Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon driver och har drivit flera forskningsprojekt finansierade av framförallt Vetenskapsrådet och Forte. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om inkludering, elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling samt om lärande och undervisning i särskilda undervisningsgrupper. Hur kan skolan utvecklas för att främja ungas välbefinannde och måluppfyllelse? Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns lärande, identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på fristående kurser och på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, samt i uppdrags-utbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisnings-intresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Elevhälsa, inkluderings- och exkluderingsprocesser, lärande- och undervisningspraktiker, hälsofrämjande skolutveckling, kategoriseringsprocesser, identitetsarbete, mikroetnografi, klassrumsforskning, tvärprofessionellt teamarbete, institutionell kommunikation, interaktion, specialpedagogik, ADHD
 

Senaste publikationer

Educational Leadership, Diversity, and Inclusion in the Swedish School
Eva Hjörne, Roger Säljö
Oxford Research Encyclopedia of Education, Ed. Rosemary Papa, New York, Oxford University Press, Bidrag till encyklopedi 2020
Bidrag till encyklopedi

Autism and the right to education in the EU: policy mapping and scoping review of Nordic countries Denmark, Finland, and Sweden
R. van Kessel, S. Walsh, A.N.V. Ruigrok, R. Holt, A. Yliherva et al.
Molecular Autism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
Eva Hjörne
i C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi , Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

ADHD in the classroom - a pedagogy and its paradoxes
Eva Hjörne
Marginalization processes across different settings. Going beyond the mainstream. Sangeeta Bagga-Gupta (Ed.), Newcastle-upon-Tyne, Cambridge scholars publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 84

2015

After exclusion what?
Martin Mills, Sheila Riddell, Eva Hjörne
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Friskolan en frizon för elever i behov av särskilt stöd? Inkludering, olikhet och specialpedagogik för alla.
Katarina Gustavsson, Eva Hjörne
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Warranting a disability identity: Records of categorizations and the construction of the ‘ADHD-girl’ in a special class
Eva Hjörne
Alapp, Milano 5-7 nov, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Reconstituting the ‘ADHD-girl’: Accomplishing exclusion and solidifying a biomedical identity in an ADHD class
Eva Hjörne, Ann-Carita Evaldsson
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Assessing children in the Nordic countries - framing, diversity and matters of inclusion and exclusion in a school for all,
Karen Andreasen, Eva Hjörne
L. Moos, U. Blossing och G. Imsen (Eds.). The Nordic Education Model, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Classroom discourse and special education in practice
Eva Hjörne, Marie Wrethander
Paper presented at EERA conference Porto, 2-5 September 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Defining student diversity: categorizing and processes of marginalization in the Swedish schools
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The practices of dealing with children in need of special support - a Nordic perspective
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representing diversity in education: Student identities in contexts of learning and instruction.
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analysing and preventing school failure: Exploring the role of multi-professionality in pupil health team meetings
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 84

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?