Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Wolff

Professor

Ulrika Wolff
Professor
Akademisk grad: Doktor,
ulrika.wolff@ped.gu.se
031-786 2219

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulrika Wolff

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör framförallt dyslexi /läs- och skrivsvårigheter, läsning och kognitiva förmågor relaterade till läsning, exempelvis fonologisk förmåga. Jag har genomfört interventionsstudier för att förstå vilka pedagogiska insatser som mest gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter, och även studier inriktade mot yngre barn. Det är då av intresse att förstå vilka verbala och icke-verbala förmågor som är kritiska och påverkar den tidiga läsinlärningen, och hur dessa förmågor interagerar över tid. För närvarande pågår en longitudinell studie, inom vilken en delstudie om tidig fonologisk träning genomförs i syfte att studera effekterna av denna för den tidiga läsutvecklingen. Inom kort kommer en vokabulärintervention att genomföras med cirka 600 elever i årskurs 2. Jag har också ett särskilt intresse för analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Undervisningsintressen
Jag undervisar gärna om läsning och om vad forskningen säger idag om dyslexi /läs- och skrivsvårigheter samt om pedagogiska konsekvenser, liksom om analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Nyckelord
dyslexi, fonologisk medvetenhet, läsning, läs- och skrivsvårigheter

Senaste publikationer

Reasoning about Representations: Effects of an Early Math Intervention
Görel Sterner, Ulrika Wolff, Ola Helenius
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preliminary Results from a Structured Vocabulary Intervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference in Copenhagen, Denmark, August 22-25 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Early phonological intervention: A longitudinal design
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preliminära resultat från en randomiserad vokabulärintervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is Rapid Automatized Naming (RAN) consistent over time?
Malena Åvall, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

En interventionsstudie för elever med läs- och skrivsvårigheter – en femårig uppföljning
Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effekter av tidig fonologisk träning – en longitudinell studie från 4–10 år
Ulrika Wolff
Key-note vid Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Åtgärdsgarantin för läsning, skrivning och matematik
Ulrika Wolff
Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter , Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 76

2017

Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

2016

Fonologisk medvetenhet vid fyra års ålder
Ulrika Wolff
Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Effects of a randomised reading intervention study: a 5-year follow-up
Ulrika Wolff
Dyslexia, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Is Rapid Automatized Naming (RAN) consistent over time?
Malena Åvall, Ulrika Wolff
Interactive poster presented at the BDA conference 2016 in Oxford, UK, March 10-12., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effects of a randomised reading intervention: a 5-year follow-up
Ulrika Wolff
Paper presented at the BDA conference 2016 in Oxford, UK, March 10-12, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effects of an early phonological training study: a latent growth curve analysis
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at the BDA conference 2016 in Oxford, UK, March 10-12, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Structure of phonological ability at age four
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Intelligence, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

WIP, Individuell lästräning med fokus på avkodning
Ulrika Wolff
Stockholm, Hogrefe Psykologiförlaget, Bok 2015
Bok

Effects of a randomised reading intervention study aimed at 9-year olds: a 5-years follow-up
Ulrika Wolff
The EARLI Conference 2015 in Limassol, Cyprus, August 25-29, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?