Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Girma Berhanu

Professor

Girma Berhanu
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
girma.berhanu@ped.gu.se
031-786 2325

Rumsnummer: A2 168
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Girma Berhanu

Forskningsintressen
De frågor jag framför allt arbetar med rör sociokulturella förhållanden (inklusive historiska aspekter och institutionella ramar/förutsättningar) som har relevans för utbildningsområdet i allmänhet och utifrån specialpedagogiska synsätt och perspektiv i synnerhet. Av speciellt intresse för mig är också "group-based inequalities in scholasic achievement" och minoritetselevers lärande och utveckling i en globaliserad och post-kolonial värld. Hur man ser på fenomenen inklusion-exklusion, normalitet-avvikelse etc inom det specialpedagogiska forskningsområdet intresserar mig i hög grad, fenomen som dessutom lätt låter sig relateras till mitt eget intresseområde.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om etnicitet och utbildning; inkluderande utbildning, kognitiv antropologi och "educational ethnography". Jag är intresserad av frågor som rör det specialpedagogiska forskningsområdet och kunskapsfältet inklusive forskningsmetodik. Jag är ansvarig för olika kurser som huvudsakligen berör forskningsmetodik med tillämpning inom den specialpedagogiska disciplinen.


Nyckelord
Etnicitet, specialpedagogik, minoritetselever, inkludering- exkludering, internationell pedagogik, interkulturell utbildning/kommunikation
 

Senaste publikationer

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Why silence from religious leaders? Reflection on the indifference of religious organizations in the current Ethiopian crises and tragedy
Girma Berhanu
http://www.ethiomedia.com/1000dir/the-silence-of-religious-leaders.pdf, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Language Training and Meaningful Waiting - the Impact on Refugees' L2, Identity and Agency of taking an Intensive Language Course While in Asylum Accommodation
Helena Korp, Signhild Risenfors, Pantea Rinnemaa, Girma Berhanu
ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research. 22-25 August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Disadvantage, Education and place: Inclusive society and Sustainable social development. The case of Sweden
Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 51

2015

Inclusive Education in Sweden: Responses, Challenges, and Prospects
Girma Berhanu
Keynote speaker at the inauguration of a ‘Graduate School at Humboldt-University named "Inclusion - Education - Schooling", led by Professors Vera Moser, Rita Nikolai, Detlef Pech and Ada Sasse (all Humboldt-University)’. April 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

SPECIAL EDUCATION TODAY IN SWEDEN
Girma Berhanu
"Special Education International Perspectives: Practices Across the Globe", Bingley, UK., Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Smart eller inte? Hur kulturella föreställningar om intelligens påverkar ungdomars identitet och livsbanor
Helena Korp, Girma Berhanu
Att förstå ungdomars identitetsskapande - en inspirations- och metodbok , Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Disproportionality in Special Education in Europe: A Comparative Study
Girma Berhanu, Alan Dyson, Mikael Luciak
Proceedings for the Thirteenth Biennial Conference of the International Association of Special Education. Vancouver, British Columbia, Canada– July 7-11, 2013, International Association of Special Education, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Pedagogisk och organisatorisk differentiering – konsekvenser för elevers delaktighet och lärande.
Joanna Giota, Girma Berhanu, Ingemar Emanuelsson
Inga Wernersson och Ingemar Gerrbo (red), Differentieringens janusansikte - En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. , Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Disproportionality in Special Education in Europe
Girma Berhanu, Alan Dyson, Mikael Luciak
American Educational Research Association, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

2012

Vad beror de stora skillnaderna på? Hur ska vi göra skolan mer likvärdig?
Girma Berhanu
Skolvärlden, Artikel i övriga tidskrifter 2012
Artikel i övriga tidskrifter

Even in sweden?Excluding the Included: Some Reflections on the Consequences of New Policies on Educational Processes and Outcomes, and Equity in Education
Girma Berhanu
Transforming Practice: Critical issues in Equity, Diversity and Education, London, Trentham Books Ltd, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Special education in Europe, overrepresentation of minority students
Girma Berhanu, Alan Dyson
In J. Banks (Ed.), Encyclopedia of Diversity in Education, Thousand Oaks, SAGE Publications, Inc., Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Visar 21 - 30 av 51

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?