Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 1947

2019

“The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A stimulating competition at the Swedish upper secondary school market?
Ann-Sofie Holm, Lisbeth Lundahl
Neoliberalism and market forces in education : lessons from Sweden / edited by Magnus Dahlstedt and Andreas Fejes. , Abingdon, Oxon , Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Visualising multilingual lives. More than words, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Stigmatisation, identity, and educational exclusion in postindustrial societies: A qualitative synthesis of research from UK, Germany, and the Nordic countries
Dennis Beach, B. Fritzsche, M. Kakos
Diaspora, Indigenous, and Minority Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Science Speaks to Society? Arguments for Research Relevance and Validity in International Large-Scale Assessment Publications
Sverker Lindblad, Daniel Pettersson
Proceedings of the AERA 2019 conger, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Revisiting the Education Policy Agora: On Politics of Knowledge and Evidence 1998 - 2018 in Sweden
Sverker Lindblad, Lisbeth Lundahl
Program Book Nordic Educational Research Association Meeting in Uppsala, 6-8 March, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Equity and choice for newly arrived migrants
Dennis Beach, Marianne Dovemark
Neoliberalism and Market Forces in Education. Lessons from Sweden., London, New York, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Analysing assessments of special education needs: views of investigators and decision makers
Daniel Östlund, Thomas Barow
NERA congress - Abstract book, 6-8 March, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Understanding Ethics of Care.
Liisa Uusimäki, Susanne Garvis
In G. Barton & S. Garvis. Compassion and Empathy in Educational settings., Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 1947

Personer

Visar 201 - 229 av 229

Namn Titel Telefon E-post
Sylvén, Liss Kerstin Professor 031-786 2388 lisskerstin.sylven@ped.gu.se
Szewczyk, Karolina Studentmedarbetare karolina.szewczyk@gu.se
Söderlund, Göran Universitetslektor goran.soderlund@gu.se
Söderman, Alexandra Doktorand alexandra.soderman@gu.se
Taneja Johansson, Shruti Universitetslektor 031-786 2370 shruti.taneja.johansson@ped.gu.se
Tholin, Jörgen Forskare 031-786 4511 jorgen.tholin@gu.se
Thoutenhoofd, Ernst Universitetslektor 031-786 2153 ernst.thoutenhoofd@gu.se
Thång, Per-Olof Seniorprofessor 031-786 2239 per-olof.thang@ped.gu.se
Tollstén, Charlotte Studievägledare 031-786 2463 charlotte.tollsten@gu.se
Toropova, Anna Doktorand 031-786 2434 anna.toropova@gu.se
Uppström, Helena Studieadministratör 031-786 6403 helena.uppstrom@ped.gu.se
Uusimäki, Liisa Universitetslektor 031-786 2051 liisa.uusimaki@gu.se
Velling Pedersen, Dorte Forskare, biträdande 031-786 2384 dorte.velling@ped.gu.se
Wahlandt, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2613 anette.wahlandt@ped.gu.se
Warnby, Marcus Universitetsadjunkt marcus.warnby@ped.gu.se
Wass, Karin Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2422 karin.wass@ped.gu.se
Westman Andersson, Gunilla Universitetslektor 031-786 2057 gunilla.andersson@gu.se
Wieslander, Andreas Webbredaktör 031-786 6332 andreas.wieslander@gu.se
Wolff, Ulrika Professor 031-786 2219 ulrika.wolff@ped.gu.se
Wrethander, Marie Universitetslektor, Utbildningschef för rektorsprogrammet 031-786 2454 marie.wrethander@ped.gu.se
Wrethander, Marie Utbildningschef 031-786 2454 marie.wrethander@ped.gu.se
Wyndhamn, Anna-Karin Universitetsadjunkt 031-786 2443 anna-karin.wyndhamn@ped.gu.se
Wyszynska Johansson, Martina Universitetslektor 031-786 2251 martina.wyszynska.johansson@gu.se
Wärvik, Gun-Britt Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2266 gun-britt.warvik@ped.gu.se
Ziser, Helen Studievägledare 031-786 2049 helen.ziser@gu.se
Åström, Petter Studentmedarbetare petter.astrom@gu.se
Åvall, Malena Universitetsadjunkt 031-786 2146 malena.avall@gu.se
Öhman, Elisabet Utbildningshandläggare 031-786 2430 elisabet.ohman@gu.se
Öhrn, Elisabet Professor 031-786 2412 elisabet.ohrn@gu.se

Visar 201 - 229 av 229

Visar 1 - 10 av 1947

2019

“The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A stimulating competition at the Swedish upper secondary school market?
Ann-Sofie Holm, Lisbeth Lundahl
Neoliberalism and market forces in education : lessons from Sweden / edited by Magnus Dahlstedt and Andreas Fejes. , Abingdon, Oxon , Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Visualising multilingual lives. More than words, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Stigmatisation, identity, and educational exclusion in postindustrial societies: A qualitative synthesis of research from UK, Germany, and the Nordic countries
Dennis Beach, B. Fritzsche, M. Kakos
Diaspora, Indigenous, and Minority Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Science Speaks to Society? Arguments for Research Relevance and Validity in International Large-Scale Assessment Publications
Sverker Lindblad, Daniel Pettersson
Proceedings of the AERA 2019 conger, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Revisiting the Education Policy Agora: On Politics of Knowledge and Evidence 1998 - 2018 in Sweden
Sverker Lindblad, Lisbeth Lundahl
Program Book Nordic Educational Research Association Meeting in Uppsala, 6-8 March, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Equity and choice for newly arrived migrants
Dennis Beach, Marianne Dovemark
Neoliberalism and Market Forces in Education. Lessons from Sweden., London, New York, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Analysing assessments of special education needs: views of investigators and decision makers
Daniel Östlund, Thomas Barow
NERA congress - Abstract book, 6-8 March, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Understanding Ethics of Care.
Liisa Uusimäki, Susanne Garvis
In G. Barton & S. Garvis. Compassion and Empathy in Educational settings., Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 1947

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?