Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Girma Berhanu

Professor

Girma Berhanu
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
girma.berhanu@ped.gu.se
031-786 2325

Rumsnummer: A2 168
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Girma Berhanu

Forskningsintressen
De frågor jag framför allt arbetar med rör sociokulturella förhållanden (inklusive historiska aspekter och institutionella ramar/förutsättningar) som har relevans för utbildningsområdet i allmänhet och utifrån specialpedagogiska synsätt och perspektiv i synnerhet. Av speciellt intresse för mig är också "group-based inequalities in scholasic achievement" och minoritetselevers lärande och utveckling i en globaliserad och post-kolonial värld. Hur man ser på fenomenen inklusion-exklusion, normalitet-avvikelse etc inom det specialpedagogiska forskningsområdet intresserar mig i hög grad, fenomen som dessutom lätt låter sig relateras till mitt eget intresseområde.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om etnicitet och utbildning; inkluderande utbildning, kognitiv antropologi och "educational ethnography". Jag är intresserad av frågor som rör det specialpedagogiska forskningsområdet och kunskapsfältet inklusive forskningsmetodik. Jag är ansvarig för olika kurser som huvudsakligen berör forskningsmetodik med tillämpning inom den specialpedagogiska disciplinen.


Nyckelord
Etnicitet, specialpedagogik, minoritetselever, inkludering- exkludering, internationell pedagogik, interkulturell utbildning/kommunikation
 

Senaste publikationer

Intersections of race, disability, class, and gender in special/inclusive education: The case of Sweden.
Girma Berhanu
Universal Access through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. Gronseth, S. L., & Dalton, E. M., (Eds.)., New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Trust, social capital and relational pedagogy as tools to advance inclusive and sustainable learning environments for pupils with special educational needs
Girma Berhanu
THE 16TH BIENNIAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION (IASE) at Sebastian Kolowa Memorial University (SEKOMU) from 14th to 17th July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The root causes of the incessant obsession by ethno-nationalists and tribalists to dissolve Ethiopia
Girma Berhanu
Posted by: ECADF in Opinions August 8, 2019 , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Why silence from religious leaders? Reflection on the indifference of religious organizations in the current Ethiopian crises and tragedy
Girma Berhanu
http://www.ethiomedia.com/1000dir/the-silence-of-religious-leaders.pdf, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 21 - 30 av 55

2016

Contemporary Swedish Society and Education: Inequities and Challenges
Girma Berhanu
Equity and education in cold climates in Sweden and England(Eds. Dennis Beach and Alan Dyson), London, The Tufnell Press, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Special Education/Inclusive Education in Japan and The Nordic countries: A comparative approach. Invited guest and speaker. Oct. 15- 22/2015. Osaka, Tokyo, Japan.
Girma Berhanu
Invited guest and speaker. Oct. 15- 22/2015. Osaka, Tokyo, Japan., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Special Education in Sweden: Mapping issues of equity, participation and democratic values
Girma Berhanu
Konferensbidrag: Paper presented at the: 14th Biennial Conference of the International Association of Special Education (IASE)., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Study on the diversity within the teaching profession with particular focus on migrant and/or minority background.
Girma Berhanu
Study on the diversity within the teaching profession with particular focus on migrant and/or minority background. Country profile, Sweden. ECORYS: EU Project., Forskningsöversiktsartikel 2015
Forskningsöversiktsartikel

Inclusive Education in Sweden: Responses, Challenges, and Prospects
Girma Berhanu
Keynote speaker at the inauguration of a ‘Graduate School at Humboldt-University named "Inclusion - Education - Schooling", led by Professors Vera Moser, Rita Nikolai, Detlef Pech and Ada Sasse (all Humboldt-University)’. April 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

SPECIAL EDUCATION TODAY IN SWEDEN
Girma Berhanu
"Special Education International Perspectives: Practices Across the Globe", Bingley, UK., Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Smart eller inte? Hur kulturella föreställningar om intelligens påverkar ungdomars identitet och livsbanor
Helena Korp, Girma Berhanu
Att förstå ungdomars identitetsskapande - en inspirations- och metodbok , Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Disproportionality in Special Education in Europe: A Comparative Study
Girma Berhanu, Alan Dyson, Mikael Luciak
Proceedings for the Thirteenth Biennial Conference of the International Association of Special Education. Vancouver, British Columbia, Canada– July 7-11, 2013, International Association of Special Education, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Pedagogisk och organisatorisk differentiering – konsekvenser för elevers delaktighet och lärande.
Joanna Giota, Girma Berhanu, Ingemar Emanuelsson
Inga Wernersson och Ingemar Gerrbo (red), Differentieringens janusansikte - En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. , Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Disproportionality in Special Education in Europe
Girma Berhanu, Alan Dyson, Mikael Luciak
American Educational Research Association, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 21 - 30 av 55

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?