Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Girma Berhanu

Professor

Girma Berhanu
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
girma.berhanu@ped.gu.se
031-786 2325

Rumsnummer: A2 168
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Girma Berhanu

Forskningsintressen
De frågor jag framför allt arbetar med rör sociokulturella förhållanden (inklusive historiska aspekter och institutionella ramar/förutsättningar) som har relevans för utbildningsområdet i allmänhet och utifrån specialpedagogiska synsätt och perspektiv i synnerhet. Av speciellt intresse för mig är också "group-based inequalities in scholasic achievement" och minoritetselevers lärande och utveckling i en globaliserad och post-kolonial värld. Hur man ser på fenomenen inklusion-exklusion, normalitet-avvikelse etc inom det specialpedagogiska forskningsområdet intresserar mig i hög grad, fenomen som dessutom lätt låter sig relateras till mitt eget intresseområde.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om etnicitet och utbildning; inkluderande utbildning, kognitiv antropologi och "educational ethnography". Jag är intresserad av frågor som rör det specialpedagogiska forskningsområdet och kunskapsfältet inklusive forskningsmetodik. Jag är ansvarig för olika kurser som huvudsakligen berör forskningsmetodik med tillämpning inom den specialpedagogiska disciplinen.


Nyckelord
Etnicitet, specialpedagogik, minoritetselever, inkludering- exkludering, internationell pedagogik, interkulturell utbildning/kommunikation
 

Senaste publikationer

Intersections of race, disability, class, and gender in special/inclusive education: The case of Sweden.
Girma Berhanu
Universal Access through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. Gronseth, S. L., & Dalton, E. M., (Eds.)., New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Trust, social capital and relational pedagogy as tools to advance inclusive and sustainable learning environments for pupils with special educational needs
Girma Berhanu
THE 16TH BIENNIAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION (IASE) at Sebastian Kolowa Memorial University (SEKOMU) from 14th to 17th July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The root causes of the incessant obsession by ethno-nationalists and tribalists to dissolve Ethiopia
Girma Berhanu
Posted by: ECADF in Opinions August 8, 2019 , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Why silence from religious leaders? Reflection on the indifference of religious organizations in the current Ethiopian crises and tragedy
Girma Berhanu
http://www.ethiomedia.com/1000dir/the-silence-of-religious-leaders.pdf, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 31 - 40 av 55

2012

Vad beror de stora skillnaderna på? Hur ska vi göra skolan mer likvärdig?
Girma Berhanu
Skolvärlden, Artikel i övriga tidskrifter 2012
Artikel i övriga tidskrifter

Even in sweden?Excluding the Included: Some Reflections on the Consequences of New Policies on Educational Processes and Outcomes, and Equity in Education
Girma Berhanu
Transforming Practice: Critical issues in Equity, Diversity and Education, London, Trentham Books Ltd, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Special education in Europe, overrepresentation of minority students
Girma Berhanu, Alan Dyson
In J. Banks (Ed.), Encyclopedia of Diversity in Education, Thousand Oaks, SAGE Publications, Inc., Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Ökad statlig styrning motverkar utslagning
Girma Berhanu
Skolvärlden, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Ökad Statlig Styrning Motverkar Utslagning
Girma Berhanu
Skolvärlden, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Skolan inte för alla
Girma Berhanu
Lärarnas tidning, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

FACTORS AFFECTING STUDENTS’ QUALITY OF ACADEMIC PERFORMANCE: A CASE OF SECONDARY SCHOOL LEVEL
Girma Berhanu
Journal of Quality and Technology Management , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inclusive Education in Sweden: Responses, Challenges, and Prospects
Girma Berhanu
International Journal of Special Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 55

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?