Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Personer

Visar 151 - 200 av 224

Namn Titel Telefon E-post
Nyman Alm, Annica Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2753 annica.nyman-alm@gu.se
Nyvaller, Monica Universitetslektor 031-786 2272 monica.nyvaller@ped.gu.se
Ohlander, Sölve Seniorprofessor 031-786 2465 solve.ohlander@ped.gu.se
Ohlsson, Elisabeth Doktorand 031-786 4886 elisabeth.ohlsson@gu.se
Olausson, Carita Studieadministratör 031-786 2221 carita.olausson@gu.se
Olin, Anette Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2650 anette.olin@ped.gu.se
Olsson, Camilla Doktorand camilla.olsson.2@gu.se
Olsson, Eva Universitetslektor 031-786 2471 eva.olsson@ped.gu.se
Olsson, Lars-Erik Universitetslektor lars-erik.olsson@ped.gu.se
Olsson, Robert Ekonomiadministratör 031-786 2159 robert.olsson@gu.se
Ottemo, Andreas Universitetslektor 031-786 2321 andreas.ottemo@ped.gu.se
Palm, Clara Doktorand clara.palm@gu.se
Papadopoulos, Dimitrios Doktorand 031-786 2522 dimitrios.papadopoulos@gu.se
Perla, Patricia Studieadministratör 031-786 2280 patricia.perla@gu.se
Perrotte, Frank Provutvecklare 031-786 2517 frank.perrotte@ped.gu.se
Persson, Jonas Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 2498 jonas.persson@gu.se
Rehn, Anna Studieadministratör 031-786 2295 anna.rehn@ped.gu.se
Reichenberg, Monica Seniorprofessor, Docent 031-786 2451 monica.reichenberg@ped.gu.se
Ribbestål, Mattias Studieadministratör 031-786 6406 mattias.ribbestal@gu.se
Rigdahl, Christofer Universitetsadjunkt, adjungerad christofer.rigdahl@gu.se
Ring, Emmy Universitetsadjunkt emmy.jonasson.ring@gu.se
Riomar, Sandra Universitetsadjunkt 031-786 6224 sandra.riomar@ped.gu.se
Rolfe, Victoria Doktorand 031-786 2450 victoria.rolfe@gu.se
Rosén, Monica Professor 031-786 2435 monica.rosen@ped.gu.se
Rudell, Ida Provutvecklare 031-786 2401 ida.rudell@gu.se
Runesdotter, Caroline Universitetslektor 031-786 2155 caroline.runesdotter@ped.gu.se
Rydevik, Frida Personalhandläggare 031-786 6921 frida.rydevik@gu.se
Ryffé, David Universitetsadjunkt david.ryffe@law.gu.se
Rönnerman, Karin Universitetslektor, Professor Emerita karin.ronnerman@ped.gu.se
Samuelsson, Katarina Universitetsadjunkt katarina.samuelsson@ped.gu.se
Sandboge, David Universitetsadjunkt david.sandboge@gu.se
Sandström, Håkan Avodist pensionsgrundande hakan.sandstrom@gu.se
Schönberg, Håkan Provutvecklare 031-786 2378 hakan.schonberg@gu.se
Sebestyen, Åsa Provutvecklare 031-786 6467 asa.sebestyen@gu.se
Segolsson, Mikael Universitetslektor mikael.segolsson@gu.se
Simonsson, Angelica Universitetsadjunkt 031-786 2138 angelica.simonsson@ped.gu.se
Sjödin, Sara Doktorand 031-786 2074 sara.sjodin@gu.se
Sjölund, Maria Provutvecklare maria.sjolund@gu.se
Sjöström, Anders Provutvecklare 031-786 2131 anders.sjostrom.2@gu.se
Skarrie, Ann-Marie Universitetsadjunkt, adjungerad ann-marie.skarrie@gu.se
Spetz, Anna Studieadministratör 031-786 2493 anna.spetz@gu.se
Storck Christensen, Ditte Doktorand 031-786 2277 ditte.storck.christensen@gu.se
Strietholt, Rolf Gästforskare rolf.strietholt@gu.se
Strömberg, Marianne Universitetslektor, Studierektor 031-786 2337 marianne.stromberg@gu.se
Svensson, Allan Professor emeritus allan.svensson@ped.gu.se
Svensson, Kajsa Universitetsadjunkt kajsa.svensson@gu.se
Swärd, Ann-Katrin Universitetslektor 031-786 2250 ann-katrin.sward@gu.se
Sylvén, Liss Kerstin Professor 031-786 2388 lisskerstin.sylven@ped.gu.se
Söderlund, Göran Universitetslektor goran.soderlund@gu.se
Söderman, Alexandra Doktorand alexandra.soderman@gu.se

Visar 151 - 200 av 224

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?