läsvanor och läsförmåga bland 9- till 10-åringar: Resultat från internationella studier
Monica Rosén
Läsarnas marknad, marknadens läsare en forskningsantologi, Stockholm, Fritze , Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?