Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 11 - 20 av 2146

2019

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Examining the changing relationship between socioeconomic status, opportunity to learn and achievement in mathematics and science
Victoria Rolfe, Rolf Strietholt, Kajsa Yang Hansen
Paper presented at ECER 2019 Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The relation between students´ social and cognitive well-being and educational achievement in Swedish compulsory school
Alli Klapp, Thea Klapp
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Germany, August 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between students´ self-efficacy and self-concept and academic achievement
Alli Klapp
Paper presented at thePaper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Germany, August 2019. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Erica Simon och folkhögskoleidéns universalitet
Caroline Runesdotter
Mimers forskarkonferens, november 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Turning school absence to presence or #11;Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March 2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömningar: funktioner och konsekvenser
Alli Klapp
i G. Åsén Att vilja veta: utvärdering och pedagogisk bedömning i skolan, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 2146

Personer

Visar 1 - 50 av 224

Namn Titel Telefon E-post
Warnby, Marcus Universitetsadjunkt marcus.warnby@ped.gu.se
Angervall, Petra Universitetslektor, Docent i pedagogik petra.angervall@ped.gu.se
Mellén, Johanna Doktorand johanna.mellen@gu.se
Lander, Rolf Seniorforskare rolf.lander@ped.gu.se
Bylund, Jasmine Universitetsadjunkt jasmine.bylund@gu.se
Hellström, Annika Universitetsadjunkt, adjungerad annika.hellstrom@gu.se
Nordberg, Ann Universitetslektor ann.nordberg@ped.gu.se
Casale, Angela Universitetsadjunkt angela.casale@gu.se
Svensson, Kajsa Universitetsadjunkt kajsa.svensson@gu.se
Sandboge, David Universitetsadjunkt david.sandboge@gu.se
Gustafsson, Sofie Universitetslektor sofie.gustafsson@gu.se
Rigdahl, Christofer Universitetsadjunkt, adjungerad christofer.rigdahl@gu.se
Ring, Emmy Universitetsadjunkt emmy.jonasson.ring@gu.se
Berndtsson, Åsa Statistiker asa.berndtsson@ped.gu.se
Strietholt, Rolf Gästforskare rolf.strietholt@gu.se
Blomgren, Jan Universitetsadjunkt, adjungerad jan.blomgren@gu.se
Skarrie, Ann-Marie Universitetsadjunkt, adjungerad ann-marie.skarrie@gu.se
Karlsson, Mikael Universitetsadjunkt, adjungerad mikael.karlsson@ped.gu.se
Johansson, Cecilia Universitetsadjunkt, adjungerad cecilia.johansson@gu.se
Lundin, Sverker Per Erik Universitetslektor sverker.lundin@gu.se
Hellgren, Helena Universitetsadjunkt, adjungerad helena.hellgren@gu.se
Jahnke, Anette Universitetslektor anette.jahnke@gu.se
Söderman, Alexandra Doktorand alexandra.soderman@gu.se
Segolsson, Mikael Universitetslektor mikael.segolsson@gu.se
Arkenback-Sundström, Charlotte Universitetsadjunkt charlotte.arkenback-sundstrom@ait.gu.se
Söderlund, Göran Universitetslektor goran.soderlund@gu.se
Gyllspång, Ingela Universitetsadjunkt ingela.gyllspang@gu.se
Samuelsson, Katarina Universitetsadjunkt katarina.samuelsson@ped.gu.se
Högberg Belzons, Anette Provutvecklare anette.hogberg.belzons@gu.se
Evers, Ana Provutvecklare ana.evers@gu.se
Bylund, Jasmine Doktorand jasmine.bylund@gu.se
Palm, Clara Doktorand clara.palm@gu.se
Bast, Marion Provutvecklare marion.bast@gu.se
Olsson, Lars-Erik Universitetslektor lars-erik.olsson@ped.gu.se
Bennshagen, Charlotta Provutvecklare charlotta.bennshagen@gu.se
Kadir, Kamaran Statistiker kamaran.kadir@gu.se
Sjölund, Maria Provutvecklare maria.sjolund@gu.se
Klapp, Thea Studentmedarbetare thea.klapp@gu.se
Holmström, Peter Studentmedarbetare peter.holmstrom.2@gu.se
Careborg, Karin Universitetsadjunkt karin.careborg@ped.gu.se
Backe, Carolina Provutvecklare carolina.backe@gu.se
Casale, Angela Provutvecklare angela.casale@gu.se
Karlsson, Tobias Universitetsadjunkt, adjungerad tobias.karlsson@ped.gu.se
Lundström, Pia Provutvecklare pia.lundstrom@gu.se
Olsson, Camilla Doktorand camilla.olsson.2@gu.se
Udd, Jonas Doktorand jonas.udd@gu.se
Ding, Yi Doktorand yi.ding@gu.se
Lace, Ilze Datasamordnare ilze.lace@gu.se
Åkerström, Anders Kommunikatör anders.akerstrom@gu.se
Proitsaki Stjernkvist, Maria Universitetslektor maria.proitsaki@gu.se

Visar 1 - 50 av 224

Visar 11 - 20 av 2146

2019

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Examining the changing relationship between socioeconomic status, opportunity to learn and achievement in mathematics and science
Victoria Rolfe, Rolf Strietholt, Kajsa Yang Hansen
Paper presented at ECER 2019 Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The relation between students´ social and cognitive well-being and educational achievement in Swedish compulsory school
Alli Klapp, Thea Klapp
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Germany, August 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between students´ self-efficacy and self-concept and academic achievement
Alli Klapp
Paper presented at thePaper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Germany, August 2019. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Erica Simon och folkhögskoleidéns universalitet
Caroline Runesdotter
Mimers forskarkonferens, november 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Turning school absence to presence or #11;Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March 2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömningar: funktioner och konsekvenser
Alli Klapp
i G. Åsén Att vilja veta: utvärdering och pedagogisk bedömning i skolan, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 2146

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?