Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Andersson

Universitetslektor

Eva Andersson
Universitetslektor
Fritidspedagogexamen. Allmän pedagogik,vuxenpedagogik, Folkbildning, Skolbarnsomsorg
eva.andersson@ped.gu.se
031-786 2415

Rumsnummer: A3 351
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Universitetslektor i pedagogik


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Andersson

Forskningsintressen.

De forsknings- och/eller större utvärderingsprojekt som jag har deltagit i har främst berört vuxenutbildning, framförallt folkbildning. Studierna har bl.a. handlat om dessa verksamheters betydelser för deltagarna (i närstudieform och på distans med IKT -stöd),  cirkelledarskapet, folkbildningens betydelse för demokratin och för (lokal)samhället samt äldre cirkeldeltagares erfarenheter av studiecirkeldeltagande. För närvarande medverkar jag i Skolverksuppdraget att utvärdera Läslyftet.

Forsknings- och utvärderingsprojekt

  • Utvärdering av huvudomgången av Läslyftet 2016-2019
  • EU-kartläggning av vuxenutbildningen i Sverige 2016; 2017
  • Utvärdering av utprövningsomgången av Läslyftet
  • Cirkeldeltagare efter 65
  • Extern utvärdering av FoU Sjuhärad Väldfärd
  • EU-kartläggning Ongoing reforms in adult learning
  • Studiecirkeldeltagare 2008
  • EU-kartläggning ALPINE
  • Distans, IKT, folkbildning och vardag (Folklikt)
  • Distanspedagogik bland folkbildare (DiFo)
  • Kunskapslyftet på folkhögskola
  • Cirkelledarskapet
  • Cirkelsamhället

Här kan du läsa mer om projekten

Undervisningsintressen
Våren 2020 arbetar jag främst som kursledare och lärare på en av Göteborgs universitets behörighetsgivande högskolepedagogiska kurser, HPE101.

Tidigare har jag även undervisat och handlett examensarbeten på yrkeslärarprogrammet, barnomsorgsprogrammet, gymnasielärarprogrammet och vuxenspåret i gymnasielärarprogrammet, personalvetarprogrammet samt på fristående kurser i pedagogik.

Samverkan

Flera av de projekt jag har lett eller medverkat i har genomförts som uppdrag från externa uppdragsgivare, såsom utbildningsdepartementet, Folkbildningsrådet, Skolverket och EU. I ett antal av dessa har jag arbetat tillsammans med kollegor från Linköpings respektive Umeå universitet. I EU-uppdragen har kollegor från ett stort antal länder i Europa deltagit.

Sedan 2008 är jag ledamot i Mimerrådet som är det nationella rådet för folkbildningsforskning.

Jag ingår också i en arbetsgrupp inom ramen för EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe).

Ledning av personal och verksamhet

Under sex år 1999-2004 var jag enhetschef för enheten Lärande i vuxenliv (LIV) vid den dåvarande institutionen för pedagogik och didaktik. Jag har också varit studierektor i pedagogik under tre år 2008-2010 och biträdande studierektor i två år 2013-2014 samt varit samordnare för kandidatprogrammet i pedagogik. Våren 2018 var jag vice prefekt för utbildning med ansvar för UFS-utbildningarna.

 

Nyckelord
folkbildning, vuxenutbildning, yrkesutbildning, studiecirklar, cirkelledare, folkhögskola, IKT

Senaste publikationer

Utvärdering av Läslyftet Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets genomförande och effekter i olika skolformer
Sara Carlbaum, Hanberger Anders, Eva Andersson, Astrid Roe, Michael Tengberg et al.
Umeå universitet, Centrum för utvärderingsforskning (UCER), Rapport 2020
Rapport

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 13: Uppföljning av huvudmännens erfarenheter av effekter i olika skolformer hösten 2018.
Eva Andersson, Sara Carlbaum, Anders Hanberger
Umeå universitet, Umeå Center for Evaluation Research, Rapport 2019
Rapport

Kvinnors deltagande i folkbildning
Eva Andersson, Monica Larson
I K. von Brömssen, S. Risenfors & L. Sjöberg (red.). Samhälle, genus och pedagogik - utbildningsvetenskapliga perspektiv, Trollhättan; Borås, Högskolan Väst; Stema specialtryck, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 7: Uppföljning av Läslyftets kvarstående effekter i grundskolan hösten 2017.
Eva Andersson, Sara Carlbaum, Anders Hanberger
Umeå universitet, Umeå Centre for Evaluation Research, Rapport 2018
Rapport

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 4: Erfarenheter av Läslyftet i gymnasieskolan 2016/17
Sara Carlbaum, Eva Andersson, Anders Hanberger
Umeå universitet: Umeå Centre for Evaluation Research, Rapport 2017
Rapport

Enhancing literacy through collegial learning? Evaluation of a teachers´training programme.
Anders Hanberger, Sara Carlbaum, Eva Andersson
Konferensbidrag till ECER (refereegranskat). Muntlig presentation. Köpenhamn, 22-25 augusti, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 2: Erfarenheter av Läslyftet 2015/16.
Sara Carlbaum, Eva Andersson, Anders Hanberger
Umeå, Umeå Center for Evaluation Research, Rapport 2016
Rapport

Skolrankning som medial händelse
Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik, Eva Andersson, Martin Harling
G-B. Wärvik, C. Runesdotter, E. Forsberg, B. Hasselgren & F. Sahlström (red). Skola, lärare, samhälle. Vänbok till Sverker Lindblad, Göteborg, Göteborgs universitet, RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 9, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Utvärdering av Läslyftets utprövningsomgång
Sara Carlbaum, Eva Andersson, Anders Hanberger, Ulf Lundström
Umeå, Umeå universitet. Centrum för utvärderingsforskning (UCER), Rapport 2015
Rapport

Visar 11 - 20 av 57

2015

Media attention and representations of national and international ranking lists in Sweden
Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik, Eva Andersson, Martin Harling
ECER, 8-11 Sept 2015 in Budapest, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

School Ranking in Media: the Application of Performative Technologies to Education and Schooling in Sweden and Australia
Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik, Eva Andersson, Ros Bennan Kemmis
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), September 2014, Porto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cirkeldeltagare efter 65 - livskvalitet och aktivt medborgarskap
Eva Andersson, Mats Bernerstedt, Jan Forsmark, Klas Rydenstam, Pelle Åberg
Stockholm, Folkbildningsrådet, Rapport 2014
Rapport

Särskilda studieverksamheter för äldre - om framväxten och utvecklingen av senioruniversitet
Eva Andersson, Sigvart Tøsse
Årsbok om folkbildning. Forskning & utveckling 2013, Stockholm, Föreningen för folkbildningsforskning, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Vocational Education – the Tension between Educational Flexibility and Predictability
Eva Andersson, Gun-Britt Wärvik
G. K. Zarifis & M. Gravani (eds.) Challenging the 'European Area of Lifelong Learning’: a critical response, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Livslångt lärande och det nya utbildningslandskapet för unga och vuxna
Eva Andersson, Gun-Britt Wärvik
Paper presenterat vid möte med Nordiskt yrkespedagogiskt och yrkesdidaktiskt nätverk i Karlstad 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tid för studier efter sextiofem
Eva Andersson, Sigvart Tøsse
I A. Fejes (red.). Lärandets mångfald. Om vuxenpedagogik och folkbildning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Dimensions of power: The influence of study circles
Eva Andersson, Ann-Marie Laginder
In A-M. Laginder, H. Nordvall & J. Crowther (Eds.) Popular Education, Power and Democracy, Leicester, NIACE, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

School ranking in media as performative technologies
Eva Andersson, Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik
NERA´s 41st Congress in Reykjavik, March 7-9, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2012

Swedish adult education in transistion? Implications of the work first principle
Eva Andersson, Gun-Britt Wärvik
Journal of Adult and Continuing Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 11 - 20 av 57

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?