Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Girma Berhanu

Professor

Girma Berhanu
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
girma.berhanu@ped.gu.se
031-786 2325

Rumsnummer: A2 168
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Girma Berhanu

Forskningsintressen
De frågor jag framför allt arbetar med rör sociokulturella förhållanden (inklusive historiska aspekter och institutionella ramar/förutsättningar) som har relevans för utbildningsområdet i allmänhet och utifrån specialpedagogiska synsätt och perspektiv i synnerhet. Av speciellt intresse för mig är också "group-based inequalities in scholasic achievement" och minoritetselevers lärande och utveckling i en globaliserad och post-kolonial värld. Hur man ser på fenomenen inklusion-exklusion, normalitet-avvikelse etc inom det specialpedagogiska forskningsområdet intresserar mig i hög grad, fenomen som dessutom lätt låter sig relateras till mitt eget intresseområde.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om etnicitet och utbildning; inkluderande utbildning, kognitiv antropologi och "educational ethnography". Jag är intresserad av frågor som rör det specialpedagogiska forskningsområdet och kunskapsfältet inklusive forskningsmetodik. Jag är ansvarig för olika kurser som huvudsakligen berör forskningsmetodik med tillämpning inom den specialpedagogiska disciplinen.


Nyckelord
Etnicitet, specialpedagogik, minoritetselever, inkludering- exkludering, internationell pedagogik, interkulturell utbildning/kommunikation
 

Senaste publikationer

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Why silence from religious leaders? Reflection on the indifference of religious organizations in the current Ethiopian crises and tragedy
Girma Berhanu
http://www.ethiomedia.com/1000dir/the-silence-of-religious-leaders.pdf, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Language Training and Meaningful Waiting - the Impact on Refugees' L2, Identity and Agency of taking an Intensive Language Course While in Asylum Accommodation
Helena Korp, Signhild Risenfors, Pantea Rinnemaa, Girma Berhanu
ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research. 22-25 August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Disadvantage, Education and place: Inclusive society and Sustainable social development. The case of Sweden
Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 51

2017

Professionalization of Teacher Students in the Field of Special Education in Sweden
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Disadvantage, Education and place: Inclusive society and Sustainable social development. The case of Sweden.
Girma Berhanu
International Seminar on Inclusive Education. at Kochi University with JICA Participants. Center for International Collaboration. Kochi University. April 17—19., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethiopia: Intellectual Genocide in the making? The Strong and Pervasive Evidence of Ethnic Inequalities
Girma Berhanu
Advances in Social Sciences Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Why on Earth Would You Study Special Education? Teacher Students’ Motivations, Expectations and Perspectives
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Concepts of Equity in Swedish Society and Education: Historical Perspectives
Girma Berhanu
Equity and education in cold climates in Sweden and England(Edited by Dennis Beach & Alan Dyson), London, The Tufnell Press, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Contemporary Swedish Society and Education: Inequities and Challenges
Girma Berhanu
Equity and education in cold climates in Sweden and England(Eds. Dennis Beach and Alan Dyson), London, The Tufnell Press, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Special Education/Inclusive Education in Japan and The Nordic countries: A comparative approach. Invited guest and speaker. Oct. 15- 22/2015. Osaka, Tokyo, Japan.
Girma Berhanu
Invited guest and speaker. Oct. 15- 22/2015. Osaka, Tokyo, Japan., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Special Education in Sweden: Mapping issues of equity, participation and democratic values
Girma Berhanu
Konferensbidrag: Paper presented at the: 14th Biennial Conference of the International Association of Special Education (IASE)., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Study on the diversity within the teaching profession with particular focus on migrant and/or minority background.
Girma Berhanu
Study on the diversity within the teaching profession with particular focus on migrant and/or minority background. Country profile, Sweden. ECORYS: EU Project., Forskningsöversiktsartikel 2015
Forskningsöversiktsartikel

Visar 11 - 20 av 51

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?