Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Monica Reichenberg

Seniorforskare

Monica Reichenberg
Seniorforskare
professor emerita
Akademisk grad: Doktor,
monica.reichenberg@ped.gu.se
031-786 2451

Rumsnummer: A2 166
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Reichenberg

Forskningsintressen
Mitt forskningsområde rör läsning, framför allt läsförståelse. Mina forskningsfrågor är: Hur kan texter göras begripliga för svaga läsare? Hur kan svaga läsares lässtrategier utvecklas? Dessutom har andraspråkselevers läsning varit föremål för mitt forskningsintresse. I min avhandling (2000) undersökte jag 833 elevers förståelse av olika textversioner i historia och samhällskunskap. Därefter har jag genomfört interventionsstudier med elever i årskurs 5, 7 och elever i gymnasiets år 1 i syfte att undersöka i vad mån strukturerade textsamtal kring lärobokstexter kan vara ett verktyg för elever att skapa mening i vad de läser.

Mellan 2004 och 2007 undersökte jag vad som händer med elevers läsförståelse över tid om de får träna strukturerade textsamtal kring texter i samhällsorienterande ämnen. Eleverna gick i år 4 när studien började och i år 6 när den slutade. De senaste åren har jag intresserat mig för läsförståelsen hos personer med funktionsnedsättning: dövhet/hörselnedsättning och utvecklingsstörning. I två interventionsstudier- en av dem tillsammans med professor Ingvar Lundberg- fick elever i grundsärskolan/träningsskolan träna två modeller för strukturerade textsamtal.
Jag har varit vetenskaplig ledare för Läslyftet i grundsärskolan och är vetenskaplig ledare för Läslyftet i gymnasiesärskolan.
På senare tid har jag har gjort enkätstudier som undersöker lärares läromedelsval och läromedelsanvändning. I ett pågående svenskt-norskt forskningsprojekt tillsammans med professor Rune Andreassen vid Høgskolen i Østfold undersöker jag svenska och norska lärares läsundervisning, läromedelsval och läromedelsbruk.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om läsning och vad forskningen säger idag om, läs- och skrivsvårigheter, strukturerade textsamtal, interventionsstudier samt läroboksanalys.
 

Nyckelord
Läsförståelse, bearbetade texter, lässtrategier, strukturerade textsamtal, svaga läsare

Länk till forskningsmiljö
http://ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris
 

Senaste publikationer

Cultivating Images of Cultural Capital: Cultural Activities in Storybooks Featuring Young Characters with Disabilities
Monica Reichenberg
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pupils with intellectual disabilities exposure to literature : a configurational analysis using Bourdieu´s forms of capital
Monica Reichenberg
4th Baltic Sea Conference on Literacy, Tallinn January 2020, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Self-efficacy as a predictor of reading instruction: a comparison between Norwegian and Swedish teachers
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On the Relationship Between Swedish Special Educators’ Work Absenteeism, Job Satisfaction, and Self-Efficacy for Inclusive Education
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

How satisfaction and self-efficacy for inclusive education matter for Swedish special educators’ assessment practices of students with intellectual disability
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 121 - 130 av 131

2005

Gymnasieelever samtalar kring facktexter : en studie av textsamtal med goda och svaga läsare
Monica Reichenberg
Göteborg, Göteborg University, Doktorsavhandling 2005
Doktorsavhandling

2004

Lätt och svårt i tidningsspråk
Monica Reichenberg, Ingela Wadbring
Holmberg, S. & Weibull, L. (red). Ju mer vi är tillsammans. tjugosju kapitel om politik, medier och samhälle, Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2004
Kapitel i bok

Hur göra texter lättare att förstå?
Monica Reichenberg
Hett stoff. Finlandssvensk Pedagogisk Tidskrift, Artikel i övriga tidskrifter 2004
Artikel i övriga tidskrifter

"They should have included that too..."
Monica Reichenberg
Reader Internationale Woche 2004. Universität Bremen: Fachbereich 12. Erziehungs- und Bildungswissenschaften, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

2003

How to make texts in history and civics understandable for students
Monica Reichenberg
Reader Internationale Woche 2003. Universität Bremen: Fachbereich 12. Erziehungs- und Bildungswissenschaften, Paper i proceeding 2003
Paper i proceeding

2002

”It did not say that anywhere in the story”
Monica Reichenberg, Staffan Thorson
S. Selander, M. Tholey & S. Lorentzen (Eds.). New Educational Media and Textbooks. The 2 nd IARTEM Volume, Stockholm, Stockholm Institute of Education Press., Kapitel i bok 2002
Kapitel i bok

2001

En lärobok för alla
Monica Reichenberg
Språkbruk , Artikel i övriga tidskrifter 2001
Artikel i övriga tidskrifter

Rösten i läroboken
Monica Reichenberg
Språkvård 3 2001, Svenska språknämnden. , Kapitel i bok 2001
Kapitel i bok

2000

Röst och kausalitet i lärobokstexter. En studie av elevers förståelse av olika textversioner
Monica Reichenberg
Göteborg, University of Gothenburg, Doktorsavhandling 2000
Doktorsavhandling

Visar 121 - 130 av 131

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?