Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Wolff

Professor

Ulrika Wolff
Professor
Akademisk grad: Doktor,
ulrika.wolff@ped.gu.se
031-786 2219

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulrika Wolff

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör framförallt dyslexi /läs- och skrivsvårigheter, läsning och kognitiva förmågor relaterade till läsning, exempelvis fonologisk förmåga. Jag har genomfört interventionsstudier för att förstå vilka pedagogiska insatser som mest gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter, och även studier inriktade mot yngre barn. Det är då av intresse att förstå vilka verbala och icke-verbala förmågor som är kritiska och påverkar den tidiga läsinlärningen, och hur dessa förmågor interagerar över tid. För närvarande pågår en longitudinell studie, inom vilken en delstudie om tidig fonologisk träning genomförs i syfte att studera effekterna av denna för den tidiga läsutvecklingen. Inom kort kommer en vokabulärintervention att genomföras med cirka 600 elever i årskurs 2. Jag har också ett särskilt intresse för analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Undervisningsintressen
Jag undervisar gärna om läsning och om vad forskningen säger idag om dyslexi /läs- och skrivsvårigheter samt om pedagogiska konsekvenser, liksom om analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Nyckelord
dyslexi, fonologisk medvetenhet, läsning, läs- och skrivsvårigheter

Senaste publikationer

Reasoning about Representations: Effects of an Early Math Intervention
Görel Sterner, Ulrika Wolff, Ola Helenius
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preliminary Results from a Structured Vocabulary Intervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference in Copenhagen, Denmark, August 22-25 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Early phonological intervention: A longitudinal design
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preliminära resultat från en randomiserad vokabulärintervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is Rapid Automatized Naming (RAN) consistent over time?
Malena Åvall, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

En interventionsstudie för elever med läs- och skrivsvårigheter – en femårig uppföljning
Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effekter av tidig fonologisk träning – en longitudinell studie från 4–10 år
Ulrika Wolff
Key-note vid Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Åtgärdsgarantin för läsning, skrivning och matematik
Ulrika Wolff
Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter , Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 76

2015

Structure of phonological ability at age four
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
The ECER Conference 2015 in Budapest, Hungary, September 8-11, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kan RAN predicera läsning?
Ulrika Wolff
Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Measuring fluid intelligence at age four
Jan-Eric Gustafsson, Ulrika Wolff
Intelligence, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Effects of early phonological training on reading acquisition: an application of structural equation modelling
Ulrika Wolff
The British Dyslexia Association Conference 2014 in Guildford, UK, April, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Differential effects of early phonological training as a function of the child’s socio-economic back-ground
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at the ECER conference 2014 in Porto, Portugal, September 2-5, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

RAN as a predictor of reading skills, and vice versa: results from a randomised reading intervention
Ulrika Wolff
Annals of Dyslexia, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Övning ger färdighet
Ulrika Wolff
Riksbankens Jubileumsfonds Årsbok 2013, Stockholm, Makadam, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Long-term effects of a randomised reading intervention study: the role of RAN and phoneme awareness
Ulrika Wolff
Paper presented at the 15th Biennial Conference, European Association for Research and Learning and Instruction (EARLI), Munich, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Textanalys av åtgärdsprogram för elever med läs- och skrivsvårigheter
Ingela Andreasson, Ulrika Wolff, Malena Åvall
Paper presented at the 4th All-European Dyslexia Conference, European Dyslexia Association (EDA), Växjö, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Betydelsen av lärares kunskaper om språkets uppbyggnad för upprättandet av åtgärdsprogram för elever med läs- och skrivsvårigheter
Ulrika Wolff, Ingela Andreasson, Malena Åvall
Paper presented at the 4th All-European Dyslexia Conference, European Dyslexia Association (EDA), Växjö, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?