Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elisabet Öhrn

Professor

Elisabet Öhrn
Professor
Akademisk grad: Doktor,
elisabet.ohrn@gu.se
031-786 2412

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Elisabet Öhrn

Jag har utbildningssociologisk forskningsinriktning med fokus på makt, demokratiskt deltagande, kön, klass och etnicitet. Det inkluderar studier av maktprocesser och demokratisk fostran i olika utbildningspraktiker i relation till det omgivande samhället och olika undomsgruppers resurser och respons på sin position. Detta är också centrala frågor för den forskningsmiljö som jag ingår i (PAGE - Power and AGency in Education).

Till avslutande forskningsprojekt hör  "Ungdomar som politiska aktörer" (FAS),  "Ungdomars skolvardag i könsperspektiv" (Skolverket) och "Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan" (VR),  "Kön och karriär i akademin" (VR) samt   "Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor" (VR). Projekt "Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet" (VR) är i slutfasen och följs upp av det nystartade fyra-åriga projektet "Utbildning och integration av unga nyanlända på landsbygden" (VR), som jag leder från 2019. Jag leder också ett av de sju team som ingår i det stora nordiska Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” (2013-2018), som finansieras av NordForsk.
 

Forskningsmiljöer och projekt

 

Senaste publikationer

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
Computer Supported Qualitative Research New Trends on Qualitative Research / Editors: Costa, António Pedro, Reis, Luís Paulo, Moreira, António (WCQR 2018: Computer supported qualitative research), Springer, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement.
Elisabet Öhrn
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rurality and education relations: Metro-centricity and local values in rural communities and rural schools
Dennis Beach, Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Maria Rönnlund, Rosvall Per-Åke
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Resultatdialogen 2018, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Pedagogic Practices and Student Influence: An Ethnographic Study of Upper Secondary Students' Attempts to Influence
V Bjarnadóttir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
ECER Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The challenges and responses of location: Transnational migration in six Swedish rural areas.
Dennis Beach, Elisabet Öhrn, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Paper presented at ECER August 21-25, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Gender, justice, and equity in education
Elisabet Öhrn, Gaby Weiner
In G Noblit (Ed), Oxford research encyclopedia of education, New York, Oxford university press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Urban education and segregation: The responses from young people.
Elisabet Öhrn
I S Ball (Red), Sociology of Education II, volym 3, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 82

2013

Introduktion
Elisabet Öhrn
E Öhrn & L Lundahl (Red) Kön och karriär i akademin. En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Avslutande diskussion
Elisabet Öhrn, Lisbeth Lundahl
E Öhrn & L Lundahl (Red) Kön och karriär i akademin. En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Kön och karriär i akademin. En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Elisabet Öhrn, Lisbeth Lundahl
Göteborg, University of Gothenburg, Samlingsverk 2013
Samlingsverk

Kön och karriär i akademin
Elisabet Öhrn, Lisbeth Lundahl
Resultatdialog 2013, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Complexities and Contradictions of Educational Inclusion. A Meta-Ethnographic Analysis.
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Complexities and Contradictions of Educational Inclusion: A Meta-Ethnographic Analysis.
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Paper presentation at the EERA Network 19 (Ethnography) sessions of ECER, Istanbul, September 10-14, 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

To be selected, survive and succeed. Careers and gender in universities.
L Lundahl, Elisabet Öhrn
Paper presented at the Ecer conference in Istanbul, 10-13 September , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2012

Ethnographic studies of education inclusion and marginalisation in multi-ethnic, multi-racial suburbs: teacher and pupil perspectives
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Paper presented at the 2012 NERA congress, Århus University, Copenhagen March 8-10, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fellowship and solidarity? Secondary students' responses to strong classification and framing in education
Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Pink W (Ed), Schools for marginalized youth: An international perspective., New York, Hampton Press, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Spaces for influence
Dennis Beach, Lisbeth Lundahl, Elisabet Öhrn
T Tolonen, T Palmu & S Lappalainen (Eds), Cultural practices and transitions in education, London, The Tufnell Press, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 82

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?