Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elisabet Öhrn

Professor

Elisabet Öhrn
Professor
Akademisk grad: Doktor,
elisabet.ohrn@gu.se
031-786 2412

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Elisabet Öhrn

Jag har utbildningssociologisk forskningsinriktning med fokus på makt, demokratiskt deltagande, kön, klass och etnicitet. Det inkluderar studier av maktprocesser och demokratisk fostran i olika utbildningspraktiker i relation till det omgivande samhället och olika undomsgruppers resurser och respons på sin position. Detta är också centrala frågor för den forskningsmiljö som jag ingår i (PAGE - Power and AGency in Education).

Till avslutande forskningsprojekt hör  "Ungdomar som politiska aktörer" (FAS),  "Ungdomars skolvardag i könsperspektiv" (Skolverket) och "Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan" (VR),  "Kön och karriär i akademin" (VR) samt   "Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor" (VR). Projekt "Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet" (VR) är i slutfasen och följs upp av det nystartade fyra-åriga projektet "Utbildning och integration av unga nyanlända på landsbygden" (VR), som jag leder från 2019. Jag leder också ett av de sju team som ingår i det stora nordiska Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” (2013-2018), som finansieras av NordForsk.
 

Forskningsmiljöer och projekt

 

Senaste publikationer

Pedagogic practices in a deregulated upper secondary school: Students' attempts to influence their teaching
V. S. Bjarnadottir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using rural frameworks and research to develop understandings of educational justice and equity across socio-spatial settings
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
Paper presented at the conference for Australian Association of Research in Education, Brisbane , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
Computer Supported Qualitative Research New Trends on Qualitative Research / Editors: Costa, António Pedro, Reis, Luís Paulo, Moreira, António, Springer, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Closing discussion
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
I E Öhrn & D Beach (Eds), Young people's life and schooling in rural areas, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
I E Öhrn & D Beach (Eds), Young people's life and schooling in rural areas, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement.
Elisabet Öhrn
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rurality and education relations: Metro-centricity and local values in rural communities and rural schools
Dennis Beach, Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Maria Rönnlund, Rosvall Per-Åke
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Resultatdialogen 2018, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 86

2014

The Gifted and the Hard Working. Gendered discourses of study performances in secondary school.
Ann-Sofie Holm, Elisabet Öhrn
Paper presented at the ECER conference 2014 in Porto, Portugal, September 2-5, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Unfolding the context and the contents: Critical perspectives on comtemporary Nordic schooling
Anne-Lise Arnesen, Elina Lahelma, Lisbeth Lundahl, Elisabet Öhrn
I A-L Arnesen, E Lahelma, L Lundahl & E Öhrn (Eds) Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

To pass the test: Boys parallell positioning
Lisa Asp-Onsjö, Elisabet Öhrn
NERA conference 2014 in Lillehammer, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Power, education, democracy and structural social relations
Dennis Beach, Elisabet Öhrn, Petra Angervall, Marianne Dovemark, Jan Gustafsson et al.
Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Inga Wernersson & Ingemar Gerrbo (red), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Introduktion
Elisabet Öhrn
E Öhrn & L Lundahl (Red) Kön och karriär i akademin. En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Avslutande diskussion
Elisabet Öhrn, Lisbeth Lundahl
E Öhrn & L Lundahl (Red) Kön och karriär i akademin. En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Kön och karriär i akademin. En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Elisabet Öhrn, Lisbeth Lundahl
Göteborg, University of Gothenburg, Samlingsverk 2013
Samlingsverk

Kön och karriär i akademin
Elisabet Öhrn, Lisbeth Lundahl
Resultatdialog 2013, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Complexities and Contradictions of Educational Inclusion. A Meta-Ethnographic Analysis.
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Complexities and Contradictions of Educational Inclusion: A Meta-Ethnographic Analysis.
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Paper presentation at the EERA Network 19 (Ethnography) sessions of ECER, Istanbul, September 10-14, 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 86

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?