Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 61 - 70 av 2101

2019

Education of Children with Disabilities: Changing Landscape of New Opportunities and Challenges
Nidhi Singal, Shruti Taneja Johansson, Paul Lynch
Education and Disability in the Global South: New Perspectives from Africa and Asia, London, Bloomsbury, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Att integrera skola och arbete - Utmaningar i vårdlärares möte med nyanlända
Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman. (red), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Intersections of race, disability, class, and gender in special/inclusive education: The case of Sweden.
Girma Berhanu
Universal Access through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. Gronseth, S. L., & Dalton, E. M., (Eds.)., New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

On Epistemological Issues in Technologically Infused spaces. Notes on Virtual Sites for Learning
Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg
Virtual Sites as Learning Spaces. Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes. Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Ylva Lindberg (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Handling languaging during empirical research. Ethnography as action in and across time and physical-virtual sites
Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Annaliina Gynne
Virtual Sites as Learning Spaces. Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes. Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Ylva Lindberg (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Visar 61 - 70 av 2101

Personer

Visar 1 - 50 av 224

Namn Titel Telefon E-post
Ahlberg, Ann Professor emerita ann.ahlberg@ped.gu.se
Albertson, Marit Personalhandläggare 031-786 6670 marit.albertson@gu.se
Andersson, Eva Universitetslektor, Fritidspedagogexamen. Allmän pedagogik,vuxenpedagogik, Folkbildning, Skolbarnsom... 031-786 2415 eva.andersson@ped.gu.se
Andersson, Ingela Universitetsadjunkt 031-786 2488 ingela.andersson@gu.se
Andersson, Klas Universitetslektor 031-786 2144 klas.andersson@gu.se
Angervall, Petra Universitetslektor, Docent i pedagogik petra.angervall@ped.gu.se
Apelgren, Britt-Marie Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2249 brittmarie.apelgren@ped.gu.se
Arkenback-Sundström, Charlotte Universitetsadjunkt charlotte.arkenback-sundstrom@ait.gu.se
Asp, Lena Provutvecklare 031-786 2223 lena.asp@gu.se
Axelson, Patrik Provutvecklare 031-786 2131 patrik.axelson@ped.gu.se
Backe, Carolina Provutvecklare carolina.backe@gu.se
Barow, Thomas Universitetslektor, biträdande 031-786 6906 thomas.barow@ped.gu.se
Barta, Maria Universitetsadjunkt 031-786 2093 maria.barta@gu.se
Bartonek Åhman, Hannah Universitetslektor 031-786 2075 hannah.ahman@ped.gu.se
Bast, Marion Provutvecklare marion.bast@gu.se
Beach, Dennis Professor 031-786 2274 dennis.beach@ped.gu.se
Bennshagen, Charlotta Provutvecklare charlotta.bennshagen@gu.se
Berggren, Caroline Universitetslektor 031-786 2061 caroline.berggren@ped.gu.se
Berglund, Ingrid Universitetslektor 031-786 2345 ingrid.berglund@gu.se
Bergman, Kristin Universitetsadjunkt 031-786 6610 kristin.bergman@gu.se
Berhanu, Girma Professor, Docent 031-786 2325 girma.berhanu@ped.gu.se
Berndtsson, Inger Universitetslektor 031-786 2497 inger.berndtsson@ped.gu.se
Berndtsson, Åsa Statistiker asa.berndtsson@ped.gu.se
Berntsson, Inga-Lill Projektsamordnare 031-786 2486 inga-lill.berntsson@ped.gu.se
Bjelkenhag, Sandra Ekonom 031-786 2405 sandra.bjelkenhag@gu.se
Björkenvall Starrost, Christina Doktorand 031-786 2434 christina.bjorkenvall@gu.se
Blomgren, Jan Universitetsadjunkt, adjungerad jan.blomgren@gu.se
Blossing, Ulf Professor 031-786 2403 ulf.blossing@gu.se
Borger, Linda Universitetslektor 031-786 6958 linda.borger@gu.se
Brochmann, Cai Administratör 031-786 2309 cai.brochmann@gu.se
Brogren Dahlberg, Agneta Administrativ samordnare 031-786 2773 agneta.brogren.dahlberg@gu.se
Brorsson, Jerker Provutvecklare 031-786 2681 jerker.brorsson@gu.se
Bylund, Jasmine Universitetsadjunkt jasmine.bylund@gu.se
Bylund, Jasmine Doktorand jasmine.bylund@gu.se
Careborg, Karin Universitetsadjunkt karin.careborg@ped.gu.se
Carlsson, Hanna Universitetsadjunkt 031-786 2133 hanna.carlsson@ped.gu.se
Casale, Angela Universitetsadjunkt angela.casale@gu.se
Casale, Angela Provutvecklare angela.casale@gu.se
Demaret, Marianne Projektassistent, adm 031-786 2442 marianne.demaret@ped.gu.se
Ding, Yi Doktorand yi.ding@gu.se
Dodillet, Susanne Universitetslektor 031-786 2452 susanne.dodillet@ped.gu.se
Dovemark, Marianne Seniorforskare, Professor emerita 031-786 2774 marianne.dovemark@gu.se
Downie-Jorge, Sheila Provutvecklare 031-786 2378 sheila.downie-jorge@gu.se
Edström, Bengt Universitetslektor 031-786 2222 bengt.edstrom@ped.gu.se
Edvardsson, Agneta Ekonomicontroller 031-786 2191 agneta.edvardsson@ped.gu.se
Eliasson, Malin Studievägledare 031-786 2284 malin.eliasson@gu.se
Engsevi, Annette Ekonomiadministratör 031-786 3836 annette.engsevi@gu.se
Erickson, Gudrun Seniorforskare 031-786 2453 gudrun.erickson@ped.gu.se
Evers, Ana Provutvecklare ana.evers@gu.se
Finndahl, Ingela Doktorand 031-786 2119 ingela.finndahl@gu.se

Visar 1 - 50 av 224

Visar 61 - 70 av 2101

2019

Education of Children with Disabilities: Changing Landscape of New Opportunities and Challenges
Nidhi Singal, Shruti Taneja Johansson, Paul Lynch
Education and Disability in the Global South: New Perspectives from Africa and Asia, London, Bloomsbury, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Att integrera skola och arbete - Utmaningar i vårdlärares möte med nyanlända
Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman. (red), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Intersections of race, disability, class, and gender in special/inclusive education: The case of Sweden.
Girma Berhanu
Universal Access through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. Gronseth, S. L., & Dalton, E. M., (Eds.)., New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

On Epistemological Issues in Technologically Infused spaces. Notes on Virtual Sites for Learning
Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg
Virtual Sites as Learning Spaces. Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes. Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Ylva Lindberg (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Handling languaging during empirical research. Ethnography as action in and across time and physical-virtual sites
Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Annaliina Gynne
Virtual Sites as Learning Spaces. Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes. Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Ylva Lindberg (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Visar 61 - 70 av 2101

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?