Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474
0766-182474

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om hälsofrämjande skolutveckling, elevhälsa och inkluderande pedagogik. Hur kan skolan utvecklas för att främja ungas välbefinannde och måluppfyllelse? Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, men även i uppdragsutbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisningsintresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Hälsofrämjande skolutveckling, elevhälsa, kategorisering, ADHD, identitetsarbete, mikroetnografi, institutionell kommunikation, interaktion, socialisering, inkludering, specialpedagogik
 

Senaste publikationer

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
Eva Hjörne
i C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi , Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

ADHD in the classroom - a pedagogy and its paradoxes
Eva Hjörne
Marginalization processes across different settings. Going beyond the mainstream. Sangeeta Bagga-Gupta (Ed.), Newcastle-upon-Tyne, Cambridge scholars publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Accounting for Migrant Children’s School Problems: Negative Affect, Accountability and Remedial Actions in Pupil Health Team Meetings.
Ann-Carita Evaldsson, Eva Hjörne
Danaswac, conference, Copenhagen, August 14-17, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 82

2015

Warranting a disability identity: Records of categorizations and the construction of the ‘ADHD-girl’ in a special class
Eva Hjörne
Alapp, Milano 5-7 nov, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Reconstituting the ‘ADHD-girl’: Accomplishing exclusion and solidifying a biomedical identity in an ADHD class
Eva Hjörne, Ann-Carita Evaldsson
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Assessing children in the Nordic countries - framing, diversity and matters of inclusion and exclusion in a school for all,
Karen Andreasen, Eva Hjörne
L. Moos, U. Blossing och G. Imsen (Eds.). The Nordic Education Model, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Classroom discourse and special education in practice
Eva Hjörne, Marie Wrethander
Paper presented at EERA conference Porto, 2-5 September 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Defining student diversity: categorizing and processes of marginalization in the Swedish schools
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The practices of dealing with children in need of special support - a Nordic perspective
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representing diversity in education: Student identities in contexts of learning and instruction.
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analysing and preventing school failure: Exploring the role of multi-professionality in pupil health team meetings
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

The Irresistible Rise of the Special Educational Needs Industry – the case of Sweden.
Eva Hjörne
ECER, Istanbul, September 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samverkan i team – elevhälsa och barn i behov av särskilt stöd i skolan
Eva Hjörne
A-K. Edberg, A. Ehrenberg, F. Friberg; L. Wallin, H. Wijk & J. Öhlén, Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 82

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?