Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Personer

Visar 201 - 224 av 224

Namn Titel Telefon E-post
Taneja Johansson, Shruti Universitetslektor 031-786 2370 shruti.taneja.johansson@ped.gu.se
Terlevic Johansson, Karmen Marija Universitetslektor 031-786 2456 karmen.johansson@ped.gu.se
Tholin, Jörgen Forskare 031-786 4511 jorgen.tholin@gu.se
Thoutenhoofd, Ernst Universitetslektor 031-786 2153 ernst.thoutenhoofd@gu.se
Thång, Per-Olof Seniorprofessor 031-786 2239 per-olof.thang@ped.gu.se
Tollstén, Charlotte Studievägledare 031-786 2463 charlotte.tollsten@gu.se
Udd, Jonas Doktorand jonas.udd@gu.se
Uppström, Helena Studieadministratör 031-786 6403 helena.uppstrom@ped.gu.se
Uusimäki, Sirkka-Liisa Marjatta Universitetslektor 031-786 2051 liisa.uusimaki@gu.se
Wahlandt, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2613 anette.wahlandt@ped.gu.se
Wallström, Helena Universitetslektor 031-786 5354 helena.wallstrom@gu.se
Warnby, Marcus Universitetsadjunkt marcus.warnby@ped.gu.se
Wass, Karin Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2422 karin.wass@ped.gu.se
Westman Andersson, Gunilla Universitetslektor 031-786 2057 gunilla.andersson@gu.se
Wolff, Ulrika Professor 031-786 2219 ulrika.wolff@ped.gu.se
Wrethander, Marie Universitetslektor, Utbildningschef för rektorsprogrammet 031-786 2454 marie.wrethander@ped.gu.se
Wyndhamn, Anna-Karin Universitetsadjunkt 031-786 2443 anna-karin.wyndhamn@ped.gu.se
Wyszynska Johansson, Martina Universitetslektor 031-786 2251 martina.wyszynska.johansson@gu.se
Wärvik, Gun-Britt Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2266 gun-britt.warvik@ped.gu.se
Ziser, Helen Studievägledare 031-786 2049 helen.ziser@gu.se
Åkerström, Anders Kommunikatör anders.akerstrom@gu.se
Åvall, Malena Universitetsadjunkt 031-786 2146 malena.avall@gu.se
Öhman, Elisabet Utbildningshandläggare 031-786 2430 elisabet.ohman@gu.se
Öhrn, Elisabet Professor 031-786 2412 elisabet.ohrn@gu.se

Visar 201 - 224 av 224

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?