Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marie Wrethander

Universitetslektor

Marie Wrethander
Universitetslektor
Utbildningschef för rektorsprogrammet
Akademisk grad: Doktor,
marie.wrethander@ped.gu.se
031-786 2454
0739-882784

Rumsnummer: A2 126
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Marie Wrethander

Utöver undervisning och forskning har mitt arbete främst bestått av olika ledningsuppdrag såsom utbildningschef för Rektorsutbildningen, enhetschef och studierektor för samverkan och uppdragsverksamhet. Jag har också under flera år arbetat som expert för Skolverket med skolreformer, styrdokument och skolans styrning på central nivå. 

Forskningsintresse
Mitt forskningsintresse riktar sig mot skolutveckling och ledarskap.
Jag har också ett intresse av elevers sociala situation i skolan och hur skolor organiserar sitt arbete mot kränkande behandling.

Undervisning
Jag har under senare år främst undervisat inom skolledarutbildning och kompetensutveckling av skolledare och lärare. Innehållet handlar om skolutveckling och ledarskap och specifikt om hur skolor kan leda och organisera arbete mot kränkande behandling.
 

Nyckelord
Skolutveckling, skolledarskap, interaktion, kommunikation, kamratrelationer, likvärdighet, inkludering, kränkande handlingar, samverkan
 

Senaste publikationer

Leadership for school improvement. Linking learning to leadership practice and vice versa.
Mette Liljenberg, Marie Wrethander
Paper presented at the NERA Congress, Uppsala, 6-8 march 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

To lead the work against harassment and abusive treatment - in school – a legal and a pedagogical perspective
Anna Gustafsson, Marie Wrethander
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolledares förbättringsarbete i Rektorsprogrammet - med avtryck i praktiken?
Mette Liljenberg, Marie Wrethander
Presentation vid Noralf-konferensen, 15-16 maj i Tromsö, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Complaints about cheating and accountability: Preschool children's interaction while playing board games.
Magnus Karlsson, Marie Wrethander
Paper presenterat vid NERA conference (Nordic Educational Research Association) 4-6 mars, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relationsarbete på fritidshem och i skola
Marie Wrethander
Fritidshemmet och skolan - det gemensamma uppdraget, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

När är en handling kränkande?
Marie Wrethander, Magnus Karlsson
T. Ankerstjerne. (Red.). Perspektiv på fritidshemspedagogik., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Learning to be a student - schooling children in a special teaching group
Marie Wrethander
Paper presenterat vid NERA conference (Nordic Educational, Research Association) 4-6 mars, Göteborg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Classroom discourse and special education in practice
Eva Hjörne, Marie Wrethander
Paper presented at EERA conference Porto, 2-5 September 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nelly, the invisible girl
Gun-Marie Frånberg, Marie Wrethander
Invisible Girl "Ceci n'est pas une fille" i Frånberg, G-M, Hällgren, C, Dunkels, E , Umeå, Umeå University, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 32

2004

When social exclusion is ok – identifying mechanisms in acts of exclusion in peer-groups in school
Marie Bliding, Solveig Hägglund
Paper presented at the NERA/NFPF congress, 10-13 mars 2004, Reykjavik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

‘Dilemmas in relation work’. Children’s social projects in school in perspective of their rights
Marie Bliding
Paper presented at ECER (the European Conference on Educational Research) 22-25 september 2004, Rethymnon, Kreta, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2003

2002

Inneslutandets och uteslutandets praktik
Marie Bliding
Vänskap vinner. Om mobbing och kränkande behandling i skolan. Dokumentation från en idé- och kunskapskonferens. , Kapitel i bok 2002
Kapitel i bok

Social exclusion and diversity. Children’s negotiations and agreements in school settings.
Marie Bliding, Solveig Hägglund
Paper presenterat vid ISCRAT (International Society for Cultural Research and Activity Theory) Kongress 18-12 juni, Amsterdam. 2002, Paper i proceeding 2002
Paper i proceeding

2001

Inneslutandets och uteslutandets praktik- barns relationer i en skolklass
Marie Bliding
Paper presenterat vid NFPF:s kongress 15-18 mars, Stockholm., Paper i proceeding 2001
Paper i proceeding

1999

Hon är annorlunda”. Föreställningar om social gemenskap och socialt utanförskap hos barn i årskurs 4-5
Marie Bliding, Eva Hjörne, Solveig Hägglund
Paper presenterat vid NFPF:S kongress 11-14mars, Köpenhamn, Paper i proceeding 1999
Paper i proceeding

Kategorisering som social praktik i den svenska skolan – ett sociokulturellt perspektiv.
Marie Bliding, Eva Hjörne
Paper presenterat vid NFPF:s kongress 9-12 mars, Kristiansand, Paper i proceeding 1999
Paper i proceeding

Visar 21 - 30 av 32

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?