Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 2151 - 2160 av 2169

2010

Artistic talents and dyslexia: A genuine connection?
Ulrika Wolff
Dyslexia and creativity: Investigation from differing perspectives, New York, Nova Science Publishers, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Omstrukturering av skolväsendet - politiska beslut och professionell praktik
Sverker Lindblad
Eriksson, I., V. Lindberg, E. Österlind: Uppdrag undervisning - kunskap och lärande, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Restructuring Swedish VET:A new qualified VET student in the making.
Ingrid Henning Loeb
AARE, Australian Association of Research on Education, Melbourne, Australia 28/11-2/12 2010., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Different voices, different explanations – negotiating school problems in the pupil health team in a Swedish school.
Malin Sandén, Eva Hjörne, Roger Säljö
Presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction, Sept 1-2, Utrecht, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Participant Knowledge and the Meeting of Practitioners and Researchers
Karin Rönnerman
In A. Campbell & S. Groundwater-Smith (Eds.) Action Research in Education, Vol 1-3. Vol 3: Key Examples of Action Research in Schools within Different National Settings. London: Sage Publications., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning for Leading: Mapping teachers' ‘sayings’ about acting in practice
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented within the Symposium: ‘LEADING, LEARNING AND ECOLOGIES OF PRACTICES: INTERNATIONAL PERSPECTIVES’ at Australian Association for Research in Education (AARE) Conference, Melbourne, November 29 to December 2, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Collaborative educational action research in Nordic countries-individual and collective features
Karin Rönnerman, Petri Psalo
Paper presented at the Australian Association for Research in Education (AARE) Conference, Melbourne, November 29 to December 2, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Invitations to contextualizing teaching and learning: International and comparative studies on classroom interaction.
Rita Foss Lindblad, Sverker Lindblad
Presentation at the LPS meeting in Melbourne, December 6-10, 2010, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Putting the CEFR to Good Use – A Collaborative Challenge
Gudrun Erickson
Invited plenary at the joint IATEFL TEA SIG/EALTA Conference; Barcelona, Spain, 30 Oct. 2010, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 2151 - 2160 av 2169

Personer

Visar 1 - 50 av 222

Namn Titel Telefon E-post
Ahlberg, Ann Professor emerita ann.ahlberg@ped.gu.se
Albertson, Marit Personalhandläggare 031-786 6670 marit.albertson@hsm.gu.se
Andersson, Eva Universitetslektor, Fritidspedagogexamen. Allmän pedagogik,vuxenpedagogik, Folkbildning, Skolbarnsom... 031-786 2415 eva.andersson@ped.gu.se
Andersson, Ingela Universitetsadjunkt 031-786 2488 ingela.andersson@gu.se
Andersson, Klas Universitetslektor 031-786 2144 klas.andersson@gu.se
Angervall, Petra Universitetslektor, Docent i pedagogik petra.angervall@ped.gu.se
Apelgren, Britt-Marie Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2249 brittmarie.apelgren@ped.gu.se
Arkenback-Sundström, Charlotte Universitetsadjunkt charlotte.arkenback-sundstrom@ait.gu.se
Asp, Lena Provutvecklare 031-786 2223 lena.asp@gu.se
Attestål, Anita Universitetsadjunkt, adjungerad anita.attestal@gu.se
Axelson, Patrik Provutvecklare 031-786 2131 patrik.axelson@ped.gu.se
Backe, Carolina Provutvecklare carolina.backe@gu.se
Barow, Thomas Universitetslektor 031-786 6906 thomas.barow@ped.gu.se
Barta, Maria Universitetsadjunkt 031-786 2093 maria.barta@gu.se
Bartonek Åhman, Hannah Universitetslektor 031-786 2075 hannah.ahman@ped.gu.se
Bast, Marion Provutvecklare marion.bast@gu.se
Beach, Dennis Professor 031-786 2274 dennis.beach@ped.gu.se
Berggren, Caroline Universitetslektor 031-786 2061 caroline.berggren@ped.gu.se
Berglund, Ingrid Universitetslektor 031-786 2345 ingrid.berglund@gu.se
Bergman, Kristin Universitetsadjunkt 031-786 6610 kristin.bergman@gu.se
Berhanu, Girma Professor, Docent 031-786 2325 girma.berhanu@ped.gu.se
Berndtsson, Inger Universitetslektor 031-786 2497 inger.berndtsson@ped.gu.se
Berndtsson, Åsa Statistiker asa.berndtsson@ped.gu.se
Berntsson, Inga-Lill Projektsamordnare 031-786 2486 inga-lill.berntsson@ped.gu.se
Bjelkenhag, Sandra Ekonom 031-786 2405 sandra.bjelkenhag@gu.se
Björkenvall Starrost, Christina Doktorand 031-786 2434 christina.bjorkenvall@gu.se
Blomgren, Jan Universitetsadjunkt, adjungerad jan.blomgren@gu.se
Blossing, Ulf Professor 031-786 2403 ulf.blossing@gu.se
Borger, Linda Universitetslektor 031-786 6958 linda.borger@gu.se
Brochmann, Cai Administratör 031-786 2309 cai.brochmann@gu.se
Brogren Dahlberg, Agneta Administrativ samordnare agneta.brogren.dahlberg@gu.se
Brorsson, Jerker Provutvecklare 031-786 2681 jerker.brorsson@gu.se
Bylund, Jasmine Universitetsadjunkt jasmine.bylund@gu.se
Bylund, Jasmine Doktorand jasmine.bylund@gu.se
Carlsson, Hanna Universitetsadjunkt 031-786 2133 hanna.carlsson@ped.gu.se
Casale, Angela Universitetsadjunkt angela.casale@gu.se
Casale, Angela Provutvecklare angela.casale@gu.se
Demaret, Marianne Projektassistent, adm 031-786 2442 marianne.demaret@ped.gu.se
Ding, Yi Doktorand yi.ding@gu.se
Dodillet, Susanne Universitetslektor 031-786 2452 susanne.dodillet@ped.gu.se
Dovemark, Marianne Seniorforskare, Professor emerita 031-786 2774 marianne.dovemark@gu.se
Downie-Jorge, Sheila Provutvecklare 031-786 2378 sheila.downie-jorge@gu.se
Edström, Bengt Universitetslektor 031-786 2222 bengt.edstrom@ped.gu.se
Edvardsson, Agneta Ekonomicontroller 031-786 2191 agneta.edvardsson@ped.gu.se
Eliasson, Malin Studievägledare 031-786 2284 malin.eliasson@gu.se
Engsevi, Annette Ekonomiadministratör 031-786 3836 annette.engsevi@gu.se
Erickson, Gudrun Seniorforskare 031-786 2453 gudrun.erickson@ped.gu.se
Evers, Ana Provutvecklare ana.evers@gu.se
Finndahl, Ingela Doktorand 031-786 2119 ingela.finndahl@gu.se
Fjellman, Anna Maria Universitetsadjunkt 031-786 2130 anna.maria.fjellman@gu.se

Visar 1 - 50 av 222

Visar 2151 - 2160 av 2169

2010

Artistic talents and dyslexia: A genuine connection?
Ulrika Wolff
Dyslexia and creativity: Investigation from differing perspectives, New York, Nova Science Publishers, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Omstrukturering av skolväsendet - politiska beslut och professionell praktik
Sverker Lindblad
Eriksson, I., V. Lindberg, E. Österlind: Uppdrag undervisning - kunskap och lärande, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Restructuring Swedish VET:A new qualified VET student in the making.
Ingrid Henning Loeb
AARE, Australian Association of Research on Education, Melbourne, Australia 28/11-2/12 2010., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Different voices, different explanations – negotiating school problems in the pupil health team in a Swedish school.
Malin Sandén, Eva Hjörne, Roger Säljö
Presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction, Sept 1-2, Utrecht, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Participant Knowledge and the Meeting of Practitioners and Researchers
Karin Rönnerman
In A. Campbell & S. Groundwater-Smith (Eds.) Action Research in Education, Vol 1-3. Vol 3: Key Examples of Action Research in Schools within Different National Settings. London: Sage Publications., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning for Leading: Mapping teachers' ‘sayings’ about acting in practice
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented within the Symposium: ‘LEADING, LEARNING AND ECOLOGIES OF PRACTICES: INTERNATIONAL PERSPECTIVES’ at Australian Association for Research in Education (AARE) Conference, Melbourne, November 29 to December 2, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Collaborative educational action research in Nordic countries-individual and collective features
Karin Rönnerman, Petri Psalo
Paper presented at the Australian Association for Research in Education (AARE) Conference, Melbourne, November 29 to December 2, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Invitations to contextualizing teaching and learning: International and comparative studies on classroom interaction.
Rita Foss Lindblad, Sverker Lindblad
Presentation at the LPS meeting in Melbourne, December 6-10, 2010, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Putting the CEFR to Good Use – A Collaborative Challenge
Gudrun Erickson
Invited plenary at the joint IATEFL TEA SIG/EALTA Conference; Barcelona, Spain, 30 Oct. 2010, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 2151 - 2160 av 2169

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?