Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulf Blossing

Professor

Ulf Blossing
Professor
Professor
Akademisk grad: Docent,
ulf.blossing@gu.se
031-786 2403

Rumsnummer: A3 171
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Skolorganisation, skolutveckling och ledarskap


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulf Blossing

Jag har bakgrund som lärare i grundskolan och har även en fil.kand. i psykologi. Mitt intresse rör främst skolförbättring, det vill säga hur de processer ser ut på skolor där skolledare och lärare vill förbättra verksamheten. Detta intresse har jag utvecklat inom School Improvement området med grund i Organisational Development, OD. Därefter har jag gått vidare med skilda socio-kulturella perspektiv för att förstå skolutvecklingsarbetet mellan lärare, skolledare och elever. Avhandlingen, Praktiserad skolförbättring, publicerades år 2000.

Jag är ledare för forskningsmiljön Skolutveckling och Ledarskap. Vidare fungerar jag som vetenskaplig ledare för rektorsprogrammet vid Göteborgs universitet.

Jag har byggt upp masterprogram med fokus på skolutveckling, verkat inom Rektorsprogrammet samt samverkat med kommuner inom såväl utbildning som forskning. På min blogg kan du läsa mer om min forsknings- och utvecklingsverksamhet.

http://blossing.blogspot.com

ResearcherID

Senaste publikationer

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.
Ulf Blossing, Pål Roland, Randi M Sølvik
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional Development in the Use of Data: From Data to Knowledge in Data Teams
Kim Schildkamp, Maaike Smit, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
Lund, Studentlitteratur, Bok 2019
Bok

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration Between Researchers And School Leaders For Enhanced Improvement Capacity. Activities, Critical Situations and Tools
Ulf Blossing
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From data to Learning: A data team Professional Learning Network
Kim Schildkamp, Jaana Nehez, Ulf Blossing
Networks for Learning. Effective Collaboration for Teacher, School and System Improvement, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 106

2015

A professional Learning Community of Teachers and Students
Ann-Christine Wennergren, Ulf Blossing
Abstract book NERA 4-6 March 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school sucess - results from a process oriented comparative case study
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Abstract book NERA Conference 4-6 March 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Leading Practices for Professional Learning
Anette Olin, Ulf Blossing
Abstract book NERA 4-6 March 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Local Drivers for Improvement Capacity. Six Types of School Organisations
Ulf Blossing, Torgeir Nyen, Åsa Söderström, Anna Hagen Tønder
Dordrecht, Springer Publication, Bok 2015
Bok

2014

Leading for Learning: Implications for School Improvement
Anette Olin, Jane Wilkinson, Ulf Blossing, Laurette Bristol
Managing Global Changes and Education Reforms: Asia and Pacific Resonses. APERA Conference, 19-21 Nov, 2014, Hong Kong, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Professional Learning Communities in an Extended Version
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
Educational Leadership in Transition - the Global Perspectives, conference at Uppsala university, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Leading for Learning: Implications for School Improvement
Anette Olin, Ulf Blossing
Educational Leadership in Transition - the Global Perspectives, conference at Uppsala university, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Designing temporary systems: Exploring local school improvement intentions in the Swedish context
Daniel Nordholm, Ulf Blossing
Journal of educational change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nordic Schools in a Time of Change
Ulf Blossing, G Imsen, L Moos
The Nordic Education Model. 'A school for All' Encounters Neo-Liberal Policy, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 106

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?