Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Rönnerman

Professor

Karin Rönnerman
Professor
Akademisk grad: Doktor,
karin.ronnerman@ped.gu.se
031-786 2174
0703-130150

Rumsnummer: A3 128
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Karin Rönnerman

Forskningsintressen
Jag har intresserat mig för att utveckla kunskap om lärares professionsutveckling. Detta har jag framför allt gjort genom aktionsforskning som innebär att forskare och praktiker deltar i en gemensam process där respektive kunskapsfält berikar varandra för en förståelse av praktiken och de sammanhang i vilken praktiken ingår i. I dessa processer är lärares kollektiva lärande och handlingar i praktiken av särskilt intresse där ett mellanledarskap fokuseras. Den teoretiska inramningen utgörs av praktikteorier.

Undervisningsintressen
Mina intressen inom utbildning tangerar den forskning jag bedriver. Jag medverkar i kurser om verksamheters skolutveckling genom systematiskt kvalitetsarbete. Ett särskilt intresse finns för utveckling av metodfrågor och dess tillämpning i utbildningssammanhang. Jag handleder uppsatser på avancerad nivå och avhandlingsarbeteten på forskarnivå. Jag är vetenskaplig ledare för ett Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning (NoMiA). Jag tilldelades LUNs pedagogiska pris 2013. Jag sitter med i Lärarförbudnets vetenskapliga råd.

Nyckelord
aktionsforskning, professinellt lärande, skolutveckling, kvalitetsutveckling, praktikteori, praktiknära forskning

Forskningsmiljöer, projekt och nätverk

Under 2014 deltog jag i VR:s projekt SKOLFORSK, där lärares frågeställningar fokuserades i en studie publikationer.vr.se/produkt/forskning-och-skola-i-samverkan/

 

Senaste publikationer

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Efterord: Våga satsa på forsknings- och utvecklingsprojekt.
Karin Rönnerman
I O. Franck (red). Vetenskapöighet högre utbildning. Erfarenheter från läraarutbildning., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet
Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Kathleen Mahon
I I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.). Att utveckla utbildnignspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Hållbar förändring
Karin Rönnerman
I I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.). Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards-Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Teachers’ work in complex times: the ‘fast policy’ of Swedish school reform
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Dennis Beach
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Visar 21 - 30 av 178

2018

Transforming professional learning: Educational action research in practice
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Pedagogy, Education, Praxis: An international research network for education and change.
Stephen Kemmis, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves
In L. Rowell, C.Bruce, J. M. Shosh & M. Riel (EDS), The Palgrave International Handbook for Action Research, New York, Palgrave macmillian, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Practice Traditions of Researching Educational Leadership Across National Contexts
Jane Wilkinson, Karin Rönnerman, Petri Salo, Laurette Bristol
Educational Leadership as a Culturally-Constructed Practice New Directions and Possibilities, Singapore, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Mellanledares betydelse för professionell utveckling
Karin Rönnerman
Förskoleforum.se, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Dialog främjar förbättring och utveckling i skolan
Karin Rönnerman
Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Masterprogram in action research and teachers´professional development
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, University of Crete, Rethymnon 20-22 October, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Action Research Within the Tradition of Nordic Countries
Karin Rönnerman, Petri Salo
In L. Rowell, C.Bruce, J. M. Shosh & M. Riel (Eds.), The Palgrave International Handbook for Action Research, New York, Palgrave macmillian, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Action research generates middle leading for professional learning of others
Karin Rönnerman
Paper presented at the CARN-conference University of Crete, Rethymnon 20-22 October, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vänd dem inte ryggen – inför amnesti
Martin Harling, Eva Reimers, Ingrid Henning Loeb, Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm et al.
Göteborgs posten debatt, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

Visar 21 - 30 av 178

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?