Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Reichenberg

Seniorforskare

Monica Reichenberg
Seniorforskare
professor emerita
Akademisk grad: Doktor,
monica.reichenberg@ped.gu.se
031-786 2451

Rumsnummer: A2 166
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Reichenberg

Forskningsintressen
Mitt forskningsområde rör läsning, framför allt läsförståelse. Mina forskningsfrågor är: Hur kan texter göras begripliga för svaga läsare? Hur kan svaga läsares lässtrategier utvecklas? Dessutom har andraspråkselevers läsning varit föremål för mitt forskningsintresse. I min avhandling (2000) undersökte jag 833 elevers förståelse av olika textversioner i historia och samhällskunskap. Därefter har jag genomfört interventionsstudier med elever i årskurs 5, 7 och elever i gymnasiets år 1 i syfte att undersöka i vad mån strukturerade textsamtal kring lärobokstexter kan vara ett verktyg för elever att skapa mening i vad de läser.

Mellan 2004 och 2007 undersökte jag vad som händer med elevers läsförståelse över tid om de får träna strukturerade textsamtal kring texter i samhällsorienterande ämnen. Eleverna gick i år 4 när studien började och i år 6 när den slutade. De senaste åren har jag intresserat mig för läsförståelsen hos personer med funktionsnedsättning: dövhet/hörselnedsättning och utvecklingsstörning. I två interventionsstudier- en av dem tillsammans med professor Ingvar Lundberg- fick elever i grundsärskolan/träningsskolan träna två modeller för strukturerade textsamtal.
Jag har varit vetenskaplig ledare för Läslyftet i grundsärskolan och är vetenskaplig ledare för Läslyftet i gymnasiesärskolan.
På senare tid har jag har gjort enkätstudier som undersöker lärares läromedelsval och läromedelsanvändning. I ett pågående svenskt-norskt forskningsprojekt tillsammans med professor Rune Andreassen vid Høgskolen i Østfold undersöker jag svenska och norska lärares läsundervisning, läromedelsval och läromedelsbruk.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om läsning och vad forskningen säger idag om, läs- och skrivsvårigheter, strukturerade textsamtal, interventionsstudier samt läroboksanalys.
 

Nyckelord
Läsförståelse, bearbetade texter, lässtrategier, strukturerade textsamtal, svaga läsare

Länk till forskningsmiljö
http://ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris
 

Senaste publikationer

Cultivating Images of Cultural Capital: Cultural Activities in Storybooks Featuring Young Characters with Disabilities
Monica Reichenberg
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pupils with intellectual disabilities exposure to literature : a configurational analysis using Bourdieu´s forms of capital
Monica Reichenberg
4th Baltic Sea Conference on Literacy, Tallinn January 2020, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Self-efficacy as a predictor of reading instruction: a comparison between Norwegian and Swedish teachers
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On the Relationship Between Swedish Special Educators’ Work Absenteeism, Job Satisfaction, and Self-Efficacy for Inclusive Education
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

How satisfaction and self-efficacy for inclusive education matter for Swedish special educators’ assessment practices of students with intellectual disability
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 111 - 120 av 131

2007

La det bli et eventyr å lese lærebǿker!
Monica Reichenberg
! I Bråten, I. (Red.) Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet-teori og praksis, Oslo, Cappelens forlag, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

2006

Röst –och kausalitet i läroböcker
Monica Reichenberg
Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter, Småskrift utgiven av Svenska språknämnden. , Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Reading to learn from expository texts
Monica Reichenberg, Sten Gunnar Axelsson
Bruillard, É. [Et al.] (eds). Caught in the Web or Lost in the Textbook?. Eighth International Conference on Learning and Educational Media, Paris: Jouve, October 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

Analys av läroböcker i modersmålet
Monica Reichenberg
Selander, S. (red). Skolans blick och textens röst-om svenskspråkiga läromedel för den finlandssvenska grundskolan i Finland, Helsingfors, Svenska kulturfonden, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Att läsa mellan och bortom raderna
Monica Reichenberg
Bjar, L. (red). Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Gymnasieelever får ökad kompetens genom textsamtal
Monica Reichenberg
Dyslexi. Aktuellt om läs-och skrivsvårigheter, Artikel i övriga tidskrifter 2006
Artikel i övriga tidskrifter

Röst och kausalitet i läroböcker
Monica Reichenberg
Textvård : att läsa, skriva och bedöma texter. (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden, 94), Norstedts Akademiska Förlag, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

2005

Talking about texts in the classroom
Monica Reichenberg
In M. Horsley, S. Knudsen, & S. Selander (Eds.), ´Has past passed? Textbooks and Educational Media for the 21 st Century. , Stockholm Institute of Education Press, Kapitel i bok 2005
Kapitel i bok

Talking about Expository Texts in a Second Language
Monica Reichenberg
Reader Internationale Woche 2005. Universität Bremen: Fachbereich 12. Erziehungs- und Bildungswissenschaften, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Visar 111 - 120 av 131

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?