Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Rönnerman

Professor emerita

Karin Rönnerman
Professor emerita
Docent
karin.ronnerman@ped.gu.se

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Karin Rönnerman

Forskningsintressen
Jag har intresserat mig för att utveckla kunskap om lärares professionsutveckling. Detta har jag framför allt gjort genom aktionsforskning som innebär att forskare och praktiker deltar i en gemensam process där respektive kunskapsfält berikar varandra för en förståelse av praktiken och de sammanhang i vilken praktiken ingår i. I dessa processer är lärares kollektiva lärande och handlingar i praktiken av särskilt intresse där ett mellanledarskap fokuseras. Den teoretiska inramningen utgörs av praktikteorier.

Undervisningsintressen
Mina intressen inom utbildning tangerar den forskning jag bedriver. Jag medverkar i kurser om verksamheters skolutveckling genom systematiskt kvalitetsarbete. Ett särskilt intresse finns för utveckling av metodfrågor och dess tillämpning i utbildningssammanhang. Jag handleder uppsatser på avancerad nivå och avhandlingsarbeteten på forskarnivå. Jag är vetenskaplig ledare för ett Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning (NoMiA). Jag tilldelades LUNs pedagogiska pris 2013. Jag sitter med i Lärarförbudnets vetenskapliga råd.

Nyckelord
aktionsforskning, professinellt lärande, skolutveckling, kvalitetsutveckling, praktikteori, praktiknära forskning

Forskningsmiljöer, projekt och nätverk

Under 2014 deltog jag i VR:s projekt SKOLFORSK, där lärares frågeställningar fokuserades i en studie publikationer.vr.se/produkt/forskning-och-skola-i-samverkan/

 

Senaste publikationer

Strategier för utveckling av utbildning i kommuner och på universitetet
Karin Rönnerman
I A. Olin & Å. HIrsh (Red.). Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag, Kapitel i rapport 2020
Kapitel i rapport

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Enabling and Constraining middle leading at a school site
Karin Rönnerman, Veronica Sülau
Paper presented at the NERA conference 6-8 March 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action research Network. International Conference 25th – 27th October 2018, Manchester, UK, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Hållbar förändring
Karin Rönnerman
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.) , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet
Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Kathleen Mahon
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 183

2018

Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer
Karin Rönnerman
Undervisning och Lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Facilitating a culture of relational trust in school-based action research: recognising the role of middle leaders
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Karin Rönnerman
Partnership and Recognition in Action Research, Abingdon, Oxon, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

En praktiknära ingång till pedagogik
Karin Rönnerman
I Nilsson Sjöberg, Mattias (Red.). Pedagogik som vetenskap, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att leda från mitten - lärare som driver professionell utveckling
Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer
Stockholm, Lärarförlaget, Bok 2018
Bok

Action Research and Communicative Spaces
Karin Rönnerman, Petri Salo
I C. Edwards-Groves, P. Grootenboer & J. WIlkinson (Eds). Education in an era of Schooling. Critical perspectives of Educational Practice and Action Research. A Festschrift for Stephen Kemmis., Singapore, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Transforming professional learning: Educational action research in practice
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Pedagogy, Education, Praxis: An international research network for education and change.
Stephen Kemmis, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves
In L. Rowell, C.Bruce, J. M. Shosh & M. Riel (EDS), The Palgrave International Handbook for Action Research, New York, Palgrave macmillian, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Practice Traditions of Researching Educational Leadership Across National Contexts
Jane Wilkinson, Karin Rönnerman, Petri Salo, Laurette Bristol
Educational Leadership as a Culturally-Constructed Practice New Directions and Possibilities, Singapore, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Mellanledares betydelse för professionell utveckling
Karin Rönnerman
Förskoleforum.se, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 21 - 30 av 183

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?