Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 1841

2019

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
WCQR 2018: Computer supported qualitative research, Springer Link, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Leadership
Liisa Uusimäki, Susanne Garvis
bok, Sydney, Australia, Allen and Unwin, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Wenn Humans Humans bleiben dürfen... Zur pädagogischen Versprechensqualität der Nudge-Theorie
Susanne Dodillet, Jens Oliver Krüger
Schenk, Sabrina [red.]; Karcher, Martin [red.], Überschreitungslogiken und die Grenzen des Humanen. (Neuro-)Enhancement – Kybernetik – Transhumanismus., Berlin, epubli, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Extern bedömning av kunskap eller Om värdet av att se med andras ögon
Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Skolverkets webbkurs om likvärdighet, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the 2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?
Åsa Sebestyén, Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 8, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Visar 1 - 10 av 1841

Personer

Visar 201 - 223 av 223

Namn Titel Telefon E-post
Taneja Johansson, Shruti Universitetslektor 031-786 2370 shruti.taneja.johansson@ped.gu.se
Thoutenhoofd, Ernst Universitetslektor 031-786 2153 ernst.thoutenhoofd@gu.se
Thång, Per-Olof Seniorprofessor 031-786 2239 per-olof.thang@ped.gu.se
Tollstén, Charlotte Studievägledare 031-786 2463 charlotte.tollsten@gu.se
Toropova, Anna Doktorand 031-786 2434 anna.toropova@gu.se
Uppström, Helena Studieadministratör 031-786 6403 helena.uppstrom@ped.gu.se
Uusimäki, Liisa Universitetslektor 031-786 2051 liisa.uusimaki@gu.se
Velling Pedersen, Dorte Forskare, biträdande 031-786 2384 dorte.velling@ped.gu.se
Wahlandt, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2613 anette.wahlandt@ped.gu.se
Warnby, Marcus Universitetsadjunkt marcus.warnby@ped.gu.se
Wass, Karin Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2422 karin.wass@ped.gu.se
Westman Andersson, Gunilla Universitetslektor 031-786 2057 gunilla.andersson@gu.se
Wieslander, Andreas Webbredaktör 031-786 6332 andreas.wieslander@gu.se
Wolff, Ulrika Professor, Viceprefekt 031-786 2219 ulrika.wolff@ped.gu.se
Wrethander, Marie Universitetslektor, Utbildningschef för rektorsprogrammet 031-786 2454 marie.wrethander@ped.gu.se
Wrethander, Marie Utbildningschef 031-786 2454 marie.wrethander@ped.gu.se
Wyndhamn, Anna-Karin Universitetsadjunkt 031-786 2443 anna-karin.wyndhamn@ped.gu.se
Wyszynska Johansson, Martina Universitetsadjunkt 031-786 2251 martina.wyszynska.johansson@gu.se
Wärvik, Gun-Britt Universitetslektor, Docent 031-786 2266 gun-britt.warvik@ped.gu.se
Ziser, Helen Studievägledare 031-786 2049 helen.ziser@gu.se
Åvall, Malena Universitetsadjunkt 031-786 2146 malena.avall@gu.se
Öhman, Elisabet Utbildningshandläggare 031-786 2430 elisabet.ohman@gu.se
Öhrn, Elisabet Professor 031-786 2412 elisabet.ohrn@gu.se

Visar 201 - 223 av 223

Visar 1 - 10 av 1841

2019

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
WCQR 2018: Computer supported qualitative research, Springer Link, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Leadership
Liisa Uusimäki, Susanne Garvis
bok, Sydney, Australia, Allen and Unwin, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Wenn Humans Humans bleiben dürfen... Zur pädagogischen Versprechensqualität der Nudge-Theorie
Susanne Dodillet, Jens Oliver Krüger
Schenk, Sabrina [red.]; Karcher, Martin [red.], Überschreitungslogiken und die Grenzen des Humanen. (Neuro-)Enhancement – Kybernetik – Transhumanismus., Berlin, epubli, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Extern bedömning av kunskap eller Om värdet av att se med andras ögon
Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Skolverkets webbkurs om likvärdighet, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the 2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?
Åsa Sebestyén, Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 8, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Visar 1 - 10 av 1841

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?