Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Ernst Thoutenhoofd

Universitetslektor

Ernst Thoutenhoofd
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
ernst.thoutenhoofd@gu.se
031-786 2153

Rumsnummer: A2.165
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ernst Thoutenhoofd

Ernst studerade sociologi vid Durham universitet i England. Han har haft forsknings och undervisningsanställningar vid universiteten i Durham, Central Lancashire och Edinburgh i storbritannien (1989-2006), och kungliga nederländerna vetenskapsakademin (2006-2010) och Groningen universitetet (2009-2013) i Nederländerna. Under vårterminen 2017 var Ernst gästforskare vid centrum för socialteori, Gent universitetet (Belgien).

För en fullständig publikationslista, se webbsidan på engelska.

 

"The possibility of variation lies in variety and not in the sufficiently probable chance of there being exemplars among a large number of individuals that distinguish themselves as being particularly innovative."
—Niklas Luhmann, Theory of Society Vol.1 p.263

Senaste publikationer

Teachers’ role and attitudes concerning ADHD medication: A qualitative analysis
Maruschka N. Sluiter, Albert W. Wienen, Ernst D. Thoutenhoofd, Jeanette M. Doornenbal, Laura Batstra
Psychology in the schools, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers
Albert Wienen, Maruschka N. Sluiter, Ernst D. Thoutenhoofd, Peter de Jonge, Laura Batstra
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Do troublesome pupils impact teacher perception of the behaviour of their classmates?
Bert Wienen, Laura Batstra, Ernst D. Thoutenhoofd, Elisabeth H. Bos, Peter de Jonge
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ perceptions of behavioral problems in Dutch primary education pupils: The role of relative age
Albert H. Wienen, Laura Batstra, Ernst D. Thoutenhoofd, Peter de Jonge, Elisabeth H. Bos
PLoS ONE, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The datafication of learning: Data technologies as reflection issue in the system of education
Ernst D. Thoutenhoofd
Studies in Philosophy and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

New Techniques of Difference: On Data as School Pupils
Ernst D. Thoutenhoofd
Studies in Philosophy and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The sound of study: Student experiences of listening in the university soundscape
Ernst D. Thoutenhoofd, Jana Knot-Dickscheit, Jana Rogge, Margriet van der Meer, Gisela Schulze et al.
Journal of Further and Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

From self-regulation to learning to learn: Observations on the construction of self and learning
Ernst D. Thoutenhoofd, A. Pirrie
British Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Birth month as predictor of ADHD medication use in Dutch school classes
Elsbeth Krabbe, Ernst D. Thoutenhoofd, Marc Conradi, Sip Jan Pijl, Laura Batstra
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to learn in the European Reference Framework for lifelong learning
A. Pirrie, Ernst D. Thoutenhoofd
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 10

2019

Teachers’ role and attitudes concerning ADHD medication: A qualitative analysis
Maruschka N. Sluiter, Albert W. Wienen, Ernst D. Thoutenhoofd, Jeanette M. Doornenbal, Laura Batstra
Psychology in the schools, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers
Albert Wienen, Maruschka N. Sluiter, Ernst D. Thoutenhoofd, Peter de Jonge, Laura Batstra
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Do troublesome pupils impact teacher perception of the behaviour of their classmates?
Bert Wienen, Laura Batstra, Ernst D. Thoutenhoofd, Elisabeth H. Bos, Peter de Jonge
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Teachers’ perceptions of behavioral problems in Dutch primary education pupils: The role of relative age
Albert H. Wienen, Laura Batstra, Ernst D. Thoutenhoofd, Peter de Jonge, Elisabeth H. Bos
PLoS ONE, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The datafication of learning: Data technologies as reflection issue in the system of education
Ernst D. Thoutenhoofd
Studies in Philosophy and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

New Techniques of Difference: On Data as School Pupils
Ernst D. Thoutenhoofd
Studies in Philosophy and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

The sound of study: Student experiences of listening in the university soundscape
Ernst D. Thoutenhoofd, Jana Knot-Dickscheit, Jana Rogge, Margriet van der Meer, Gisela Schulze et al.
Journal of Further and Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

From self-regulation to learning to learn: Observations on the construction of self and learning
Ernst D. Thoutenhoofd, A. Pirrie
British Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Birth month as predictor of ADHD medication use in Dutch school classes
Elsbeth Krabbe, Ernst D. Thoutenhoofd, Marc Conradi, Sip Jan Pijl, Laura Batstra
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Learning to learn in the European Reference Framework for lifelong learning
A. Pirrie, Ernst D. Thoutenhoofd
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?