Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474
0766-182474

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om hälsofrämjande skolutveckling, elevhälsa och inkluderande pedagogik. Hur kan skolan utvecklas för att främja ungas välbefinannde och måluppfyllelse? Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, men även i uppdragsutbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisningsintresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Hälsofrämjande skolutveckling, elevhälsa, kategorisering, ADHD, identitetsarbete, mikroetnografi, institutionell kommunikation, interaktion, socialisering, inkludering, specialpedagogik
 

Senaste publikationer

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
Eva Hjörne
i C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi , Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

ADHD in the classroom - a pedagogy and its paradoxes
Eva Hjörne
Marginalization processes across different settings. Going beyond the mainstream. Sangeeta Bagga-Gupta (Ed.), Newcastle-upon-Tyne, Cambridge scholars publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Accounting for Migrant Children’s School Problems: Negative Affect, Accountability and Remedial Actions in Pupil Health Team Meetings.
Ann-Carita Evaldsson, Eva Hjörne
Danaswac, conference, Copenhagen, August 14-17, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 82

2013

2012

Beyond teaching and learning - disciplining boys in remedial classes during the 1960's in Sweden
Eva Hjörne, Pernilla Larsson
Learning, social interaction and diversity – exploring identities in school practices [E. Hjörne, G. van der Aalsvoort & G. de Abreu (Eds)], Rotterdam, Sense publisher, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Learning, social interaction and diversity - future challenges
Geerdina van der Aalsvoort, Eva Hjörne
Learning, Social Interaction and Diversity - Exploring Identities in School Practices, Sense Publishers, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

An ADHD-classroom - a Pedagogy and its Practices
Eva Hjörne
Paper presented at International Multidisciplinary Workshop, Örebro April 26-28, 2012, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Excluding for inclusion? Policy and categorizing practices in a school for all in Sweden
Eva Hjörne
Paper presented at the symposium of Leverhulme Trust, October 22-23, 2012 in Sydney. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Special Education and Policy Change: A study of six jurisdictions - the case of Sweden
Eva Hjörne
Paper presented at the 1st meeting of the Leverhulme International Research Network, April 19-20, 2012 in Edinburgh, Scotland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Institutional Labeling and Pupil Careers: Negotiating Identities of Children who Do Not Fit In
Eva Hjörne, Roger Säljö
In T. Cole, H. Daniels & J. Visser (Eds.). Routledge International Companion to Emotional and Behavioural Difficulties , London, Routledge, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Att normalisera de marginaliserade: Om motstånd och kategoriseringsarbete i specialpedagogisk praktik i Sverige
Eva Hjörne, Ann-Carita Evaldsson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Det har skett en stor förändring hemma” – elevidentitet, föräldrars motstånd och ADHD i den svenska skolan
Eva Hjörne
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Assessing children in the Nordic countries - framing, diversity and matters of inclusion and exclusion in a school for all.
Karen Andreassen-Egedal, Eva Hjörne
ECER, Cadiz, September 2012. , Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 82

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?