Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ann-Louise Ljungblad

Universitetslektor

Ann-Louise Ljungblad
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
ann-louise.ljungblad@gu.se
031-786 2326

Rumsnummer: A2 130, Pedagogen hus A
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ann-Louise Ljungblad

Mina forskningsintressen är i huvudsak inriktade mot inklusion, barns rättigheter, relationell pedagogik och elevers deltagande i undervisning. Min avhandling Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen (Ljungblad, 2016) utforskar hur lärare-elevrelationer empiriskt tar sig uttryck i undervisningen. Klassrumsstudien presenterar detaljerade beskrivningar över hur framgångsrika lärare relaterar till elever i nuet, ansikte mot ansikte. Resultatet visar hur tillitsfulla och respektfulla lärare-elevrelationer växer fram mellan lärare och elever på grundskolan, gymnasiesärskolans individuella program och gymnasieskolan som ett möjligt relationellt alternativ.

Avhandlingens resultat presenteras också i den populärvetenskapliga boken Relationellt Lärarskap – och pedagogiska möten (Ljungblad, 2018) som i detalj visar hur ett framgångsrikt relationellt lärarskap kan se ut i praktiken. I boken skriver jag också fram ett nytt teoretiskt relationellt perspektiv – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL, (Pedagogical Relational Teachership, PeRT).


Forskning
Mina forskningsområden är inklusion, barns rättigheter, delaktighet, likvärdighet och tillgänglighet. Jag ingår i forskningsmiljön PRIS (Platform for Research in Inclusive education and School development) vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik vid Göteborgs universitet.

Genom mitt intresse kring att utforska mellanmänskliga aspekter av läraryrket ingår jag också i ett internationellt nätverk Relation-Centered Education Network, RCEN och ett nordiskt nätverk Nordisk Relationell Pedagogik, NoRP.

Dessutom ingår jag i SUM som är ett svenskt nätverk för forskare inom området Särskilda Utbildningsinsatser i Matematik. SUM är en arena för kunskapsutbyte och samarbete mellan forskare och forskarstuderande vars intresse är riktat mot särskilda utbildningsbehov i matematik.

Frågor av särskilt intresse är inclusive education, barnkonventionen, mellanmänskliga relationer, pluralism och annanhet. Jag är teoretiskt inspirerad av Gert Biestas syn på inklusion – det oberäkneliga och Carl-Anders Säfströms sätt att se undervisning utifrån skillnad. Således utforskar jag pluralism och skillnad i sökande efter möjligheter och hinder för barn att delta i demokratiska undervisningsrelationer.


Undervisning
Jag undervisar och handleder inom det specialpedagogiska kunskapsområdet på såväl speciallärarprogram med ämnesspecialisering mot matematikutveckling, speciallärarprogram med inriktning utvecklingsstörning som specialpedagogprogram.


Nyckelord
Inklusion, barnkonventionen, barns rättigheter, mellanmänskliga relationer, delaktighet, likvärdighet, tillgänglighet, matematiksvårigheter, praktiknära forskning
 


 

Senaste publikationer

Pedagogical Relational Teachership, (PeRT) - an approach to develop relational proficiencies
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at ECER 2019, the European Conference on Educational Research in Hamburg. Konferensbidrag, referentgranskad., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Pedagogical Relational Teachership (PeRT) - a multi-relational perspective
Ann-Louise Ljungblad
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogical Relational Teachership - A multi-relational perspective
Ann-Louise Ljungblad
The future of education. Florence, Italy. Conference Proceedings, edited by Pixel. , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Relationellt lärarskap - om att möta skillnad och unika barn i matematikundervisningen.
Ann-Louise Ljungblad
LAMIS konferens 25-27 juni 2018, Rojales, Spanien., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pedagogical tactfulness – a relational study about the incalculable in mathematics teaching.
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 9th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Vaasa, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pedagogical Relational Teachership, PeRT – A multi-relational perspective.
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 9th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Vaasa, Finland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 31

2010

Ni kan räkna med oss. Matematik i träningsskolan.
Linda Bergström, Agneta Lindblom, Ann-Louise Ljungblad, Annika Löfholm, Catarina Melker et al.
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Bok 2010
Bok

Matematik som språkkurs.
Håkan Lennerstad, Ann-Louise Ljungblad
Konferensbidrag vid Matematikbiennalen i Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mathematical Communication in ”Träningsskolan”
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 5th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Challenges in teaching mathematics – Becoming special for all. University of Iceland: School of Education. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2007

The Digit as an Artefact in the Mathematical Discourse
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 4th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Different Learners – Different Math? Vaasa, Finland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Matematikens språk - verb och substantiv
Håkan Lennerstad, Ann-Louise Ljungblad
Specialpedagogik, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

2006

Siffran som ett verktyg i våra liv
Ann-Louise Ljungblad
Specialpedagogikk, Artikel i övriga tidskrifter 2006
Artikel i övriga tidskrifter

2003

En studie av hur barn använder siffror, tal och antal i en matematisk diskurs
Ann-Louise Ljungblad
Magisteruppsats i specialpedagogik, Institutionen för pedagogik och didaktik, Övrigt 2003
Övrigt

Visar 21 - 30 av 31

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?