Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Andersson

Universitetslektor

Eva Andersson
Universitetslektor
Fritidspedagogexamen. Allmän pedagogik,vuxenpedagogik, Folkbildning, Skolbarnsomsorg
eva.andersson@ped.gu.se
031-786 2415

Rumsnummer: A3 351
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Universitetslektor i pedagogik


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Andersson

Forskningsintressen.

De forsknings- och/eller större utvärderingsprojekt som jag har deltagit i har främst berört vuxenutbildning, framförallt folkbildning. Studierna har bl.a. handlat om dessa verksamheters betydelser för deltagarna (i närstudieform och på distans med IKT -stöd),  cirkelledarskapet, folkbildningens betydelse för demokratin och för (lokal)samhället samt äldre cirkeldeltagares erfarenheter av studiecirkeldeltagande. För närvarande medverkar jag i Skolverksuppdraget att utvärdera Läslyftet.

Forsknings- och utvärderingsprojekt

  • Utvärdering av huvudomgången av Läslyftet 2016-2019
  • EU-kartläggning av vuxenutbildningen i Sverige 2016; 2017
  • Utvärdering av utprövningsomgången av Läslyftet
  • Cirkeldeltagare efter 65
  • Extern utvärdering av FoU Sjuhärad Väldfärd
  • EU-kartläggning Ongoing reforms in adult learning
  • Studiecirkeldeltagare 2008
  • EU-kartläggning ALPINE
  • Distans, IKT, folkbildning och vardag (Folklikt)
  • Distanspedagogik bland folkbildare (DiFo)
  • Kunskapslyftet på folkhögskola
  • Cirkelledarskapet
  • Cirkelsamhället

Här kan du läsa mer om projekten

Undervisningsintressen
Våren 2020 arbetar jag främst som kursledare och lärare på en av Göteborgs universitets behörighetsgivande högskolepedagogiska kurser, HPE101.

Tidigare har jag även undervisat och handlett examensarbeten på yrkeslärarprogrammet, barnomsorgsprogrammet, gymnasielärarprogrammet och vuxenspåret i gymnasielärarprogrammet, personalvetarprogrammet samt på fristående kurser i pedagogik.

Samverkan

Flera av de projekt jag har lett eller medverkat i har genomförts som uppdrag från externa uppdragsgivare, såsom utbildningsdepartementet, Folkbildningsrådet, Skolverket och EU. I ett antal av dessa har jag arbetat tillsammans med kollegor från Linköpings respektive Umeå universitet. I EU-uppdragen har kollegor från ett stort antal länder i Europa deltagit.

Sedan 2008 är jag ledamot i Mimerrådet som är det nationella rådet för folkbildningsforskning.

Jag ingår också i en arbetsgrupp inom ramen för EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe).

Ledning av personal och verksamhet

Under sex år 1999-2004 var jag enhetschef för enheten Lärande i vuxenliv (LIV) vid den dåvarande institutionen för pedagogik och didaktik. Jag har också varit studierektor i pedagogik under tre år 2008-2010 och biträdande studierektor i två år 2013-2014 samt varit samordnare för kandidatprogrammet i pedagogik. Våren 2018 var jag vice prefekt för utbildning med ansvar för UFS-utbildningarna.

 

Nyckelord
folkbildning, vuxenutbildning, yrkesutbildning, studiecirklar, cirkelledare, folkhögskola, IKT

Senaste publikationer

Utvärdering av Läslyftet Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets genomförande och effekter i olika skolformer
Sara Carlbaum, Hanberger Anders, Eva Andersson, Astrid Roe, Michael Tengberg et al.
Umeå universitet, Centrum för utvärderingsforskning (UCER), Rapport 2020
Rapport

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 13: Uppföljning av huvudmännens erfarenheter av effekter i olika skolformer hösten 2018.
Eva Andersson, Sara Carlbaum, Anders Hanberger
Umeå universitet, Umeå Center for Evaluation Research, Rapport 2019
Rapport

Kvinnors deltagande i folkbildning
Eva Andersson, Monica Larson
I K. von Brömssen, S. Risenfors & L. Sjöberg (red.). Samhälle, genus och pedagogik - utbildningsvetenskapliga perspektiv, Trollhättan; Borås, Högskolan Väst; Stema specialtryck, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 7: Uppföljning av Läslyftets kvarstående effekter i grundskolan hösten 2017.
Eva Andersson, Sara Carlbaum, Anders Hanberger
Umeå universitet, Umeå Centre for Evaluation Research, Rapport 2018
Rapport

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 4: Erfarenheter av Läslyftet i gymnasieskolan 2016/17
Sara Carlbaum, Eva Andersson, Anders Hanberger
Umeå universitet: Umeå Centre for Evaluation Research, Rapport 2017
Rapport

Enhancing literacy through collegial learning? Evaluation of a teachers´training programme.
Anders Hanberger, Sara Carlbaum, Eva Andersson
Konferensbidrag till ECER (refereegranskat). Muntlig presentation. Köpenhamn, 22-25 augusti, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 2: Erfarenheter av Läslyftet 2015/16.
Sara Carlbaum, Eva Andersson, Anders Hanberger
Umeå, Umeå Center for Evaluation Research, Rapport 2016
Rapport

Skolrankning som medial händelse
Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik, Eva Andersson, Martin Harling
G-B. Wärvik, C. Runesdotter, E. Forsberg, B. Hasselgren & F. Sahlström (red). Skola, lärare, samhälle. Vänbok till Sverker Lindblad, Göteborg, Göteborgs universitet, RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 9, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Utvärdering av Läslyftets utprövningsomgång
Sara Carlbaum, Eva Andersson, Anders Hanberger, Ulf Lundström
Umeå, Umeå universitet. Centrum för utvärderingsforskning (UCER), Rapport 2015
Rapport

Visar 31 - 40 av 57

2007

Möjligheter och dilemman - om folkbildning på distans
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder, Inger Landström
Årsbok om folkbildning: forskning och utveckling, Stockholm, Föreningen för folkbildningsforskning, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

Learning at distance within popular adult education - where is the context?
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder, Inger Landström, Staffan Larsson
R. Rinne, A. Heikkinen & P. Salo (Eds.), Adult Education - Liberty, Fraternity, Equality? Nordic views on lifelong learning. (Research in Educa-tional Sciences 28) , Turku, Finnish Educational Research Association, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

2006

Distans, IKT, folkbildning och vardag (FOLKLIKT)
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder, Inger Landström, Staffan Larsson
Paper presenterat vid Mimers forskarkonferens 7-8 november 2006, Brunnsviks folkhögskola., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärande och vardag
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder, Inger Landström
I Andersson, E., Landström, I. & Laginder, A-M. (red), Lärande, IKT och samhällsomvandling. Två rapporter om folkbildning på distans, Stockholm, Folkbildningsrådet, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Deltagarröster om folkbildning på distans - motiv, betydelser och datoranvändning
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder
Stockholm, Folkbildningsrådet, Bok 2006
Bok

Studiecirkeln - en idé om ett kollektivt självbildningsarbete
Eva Andersson
Borgström, L. & Gougoulakis, P. (red). Vuxenantologin. En grundbok om vuxnas lärande, Stockholm, Atlas, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

The study associations in Sweden and Norway. A comparative investigation
Eva Andersson, S Tösse
Paper presented at the 34th NERA congress, 9-11 March 2006, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2005

"Studies have become possible..." The interplay - distance studies and everyday life
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder
Bron, A [et al] (eds). "Old" and "New" Worlds of Adult Learning, Wroclav, Wydawnictowo Naukowe DSWE TWP, Kapitel i bok 2005
Kapitel i bok

Folkbildning - ideal, verksamhet och lärandemiljö(er)
Eva Andersson
Wenestam, C-G. & Lendahls Rosendahl, B. (red). Lärande i vuxenlivet, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2005
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 57

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?