Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Hirsh

Universitetslektor

Åsa Hirsh
Universitetslektor
Utbildningschef Rektorsprogrammet
Akademisk grad: Docent,
asa.hirsh@gu.se
031-786 4481
0766-184481

Rumsnummer: A3 338
Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg
Arbetsuppgifter: Utbildningschef Rektorsprogrammet


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Åsa Hirsh

Forskningsintresse

Min forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning (inkl lärares dokumentation av kunskap och för lärande), lärares formativa klassrumsarbete, professionsdriven skolutveckling, samt organisation och ledning av skolutvecklande processer. Teoretiskt tar jag min utgångspunkt i sociokulturella och verksamhetsteoretiska perspektiv.

Undervisningsintresse

Jag har under många år undervisat på lärarprogrammet i kurser om bedömning & betygssättning, utvärdering och skolutveckling samt skolans uppdrag och lärarens profession. Bedömningsfrågor undervisar jag även om i högskolepedagogiska kurser om bedömning och examination i högre utbildning, liksom i forskarutbildningskurser. Därtill har jag under ett flertal år undervisat i kurser för verksamma lärare inom ramen för magister- och masterprogram, och då främst kring frågor som är knutna till professionsdriven skolutveckling, men även vetenskaplig metod.

Nyckelord

Pedagogisk bedömning, skolans dokumentation, professionsdriven skolutveckling, mellanledarskap, verksamhetsteori

Forskningsmiljö och nätverk

Skolutveckling och ledarskap (SKUL)

Nordiska Nätverket i Aktionsforskning (NNAF)

 

Senaste publikationer

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Svensk forskning om formativ bedömning i grundskolan - en översikt
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg
Formativ bedömning - utmaningar för undervisningen. Lindberg, V., Eriksson, I., & Pettersson, A. (red), Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studieteknik - ett mångfacetterat fenomen
Åsa Hirsh
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Ingår i Olin, A., Almqvist, J., Hamza, K., & Gyllander Torkildsen, L. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Benefits and Challenges of Learning Technologies for Educational Assessment
Åsa Hirsh
Paper presented at ECER Conference Hamburg 2019, ECER, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Visar 21 - 30 av 55

2018

School Development Through Teacher Research: A Swedish Meta-study of Participating Schools
Åsa Hirsh
African Books Collective, Dar es Salaam, Mkuki na Nyota Publishers Ltd, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Exploring Students' Knowing by Pre- and Post-Tests in Lesson and Learning Studies
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg, Andrew Binde
African Books Collective, Dar es Salaam, Mkuki na Nyota Publishers Ltd, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

The Flipped Classroom and Student Learning at Compulsory School in Sweden - A Longitudinal, Qualitative Study.
Mikael Segolsson, Åsa Hirsh, Johan Bäcklund
Journal of Education and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Collaborative Formative Inquiry: Teacher driven school development in a changing school practice.
Åsa Hirsh, Mikael Segolsson
NERA Congress, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Enabling teacher-driven school-development and collaborative learning: an activity theoretical study of distributed leadership
Åsa Hirsh
CARN Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Exploring studnt's knowing by pre- and post-tests in learning studies.
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg
NERA Congress, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 55

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?