Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Rosén

Professor

Monica Rosén
Professor
Akademisk grad: Doktor,
monica.rosen@ped.gu.se
031-786 2435
0706-532435

Rumsnummer: A2 435
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning, undervisning, handledning, projektledning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Rosén

Forskningsintressen
Min forskning hittills har varit inriktad mot frågor som handlar om att beskriva, förstå och förklara skillnader i kunskaper, färdigheter, attityder och intressen, främst med hjälp av storskaliga undersökningar av utbildningssystems resultat och funktion. Sedan millenniets början har intresset varit särskilt fokuserat på elevers läsfärdigheter och de internationella studier av "reading literacy" som Sverige har deltagit i. Analysarbetet handlar främst om att identifi era och problematisera faktorer inom och utom utbildningssystemet, som inverkar på individers eller gruppers utbildningsresultat. Att undersöka förändringar i läsfärdigheter över tid, liksom att jämföra förändringarna med andra länder tillhör pågående projekt. Till forskningsintresset hör också de medföljande metodologiska utmaningarna, en multivariat ansats, problemområdets flernivåkaraktär (individ, skola, samhälle) och begreppsvaliditet.

Forskningsmiljö: ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/fur

Undervisningsintressen:

1. Forskningsmetodik (design, mätning, analys, validitet, etik)

Forskarskolan QRM Quantitatitve Methods in Education

QRM är en VR finansierad nationell metodforskarskola för både doktorander och disputerade forskare. QRM drivs samarbete med kollegor i FUR-gruppen och kollegor vid Umeå Universitet, med mig som koordinator.

2. Nationell och internationell bedömning/Large scale assessments

3. Handledning av doktorander

Nyckelord
utbildningsresultat, utbildningssystem, utvärdering, internationella komparativa studier, individuella differenser, sociala gruppskillnader, läsförmåga, "reading literacy", kvantitativa metoder

 

Senaste publikationer

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Gender differences in broad and narrow ability dimensions
Monica Rosén
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 76

2014

Changes in Grade 8 mathematics achievement in Norway and Sweden between 2007 and 2011 as a function of changes in exposure to math content
Monica Rosén, Jan-Eric Gustafsson
2014 Annual Meeting Program of The Annual Meeting of AERA, Philadelphia, Pennsylvania, April 3-7 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Estimating Peer Effects on Achievement Inequality in Sweden
Kajsa Yang Hansen, Jan-Eric Gustafsson, Monica Rosén
Paper presented at the ECER conference 2014 in Porto, Portugal, September 2-5., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Valid inferences of teachers’ judgements of pupils’ reading literacy: does formal teacher competence matter?
Stefan Johansson, Rolf Strietholt, Monica Rosén, Eva Myrberg
School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Relations between teachers’ educational level and fourth grade students’ reading achievement between 2001 and 2011 in Sweden
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
ECER (the European Conference on Educational Research) 2-5 Sep. 2014, Porto, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Evaluating Degrees of Similarity Across 7 IEA Mathematics Studies: A Feasibility Study for a Linking Study That Covers 47 Years
Stefan Johansson, Rolf Strietholt, Monica Rosén
ECER (the European Conference on Educational Research) 2-5 Sep. 2014, Porto, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality and Credibility of International Studies
Jan-Eric Gustafsson, Monica Rosén
Educational Policy Evaluation through International Comparative Assessments, Munster, New York, Waxmann, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Has the Increased Access to Computers at Home Caused Reading Achievement to Decrease in Sweden?
Monica Rosén, Jan-Eric Gustafsson
Educational Policy Evaluation through International Comparative Assessments, Munster, New York, Waxmann, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Outcomes and Causal Inference in International Comparative Assessments
Rolf Strietholt, Jan-Eric Gustafsson, Monica Rosén, Wilfried Bos
Educational Policy Evaluation through International Comparative Assessments, Munster, New York, Waxmann, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Educational Policy Evaluation through International Comparative Assessments
Rolf Strietholt, Jan-Eric Gustafsson, Monica Rosén
Munster, New York, Waxmann, Samlingsverk 2014
Samlingsverk

School Performance Differences and Policy Variations in Finland, Norway and Sweden
Kajsa Yang Hansen, Jan-Eric Gustafsson, Monica Rosén
Northern Lights on TIMSS and PIRLS 2011, Denmark, Nordic Council of Ministers, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?