Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per-Olof Thång

Seniorprofessor

Per-Olof Thång
Seniorprofessor
Akademisk grad: Doktor,
per-olof.thang@ped.gu.se
031-786 2239

Rumsnummer: A3 133
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Per-Olof Thång

Forskningsintressen
Vuxnas utbildning och lärande i såväl institutionaliserade former som i arbetslivet. Det handlar om såväl allmänt inriktad utbildning, yrkesinriktade utbildningar och professionsutbildningar. Motiv och motivation samt effekter av formaliserad utbildning ligger inom ramen för detta intresse. Relationen mellan kvalifikationsforskning, kompetensutveckling, lärande å den ena sidan och förändrade arbetsvillkor och samhällsförändringar å den andra sidan är av särskilt intresse.

Högskoleutbildning är ett annat forskningsintresse; hur kan formellt lärande i högskolemiljö integreras med det lärande som sker i autentiska arbetsmiljöer och hur den professionella kunskapen byggs upp?

Undervisningsintressen
Dessa sammanfaller i hög grad med ovanstående.

Nyckelord
vuxenutbildning, vuxnas lärande, arbetslivspedagogik, utbildningssociologi, utbildningsekonomi, effekter av utbildning, utbildningspolitik

Senaste publikationer

Workplace Learning in Higher Education: Two Examples from a Swedish Context.
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
In Bowen, T. & Drysdale, M. T. B. (Eds.), Work-integrated Learning in the 21st Century: Global Perspectives on the Future, (35-49) (International Perspectives on Education and Society, V32), Bingley, UK: Emerald Publishing Limited., Bingley, UK, Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Bedömning för yrkeslärande
Martina Wyszynska Johansson, Per-Olof Thång
Yrkesdidaktikens mångfald, Lärarförlaget, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att lära av erfarenhet. Personlig kunskap genom observation och reflektion.
Per-Olof Thång
Erfaringslaering. Tron Inglar (red), Kristiansand, Portal Förlag AS, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Pre-School Teacher Education and the Relation between Theory and Practice
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
ECER konferens i Budapest 8-11/9, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning at work in Higher Vocational Education
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2015
Rapport

Formation of Apprenticeships in the Swedish Education System: Different Stakeholder Perspectives
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik, Per-Olof Thång
International Journal for Research in Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning at work in Higher Vocational Education
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) NordYrk - ISSN 2242-458X – Article, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ethical Work in the Village of Hope - Changing Life Conditions for Children and Women
Per-Olof Thång, Kristina Bartley
International Journal of Applied Ethics, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 43

2017

Workplace Learning in Higher Education: Two Examples from a Swedish Context.
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
In Bowen, T. & Drysdale, M. T. B. (Eds.), Work-integrated Learning in the 21st Century: Global Perspectives on the Future, (35-49) (International Perspectives on Education and Society, V32), Bingley, UK: Emerald Publishing Limited., Bingley, UK, Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Bedömning för yrkeslärande
Martina Wyszynska Johansson, Per-Olof Thång
Yrkesdidaktikens mångfald, Lärarförlaget, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

2015

Att lära av erfarenhet. Personlig kunskap genom observation och reflektion.
Per-Olof Thång
Erfaringslaering. Tron Inglar (red), Kristiansand, Portal Förlag AS, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Pre-School Teacher Education and the Relation between Theory and Practice
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
ECER konferens i Budapest 8-11/9, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning at work in Higher Vocational Education
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2015
Rapport

Formation of Apprenticeships in the Swedish Education System: Different Stakeholder Perspectives
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik, Per-Olof Thång
International Journal for Research in Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning at work in Higher Vocational Education
Per-Olof Thång, Kerstin Littke
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) NordYrk - ISSN 2242-458X – Article, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Ethical Work in the Village of Hope - Changing Life Conditions for Children and Women
Per-Olof Thång, Kristina Bartley
International Journal of Applied Ethics, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ips.gu.se/om-ips/personal/?userId=xthape&userName=Per-Olof+Th%C3%A5ng
Utskriftsdatum: 2019-12-13