Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marianne Dovemark

Seniorforskare

Marianne Dovemark
Seniorforskare
Professor emerita
Akademisk grad: Docent,
marianne.dovemark@gu.se
031-786 2774

Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Marianne Dovemark

 

Mina huvudsakliga forskningsintressen ligger inom ramen för utbildningsrelaterad etnografi med fokus på strukturella faktorer som klass, kön och etnicitet. Min forskning ägnas åt frågor om makt och inflytande, bland annat frågor som rör skolans styrning och marknadsorientering. Frågor av speciellt intresse är aspekter på inflytande och demokrati i relation till hur frågor om ansvar, flexibilitet och valfrihet kan beskrivas och förstås. Teoretiskt hör jag hemma i en kritisk tradition, metodologiskt med tonvikt i kritisk etnografi. För närvarande ingår jag i det pågående VR-finansierade forskningsprojektet: ”Inkluderande och konkurrerande? Gymnasieskolan i skärningspunkten mellan social inkludering och marknadisering”. Jag ingår i forskningsmiljön PAGE (Power and AGency in Education) vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs Universitet. Jag är också medlem i team 2 i Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” som finansieras av NordForsk (2013-2018).

 

Senaste publikationer

He failed to find his place in this school” – Re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school
Ina Juva, Gunilla Holm, Marianne Dovemark
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

School Choice, We-Ness and School Culture
Ann-Sofie Holm, Marianne Dovemark
Stefan, Lund (ed.) Immigrant Incorporation, Education and the Boundaries of Belonging, Cham, Spitzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

The marketization of educational research in Sweden – does it really matters who the research funder is?
Marianne Dovemark, Catarina Player-Koro
Konferenspaper, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Migrant Education in the Shadow of the Temporary Law on Upper Secondary Education
Marianne Dovemark
Konferenspaper, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethical reflections on critical ethnography
Marianne Dovemark
Ethical reflections on critical ethnography. Hugh Busher, Alison Fox (red.), London, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Equity and choice for newly arrived migrants
Dennis Beach, Marianne Dovemark
Neoliberalism and Market Forces in Education. Lessons from Sweden., London, New York, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Equity and choice for newly arrived migrants
Marianne Dovemark
presented at NERA conference, Mars 6-8, Uppsala, Sweden, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

‘He failed to find his place in this school’ – re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school.
Ina Juva, Gunilla Holm, Marianne Dovemark
ECER 2018, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Hidden private power in the world of education – the case of Ifous Ltd.
Catarina Player-Koro, Marianne Dovemark
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social Justice in Swedish Post-16 Education? New preparatory programmes
Inger Erixon Arreman, Marianne Dovemark
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 68

2017

Utbildning till salu - konkurrens, differentiering och varumärken
Marianne Dovemark
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The implications of school marketisation for students enrolled on Introductory programmes in Swedish upper secondary schools
Marianne Dovemark, Inger Erixon Arreman
Education, Citizenship and Social Justice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogic identities for sale! Segregation and homogenization in Swedish upper secondary school
Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professionalisation in educational practice: Summary.
Marianne Dovemark, Karen Borgnakke, Sofia Marques
I Karen Borgnakke, Marianne Dovemark, & Sofia, Marques da Silva (red.) The postmodern professional: Contemporary learning practices, dilemmas and perspectives, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Introduction
Karen Borgnakke, Marianne Dovemark, Sofia Marques
Karen Borgnakke, Marianne Dovemark & Sofia Marques (ed.) The postmodern professional: Contemporary learning practices, dilemmas and perspectives (Anthology) , London, Tufnell, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

From a ‘school for all’ to a highly marketized school system – the case of West Town.
Marianne Dovemark
Paper presented at ECER conference, Dublin 23-26 August., Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

The Swedish school market and the exchange value of Introductory Programme students
Marianne Dovemark, Inger Erixon Arreman
Paper presented at JustEd conference, Helsinki 8-9 Mars, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Personalised learning as repressive tolerance: a comparative ethnographic analysis from research in three Swedish schools
Marianne Dovemark, Monica Johansson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“I chose this school because the students were just like me”. School choice and homogenization processes in Swedish upper secondary education.
Ann-Sofie Holm, Marianne Dovemark
Paper presenterat vid NFPF-konferensen i Helsinki, mars 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 68

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?