Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 1841

2019

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
WCQR 2018: Computer supported qualitative research, Springer Link, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Leadership
Liisa Uusimäki, Susanne Garvis
bok, Sydney, Australia, Allen and Unwin, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Wenn Humans Humans bleiben dürfen... Zur pädagogischen Versprechensqualität der Nudge-Theorie
Susanne Dodillet, Jens Oliver Krüger
Schenk, Sabrina [red.]; Karcher, Martin [red.], Überschreitungslogiken und die Grenzen des Humanen. (Neuro-)Enhancement – Kybernetik – Transhumanismus., Berlin, epubli, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Extern bedömning av kunskap eller Om värdet av att se med andras ögon
Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Skolverkets webbkurs om likvärdighet, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the 2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?
Åsa Sebestyén, Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 8, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Visar 1 - 10 av 1841

Personer

Visar 151 - 200 av 223

Namn Titel Telefon E-post
Nyvaller, Monica Universitetslektor 031-786 2272 monica.nyvaller@ped.gu.se
Ohlander, Sölve Seniorprofessor 031-786 2465 solve.ohlander@ped.gu.se
Ohlsson, Elisabeth Doktorand 031-786 4886 elisabeth.ohlsson@gu.se
Olausson, Carita Studieadministratör 031-786 2221 carita.olausson@gu.se
Olin, Anette Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2650 anette.olin@ped.gu.se
Olsson, Camilla Universitetsadjunkt, adjungerad camilla.olsson.2@gu.se
Olsson, Carina Universitetsadjunkt 031-786 2386 carina.olsson@ped.gu.se
Olsson, Carina Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2386 carina.olsson@ped.gu.se
Olsson, Eva Universitetslektor 031-786 2471 eva.olsson@ped.gu.se
Olsson, Lars-Erik Universitetslektor lars-erik.olsson@ped.gu.se
Ottemo, Andreas Universitetslektor 031-786 2321 andreas.ottemo@ped.gu.se
Palm, Clara Doktorand clara.palm@gu.se
Papadopoulos, Dimitrios Doktorand dimitrios.papadopoulos@gu.se
Perla, Patricia Studieadministratör 031-786 2280 patricia.perla@gu.se
Perrotte, Frank Provutvecklare 031-786 2517 frank.perrotte@ped.gu.se
Persson, Jonas Universitetsadjunkt 031-786 2498 jonas.persson@gu.se
Qvist, Marie Universitetsadjunkt marie.qvist@gu.se
Rehn, Anna Studieadministratör 031-786 2295 anna.rehn@ped.gu.se
Reichenberg, Monica Seniorprofessor, Docent 031-786 2451 monica.reichenberg@ped.gu.se
Rigdahl, Christofer Universitetsadjunkt, adjungerad christofer.rigdahl@gu.se
Ring, Emmy Universitetsadjunkt emmy.jonasson.ring@gu.se
Riomar, Sandra Universitetsadjunkt 031-786 6224 sandra.riomar@ped.gu.se
Rolfe, Victoria Doktorand 031-786 2450 victoria.rolfe@gu.se
Rosén, Monica Professor 031-786 2435 monica.rosen@ped.gu.se
Rudell, Ida Provutvecklare ida.rudell@gu.se
Runesdotter, Caroline Universitetslektor 031-786 2155 caroline.runesdotter@ped.gu.se
Rönnerman, Karin Professor 031-786 2174 karin.ronnerman@ped.gu.se
Samuelsson, Katarina Universitetsadjunkt katarina.samuelsson@ped.gu.se
Sandboge, David Universitetsadjunkt david.sandboge@gu.se
Sandström, Håkan Avodist pensionsgrundande hakan.sandstrom@gu.se
Schönberg, Håkan Provutvecklare 031-786 2378 hakan.schonberg@gu.se
Sebestyen, Åsa Provutvecklare 031-786 6467 asa.sebestyen@gu.se
Segolsson, Mikael Universitetslektor mikael.segolsson@gu.se
Simonsson, Angelica Universitetsadjunkt 031-786 2138 angelica.simonsson@ped.gu.se
Sjödin, Sara Doktorand 031-786 2074 sara.sjodin@gu.se
Sjögren, Linda Universitetsadjunkt, adjungerad linda.sjogren@gu.se
Sjöström, Anders Provutvecklare 031-786 2131 anders.sjostrom.2@gu.se
Skarrie, Ann-Marie Universitetsadjunkt, adjungerad ann-marie.skarrie@gu.se
Spetz, Anna Studieadministratör anna.spetz@gu.se
Spetz, Anna Studieadministratör 031-786 2493 anna.spetz@gu.se
Storck Christensen, Ditte Doktorand 031-786 2277 ditte.storck.christensen@gu.se
Strietholt, Rolf Gästforskare rolf.strietholt@gu.se
Strömberg, Marianne Universitetslektor marianne.stromberg@gu.se
Stukat, Staffan Universitetslektor staffan.stukat@ped.gu.se
Svensson, Allan Professor emeritus allan.svensson@ped.gu.se
Svensson, Kajsa Universitetsadjunkt kajsa.svensson@gu.se
Swärd, Ann-Katrin Universitetslektor 031-786 2250 ann-katrin.sward@gu.se
Sylvén, Liss Kerstin Professor 031-786 2388 lisskerstin.sylven@ped.gu.se
Söderlund, Göran Universitetslektor goran.soderlund@gu.se
Söderman, Alexandra Doktorand alexandra.soderman@gu.se

Visar 151 - 200 av 223

Visar 1 - 10 av 1841

2019

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
WCQR 2018: Computer supported qualitative research, Springer Link, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Leadership
Liisa Uusimäki, Susanne Garvis
bok, Sydney, Australia, Allen and Unwin, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Wenn Humans Humans bleiben dürfen... Zur pädagogischen Versprechensqualität der Nudge-Theorie
Susanne Dodillet, Jens Oliver Krüger
Schenk, Sabrina [red.]; Karcher, Martin [red.], Überschreitungslogiken und die Grenzen des Humanen. (Neuro-)Enhancement – Kybernetik – Transhumanismus., Berlin, epubli, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Extern bedömning av kunskap eller Om värdet av att se med andras ögon
Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Skolverkets webbkurs om likvärdighet, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the 2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?
Åsa Sebestyén, Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 8, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Visar 1 - 10 av 1841

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?