Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Arja Kostiainen

Universitetsadjunkt

Arja Kostiainen
Universitetsadjunkt
arja.kostiainen@ped.gu.se
031-786 2475

Rumsnummer: A3 352
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Arja Kostiainen

Jag har en bakgrund som lågstadielärare och specialpedagog i Göteborgs nordöstra förorter. Som verksam lärare och specialpedagog har jag utvecklat metodologisk kunskap kring medling och samtalskompetens både utifrån erfarenhet av socialt samspel bland barn och elever i mångkulturella förortsskolor och litteraturstudier. I min magisterexamen Medling som social fostran har jag granskat metodböcker kring medling som text och prövat medling som konflikthanteringsmodell vetenskapligt. Med samma innehåll har jag bidragit till i ett läromedel inom konflikthantering: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
För närvarande arbetar jag i huvudsak med konflikthantering och specialpedagogik som huvudämnen vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik samt Institutionen för sociologi. Under åren 2012 – 2014 undervisade jag i Skolverkets uppdragskurs Värdegrund och likabehandling i teori och praktik. Numera är jag kursledare för externa kurser i konflikthantering och likabehandling, där utgångspunkten är en dialektisk kunskapssyn och ett värdesystem grundat på allas lika värde. Övriga uppdragsutbildningar har varit aktionsforskningskurser inom förskolan och skolan.


2020
Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag
Anette Olin, Åsa Hirsh
Göteborg, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, Rapport 2020, Kapitel i rapport

2018
Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018

2015
Konflikthantering i professionellt lärarskap - 3 uppl
Ilse Hakvoort, Birgitta Friberg
Malmö, Gleerups, Samlingsverk 2015, Kapitel 7

2008
Medling som social fostran. Diskursanalys av en konflikthanteringsmodell i skolan
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21142/1/gupea_2077_21142_1.pdf
Arja Kostiainen

 

 

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Senaste publikationer

Lärare axlar rollen som förstelärare med en kurs om aktionsforskning som stöd.
Arja Kostiainen
Rips-rapport. Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag , Kapitel i rapport 2019
Kapitel i rapport

Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Medling i skolan
Arja Kostiainen
Konflikthantering i professionellt lärarskap. Birgitta Friberg, Ilse Hakvoort (red.), Gleerups, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Visar 1 - 5 av 5

2019

Lärare axlar rollen som förstelärare med en kurs om aktionsforskning som stöd.
Arja Kostiainen
Rips-rapport. Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag , Kapitel i rapport 2019
Kapitel i rapport

2018

Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

2015

Medling i skolan
Arja Kostiainen
Konflikthantering i professionellt lärarskap. Birgitta Friberg, Ilse Hakvoort (red.), Gleerups, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2009

Visar 1 - 5 av 5

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?