Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Olin

Universitetslektor

Anette Olin
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
anette.olin@ped.gu.se
031-786 2650
0708-399155

Rumsnummer: A3 329
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Ordförande i aktionsforskningskollegiet, koordinator i Nordiskt Nätverk i Aktionsforskning NNAF


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Anette Olin

Forskningsintressen

Jag arbetar med frågor som rör lärares och rektorers professionella lärande och utveckling, dvs hur professionella lär i sitt yrke och särskilt i samarbete med andra i skolan och även i samarbete med universitetet (t ex handledning). Dessutom intresserar jag mig för mellanledarskapet (t ex förstelärare, utvecklingsledare ) kopplat till skolans skolutvecklingsuppdrag. En stor del av min forskning bedrivs som aktionsforskning. 

Undervisningsintressen

Jag undervisar mest i mastersprogram, rektorsprogrammet och uppdragsutbildningar men även i lärarutbildningen. När det gäller uppdragsutbildning handlar det om aktionsforskningskurser, handledning, forskningscirklar m.m. Dessutom föreläser jag inom mina kunskapsområden.

Nyckelord
skolutveckling, lärares och rektorers professionella utveckling och lärande, praktik/praxis, aktionsforskning, mellan-/utvecklingsledarskap i skolan

Forskningsmiljöer och projekt
Power and Agency in Education, PAGE
Aktionsforskningskollegiet
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning, NNAF

Senaste publikationer

Läraragens i lärarlagsdiskussioner om Skolverkets allmänna råd
Louise Frey, Anette Olin
Forskning Og Forandring, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolutveckling på en gymnasieskola genom Didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal som rektors redskap för lärande
Linda Klang, David Jonsson, Jaana Nehez, Anita Norlund, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Master´s program in action research enabling and constrain teachers´practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, Split October, 17-19, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 80

2017

Lärares professionella utveckling genom examensarbetet på masternivå
Karin Rönnerman, Anette Olin
Nationell konferens i pedagogiskt arbete 14-15 augusti, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dialogue for didactic development
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Translating ideas for school development into changed leading practices
Lisbeth Gyllander Torkildsen, Jaana Nehez, Anette Olin, Torbjørn Lund
Nordic Educational Research Association (NERA) 2017, Copenhagen Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Middle leading as ‘translating’ of practices
Jane Wilkinson, Torbjørn Lund, Anette Olin
Symposium in Educational Leadership, conference AARE, Melbourne 2016, 27 Nov-1 Dec, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Från processledarutbildning till organisering av utveckling - utveckling i Helsingborgs skolor
Jaana Nehez, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Anette Olin, Rolf Lander
Föreläsning vid Noralf-konferensen, 6-7 oktober 2016, i Göteborg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aktionsforskning som systematiskt kvalitetsarbete - från modell till förhållningssätt
Anette Olin, Lisa Yngvesson
Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap, Göteborg, RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 11, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Facilitating democratic professional development: exploring the double role of being an academic action researcher
Anette Olin, Gunilla Karlberg-Granlund, Eli Moksnes Furu
Educational Action Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 80

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?