Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Girma Berhanu

Professor

Girma Berhanu
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
girma.berhanu@ped.gu.se
031-786 2325

Rumsnummer: A2 168
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Girma Berhanu

Forskningsintressen
De frågor jag framför allt arbetar med rör sociokulturella förhållanden (inklusive historiska aspekter och institutionella ramar/förutsättningar) som har relevans för utbildningsområdet i allmänhet och utifrån specialpedagogiska synsätt och perspektiv i synnerhet. Av speciellt intresse för mig är också "group-based inequalities in scholasic achievement" och minoritetselevers lärande och utveckling i en globaliserad och post-kolonial värld. Hur man ser på fenomenen inklusion-exklusion, normalitet-avvikelse etc inom det specialpedagogiska forskningsområdet intresserar mig i hög grad, fenomen som dessutom lätt låter sig relateras till mitt eget intresseområde.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om etnicitet och utbildning; inkluderande utbildning, kognitiv antropologi och "educational ethnography". Jag är intresserad av frågor som rör det specialpedagogiska forskningsområdet och kunskapsfältet inklusive forskningsmetodik. Jag är ansvarig för olika kurser som huvudsakligen berör forskningsmetodik med tillämpning inom den specialpedagogiska disciplinen.


Nyckelord
Etnicitet, specialpedagogik, minoritetselever, inkludering- exkludering, internationell pedagogik, interkulturell utbildning/kommunikation
 

Senaste publikationer

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Why silence from religious leaders? Reflection on the indifference of religious organizations in the current Ethiopian crises and tragedy
Girma Berhanu
http://www.ethiomedia.com/1000dir/the-silence-of-religious-leaders.pdf, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Language Training and Meaningful Waiting - the Impact on Refugees' L2, Identity and Agency of taking an Intensive Language Course While in Asylum Accommodation
Helena Korp, Signhild Risenfors, Pantea Rinnemaa, Girma Berhanu
ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research. 22-25 August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Disadvantage, Education and place: Inclusive society and Sustainable social development. The case of Sweden
Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 51

2011

Ökad statlig styrning motverkar utslagning
Girma Berhanu
Skolvärlden, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Ökad Statlig Styrning Motverkar Utslagning
Girma Berhanu
Skolvärlden, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Skolan inte för alla
Girma Berhanu
Lärarnas tidning, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

FACTORS AFFECTING STUDENTS’ QUALITY OF ACADEMIC PERFORMANCE: A CASE OF SECONDARY SCHOOL LEVEL
Girma Berhanu
Journal of Quality and Technology Management , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inclusive Education in Sweden: Responses, Challenges, and Prospects
Girma Berhanu
International Journal of Special Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenges and Responses to Inclusive Education in Sweden: Mapping issues of equity, participation and democratic values
Girma Berhanu
Inclusive Education Examining Equity on Five Continents, Cambridge, Harvard Education Press, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

2009

Delaktighet och jämlikhet för elever med funktionshinder
Girma Berhanu, Bertil Gustafsson
Specialpedagogisk forskning : en mångfasseterad utmaning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Challenges and Responses to Inclusive Education in Sweden: Mapping issues of equity, participation and democratic values
Girma Berhanu
Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences (CASBS), Stanford University. Palo Alto, California, U.S.A, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2008

Visar 31 - 40 av 51

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?