Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Liss Kerstin Sylvén

Professor

Liss Kerstin Sylvén
Professor
Akademisk grad: Docent,
lisskerstin.sylven@ped.gu.se
031-786 2388
0706-946263

Rumsnummer: A3 235
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Liss Kerstin Sylvén

Forskningsintressen
Som språkvetare i engelska arbetar jag framför allt med frågor som rör språkinlärning är intresserar mig specifikt för språk- och ämnesintegrerad utbildning (på engelska  Content and Language Integrated Learning – CLIL), där engelska används som undervisningsspråk i icke-språkliga skolämnen, samt utbredning och effekter av så kallad fritidsengelska, alltså engelska som barn och ungdomar kommer i kontakt med utanför skolans väggar.

Jag disputerade vid engelska institutionen, Göteborgs universitet, med en avhandling om Content and Language Integrated Learning, CLIL, dvs språk- och ämnes integrerad undervisning, med fokus på effekter på elevernas engelska vokabulär. Detta har fortsatt att vara ett av mina främsta forskningsintressen. Jag har bland annat varit projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools (se vidare: http://ips.gu.se/forskning/forskningsprojekt/cliss). På senare tid har jag kommit att ägna mycket av min tid åt forskning kring vad den engelska som vi ständigt stöter på i vardagen i Sverige har för betydelse för inlärandet av engelska. Även om de rent lingvistiska aspekterna fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, så har min forskning kring inlärande av engelska som andra- eller främmande språk breddats till att inkludera även frågor om motivation och inlärares individuella skillnader.

Göteborgs universitet har på uppdrag av Universitets- och Högskolerådet, tidigare Högskoleverket, varit ansvarigt för framtagande av den engelska läsförståelsedelen, ELF, sedan den infördes som en del i högskoleprovet 1992. Sedan 2008 är jag ansvarig för detta arbete.

Utbildningsintressen
Jag föreläser om min forskning inom ramen för lärarutbildningen samt inom forskarutbildningen. Jag är för närvarande huvudhandledare för fyra doktorander, Jasmine Bylund, Elisabeth Ohlsson och Clara Palm, alla antagna i forskarskolan SEMLA (https://www.isd.su.se/semla-forskarskola-i-lärande-undervisning-och-bedömning-i-svenska-och-engelska), samt Jessica Nilsson, antagen i forskarskolan CUL (cul.gu.se/CUL+forskarskola).

Nyckelord
CLIL; extramural engelska; andraspråksinlärning; motivation; vokabulärinlärning; högskoleprovet.

Senaste publikationer

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Visualising multilingual lives. More than words, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Epilogue
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Extramural English
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Reading Comprehension
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Productive Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Receptive Vocabulary
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL and Motivation Revisited: A Longitudinal Perspective
Amy S. Thompson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Assessment in CLIL
Helena Reierstam, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL, CLISS, and the Swedish Context. An Overview
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 105

2017

Post-CLIL experiences of learning academic content through L2 English
Liss Kerstin Sylvén, Eva Olsson
Faces of English II conference, Hong Kong, June 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

CALL and CLIL - Do They Work in Tandem?
Liss Kerstin Sylvén
CALICO Conference, Flagstaff, Arizona, USA, May 16-20, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Motivation, second language learning and CLIL
Liss Kerstin Sylvén
Llinares, A. and T. Morton (eds) Applied Linguistics Perspectives on CLIL, Amsterdam, John Benjamins Publishing Company, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Does type of CLIL instruction influence target language outcomes?
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Paper presenterat vid The 35th Second Language Research Forum, Sep 22-25, 2016, Teachers College, Columbia University, New York City, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

CLIL research during 30 years and looking forward
Liss Kerstin Sylvén
Paper presenterat vid The 35th Second Language Research Forum, Sep 22-25, 2016, Teachers College, Columbia University, New York City, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Academic vocabulary in low and high stakes essays by CLIL and non-CLIL students at upper secondary level
Liss Kerstin Sylvén, Eva Olsson
LUNAS, Language Use in Nordic Settings, Copenhagen University, May 9-11, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Psychology in language learning II, Jyväskylä, Finland, Aug 22-24, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Validation of a test measuring young learners' general L2 English vocabulary knowledge
Liss Kerstin Sylvén, Pia Sundqvist
Novitas-ROYAL, Research on Youth and Language, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Motivation and multilingualism in Sweden: A re-examination of the ideal and ought-to L2 selves
Amy S. Thompson, Liss Kerstin Sylvén
Paper presenterat vid AAAL, Orlando, USA, 9-12 april, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 105

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?