Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Ditte Storck Christensen

Doktorand

Ditte Storck Christensen
Doktorand
ditte.storck.christensen@gu.se
031-786 2277

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ditte Storck Christensen

Jag har en bakgrund inom analytisk filosofi (Köpenhamns universitet) och pedagogisk filosofi (Aarhus universitet, DPU) med inriktning i vetenskapsteori. 

Jag är doktorand i pedagogik vid Göteborgs universitet och skriver en avhandling om hemundervisning. Det var i samband med att jag blev mammaledig med min dotter Esmeralda som jag blev bekant med fenomenet. Innan dess hade jag tänkt att min avhandling skulle handla om skolan som ritual, det vill säga hur skolan fungerar som en inträdesport till vuxenlivet och till samhället. Utifrån detta perspektiv kan man säga att de som väljer att hemundervisa, väljer att mer eller mindre ställa sig vid sidan om “skolritualen”.


Mitt ursprungliga avhandlingsprojekt, om skolan som ritual, skulle förklara något som jag alltid tyckt varit fascinerande och märkligt med skolan, nämligen att den tar så otroligt mycket tid i anspråk och trots det ständigt tycks fortsätta expandera. Barn och unga spenderar allt mer tid i skolan, och får då såklart allt mindre tid för att umgås med barn som inte är precis jämngamla med de själva, eller med vuxna andra än sina egna föräldrar, och sina lärare. Som forskare är inte min uppgift att säga att detta är varken rätt eller fel, men utifrån mitt antropologiska perspektiv kan man iallafall säga att det är uppseendeväckande.


Hemundervisare har tvärtom stor (om än kanske inte fullständig) frihet att bestämma själva vad barnen skall göra med sin tid, vilka de skall umgås med, vad de skall lära sig, i vilken ordning de skall lära sig saker, och hur de skall lära sig. Och jag förstod snabbt att det finns många olika sorters hemundervisning, där man använder denna frihet på olika sätt.


En av de frågor jag ställer i min studie, är vad det är som gör att några väljer att ta steget att bli hemundervisare. I Sverige är det nästan omöjligt att hemundervisa, och flera som ändå gör det har flyttat till något annat land.


En andra fråga handlar om de bestämmelser i Sverige som gör det så svårt att hemundervisa. Vad är det som man i Sverige tycker är så viktigt med att alla barn går i den “vanliga” skolan?


En tredje fråga handlar om hur hemundervisare bedriver sin undervisning. Jag är nyfiken på vad de hemundervisade barnen gör på dagarna, hur de lär sig och vad de lär sig. Med tanke på mina tidigare projektplaner, om skolan som ritual, vill jag även förstå hur man som hemundervisare hanterar detta med betyg och examina, som jag spelar en så viktig roll i Sverige för att komma in på högre utbildning.

 

Senaste publikationer

Mathematics Education as Praying Wheel. How Adults Avoid Mathematics by Pushing it Onto Children
Sverker Lundin, Ditte Storck Christensen
The Disorder of Mathematics Education : Challenging the Sociopolitical Dimensions of Research / edited by Hauke Straehler-Pohl, Nina Bohlmann, Alexandre Pais, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Även skolan är en skyddad verkstad för barn
Ditte Storck Christensen
Göteborgsposten, Artikel i dagstidning 2016
Artikel i dagstidning

Delegating Education to Children
Ditte Storck Christensen
European Conference on Educational Research, Budapest, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping organizational readiness for change at teacher educations in Gothenburg, Copenhagen and Göttingen
Susanne Dodillet, Ditte Storck Christensen, Sverker Lundin
NERA Nordic Educational Research Association 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A matter of concern: On the introduction of entrepreneurship in the Swedish school 2009-2011.
Ditte Storck Christensen
European Conference on Educational Research, Porto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 8 av 8

2018

2017

Mathematics Education as Praying Wheel. How Adults Avoid Mathematics by Pushing it Onto Children
Sverker Lundin, Ditte Storck Christensen
The Disorder of Mathematics Education : Challenging the Sociopolitical Dimensions of Research / edited by Hauke Straehler-Pohl, Nina Bohlmann, Alexandre Pais, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Även skolan är en skyddad verkstad för barn
Ditte Storck Christensen
Göteborgsposten, Artikel i dagstidning 2016
Artikel i dagstidning

2015

Delegating Education to Children
Ditte Storck Christensen
European Conference on Educational Research, Budapest, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping organizational readiness for change at teacher educations in Gothenburg, Copenhagen and Göttingen
Susanne Dodillet, Ditte Storck Christensen, Sverker Lundin
NERA Nordic Educational Research Association 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

A matter of concern: On the introduction of entrepreneurship in the Swedish school 2009-2011.
Ditte Storck Christensen
European Conference on Educational Research, Porto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 8 av 8

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?