Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Personer

Visar 1 - 50 av 224

Namn Titel Telefon E-post
Nilsson, Lennart Professor emeritus
Nizinska, Adrianna Universitetslektor 031-786 5832 adrianna.nizinska@gu.se
Brogren Dahlberg, Agneta Administrativ samordnare 031-786 2773 agneta.brogren.dahlberg@gu.se
Edvardsson, Agneta Ekonomicontroller 031-786 2191 agneta.edvardsson@ped.gu.se
Haley, Aimee Lee Universitetslektor 031-786 2418 aimee.haley@gu.se
Söderman, Alexandra Doktorand alexandra.soderman@gu.se
Svensson, Allan Professor emeritus allan.svensson@ped.gu.se
Klapp, Alli Universitetslektor, Studierektor 031-786 2770 alli.klapp@ped.gu.se
Evers, Ana Provutvecklare ana.evers@gu.se
Åkerström, Anders Kommunikatör anders.akerstrom@gu.se
Hellquist, Anders Provutvecklare, Studierektor 031-786 6935 anders.hellqvist@gu.se
Sjöström, Anders Provutvecklare 031-786 2131 anders.sjostrom.2@gu.se
Jawahiri, André Administrativ chef, inst 031-786 2487 andre.jawahiri@gu.se
Ottemo, Andreas Universitetslektor 031-786 2321 andreas.ottemo@ped.gu.se
Högberg Belzons, Anette Provutvecklare anette.hogberg.belzons@gu.se
Jahnke, Anette Universitetslektor anette.jahnke@gu.se
Johansson, Anette Provutvecklare 031-786 2054 anette.johansson.3@gu.se
Olin, Anette Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2650 anette.olin@ped.gu.se
Wahlandt, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2613 anette.wahlandt@ped.gu.se
Casale, Angela Universitetsadjunkt angela.casale@gu.se
Casale, Angela Provutvecklare angela.casale@gu.se
Simonsson, Angelica Universitetsadjunkt 031-786 2138 angelica.simonsson@ped.gu.se
Forsmalm, Anita Ekonomiadministratör 031-786 2449 anita.forsmalm@ped.gu.se
Maras, Anita Administratör 031-786 2448 anita.maras@ped.gu.se
Swärd, Ann-Katrin Universitetslektor 031-786 2250 ann-katrin.sward@gu.se
Ljungblad, Ann-Louise Universitetslektor 031-786 2326 ann-louise.ljungblad@gu.se
Skarrie, Ann-Marie Universitetsadjunkt, adjungerad ann-marie.skarrie@gu.se
Holm, Ann-Sofie Universitetslektor 031-786 2320 ann-sofie.holm@gu.se
Ahlberg, Ann Professor emerita ann.ahlberg@ped.gu.se
Nordberg, Ann Universitetslektor ann.nordberg@ped.gu.se
Jonsson, Anna-Carin Universitetslektor, Prefekt 031-786 2323 anna-carin.jonsson@gu.se
Wyndhamn, Anna-Karin Universitetsadjunkt 031-786 2443 anna-karin.wyndhamn@ped.gu.se
Hulterström, Anna Universitetsadjunkt 031-786 4839 anna.hulterstrom@gu.se
Fjellman, Anna Maria Universitetsadjunkt 031-786 2130 anna.maria.fjellman@gu.se
Rehn, Anna Studieadministratör 031-786 2295 anna.rehn@ped.gu.se
Spetz, Anna Studieadministratör 031-786 2493 anna.spetz@gu.se
Lensu, Annakarin Provutvecklare 031-786 2385 annakarin.lensu@gu.se
Lindqvist, Anna-Karin Provutvecklare 031-786 2157 annakarin.lindqvist@ped.gu.se
Engsevi, Annette Ekonomiadministratör 031-786 3836 annette.engsevi@gu.se
Nyman Alm, Annica Universitetsadjunkt 031-786 2753 annica.nyman-alm@gu.se
Nyman Alm, Annica Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2753 annica.nyman-alm@gu.se
Hellström, Annika Universitetsadjunkt, adjungerad annika.hellstrom@gu.se
Kostiainen, Arja Universitetsadjunkt 031-786 2475 arja.kostiainen@ped.gu.se
Löfstedt, Arne Universitetsadjunkt 031-786 2056 arne.lofstedt@pol.gu.se
Berndtsson, Åsa Statistiker asa.berndtsson@ped.gu.se
Hirsh, Åsa Universitetslektor 031-786 4481 asa.hirsh@gu.se
Sebestyen, Åsa Provutvecklare 031-786 6467 asa.sebestyen@gu.se
Hansson, Åse Forskare 031-786 2213 ase.hansson@ped.gu.se
Nicander, Barbro Forskare, biträdande 031-786 2419 barbro.nicander@ped.gu.se
Edström, Bengt Universitetslektor 031-786 2222 bengt.edstrom@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 224

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?