Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulf Blossing

Professor

Ulf Blossing
Professor
Professor
Akademisk grad: Docent,
ulf.blossing@gu.se
031-786 2403

Rumsnummer: A3 171
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Skolorganisation, skolutveckling och ledarskap


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulf Blossing

Jag har bakgrund som lärare i grundskolan och har även en fil.kand. i psykologi. Mitt intresse rör främst skolförbättring, det vill säga hur de processer ser ut på skolor där skolledare och lärare vill förbättra verksamheten. Detta intresse har jag utvecklat inom School Improvement området med grund i Organisational Development, OD. Därefter har jag gått vidare med skilda socio-kulturella perspektiv för att förstå skolutvecklingsarbetet mellan lärare, skolledare och elever. Avhandlingen, Praktiserad skolförbättring, publicerades år 2000.

Jag är ledare för forskningsmiljön Skolutveckling och Ledarskap. Vidare fungerar jag som ordförande i programrådet för rektorsutbildning vid Göteborgs universitet.

Jag har byggt upp masterprogram med fokus på skolutveckling, verkat inom Rektorsprogrammet samt samverkat med kommuner inom såväl utbildning som forskning. På min blogg kan du läsa mer om min forsknings- och utvecklingsverksamhet.

http://blossing.blogspot.com

ResearcherID

Senaste publikationer

Kollegahandledning - strukturerad dialog i grupp
Ulf Blossing
I M-M. Sternudd Groth & M. Evermark. Skolutveckling genom samtal., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Practices in different school cultures and principals’ improvement work
Jaana Nehez, Ulf Blossing
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur ska rektor organisera för skolförbättring?
Ulf Blossing
Rektor i fokus. Kunskap, värden och verktyg, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Rektor i fokus. Kunskap, värden och verktyg
Ulf Blossing
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2020
Samlingsverk

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.
Ulf Blossing, Pål Roland, Randi M Sølvik
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional Development in the Use of Data: From Data to Knowledge in Data Teams
Kim Schildkamp, Maaike Smit, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
Lund, Studentlitteratur, Bok 2019
Bok

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 110

2017

Inflytande för lärande. Ett enkätinstrument för att kartlägga elevers inflytande och delaktighet i undervisningen
Klas Andersson, Ulf Blossing, Juan Guray, Johanna Jormfeldt, Agneta Udin
Stockholm, Information Tools Scandinavia AB, Rapport 2017
Rapport

School-based project integrating research and practice. The importance of continuing negotiation.
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
Presentation AERA Division H VP Invited Session International Committee Achieving the Promise of Equal Educational Opportunity by Evaluation and Research in Schools, San Antonio, April 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers and students together in a professional learning community
Ann-Christine Wennergren, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Skolorganisationens förbättringskapacitet
Ulf Blossing
U. Auno m. fl. (2016). Metodhandbok för förskolechefer och rektorer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Att skapa en samverkansprocess - en forskare och två verksamhetschefer i partnerskap
Ulf Blossing, Ann Blom, Karin Persson
K. Rönnerman m. fl. (2016). Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap, Göteborg, Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Handledning för professionsutveckling
Ann-Christine Wennergren, Ulf Blossing
Jarl, M & Nihlfors, E. (2016). Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Systematiskt kvalitetsarbete som skolförbättring
Ulf Blossing
Jarl, M & Nihlfors, E. (2016). Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer., Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

The Role of Institutional Elements in Organizing for School Success
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at 2016 AERA Annual Meeting, Washington DC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 110

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?