Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Personer

Visar 101 - 150 av 224

Namn Titel Telefon E-post
Kadir, Kamaran Statistiker kamaran.kadir@gu.se
Kamperin, Rose Marie Universitetsadjunkt 031-786 2328 rosemarie.kamperin@ped.gu.se
Karlsson, Mikael Universitetsadjunkt, adjungerad mikael.karlsson@ped.gu.se
Karlsson, Tobias Universitetsadjunkt, adjungerad tobias.karlsson@ped.gu.se
Karlsson, Yvonne Universitetslektor 031-786 6818 yvonne.karlsson@ped.gu.se
Klapp, Alli Universitetslektor, Studierektor 031-786 2770 alli.klapp@ped.gu.se
Klapp, Thea Studentmedarbetare thea.klapp@gu.se
Knutsson, Lena Universitetsadjunkt 031-786 2368 lena.knutsson.2@gu.se
Kostenius, Catrine Avodist pensionsgrundande catrine.kostenius@gu.se
Kostiainen, Arja Universitetsadjunkt 031-786 2475 arja.kostiainen@ped.gu.se
Lace, Ilze Datasamordnare ilze.lace@gu.se
Lander, Rolf Seniorprofessor rolf.lander@ped.gu.se
Langelotz, Lill Doktorand/​projektass lill.langelotz@ped.gu.se
Lensu, Annakarin Provutvecklare 031-786 2385 annakarin.lensu@gu.se
Lilja, Ulrica Studieadministratör 031-786 6433 ulrica.lilja@gu.se
Liljenberg, Mette Universitetslektor 031-786 2125 mette.liljenberg@gu.se
Lindblad, Sverker Seniorprofessor 031-786 2511 sverker.lindblad@ped.gu.se
Lindqvist, Anna-Karin Provutvecklare 031-786 2157 annakarin.lindqvist@ped.gu.se
Lindvall, Inger Universitetsadjunkt 031-786 2775 inger.lindvall@gu.se
Ljungblad, Ann-Louise Universitetslektor 031-786 2326 ann-louise.ljungblad@gu.se
Lundin, Sverker Per Erik Universitetslektor sverker.lundin@gu.se
Lundström, Pia Provutvecklare pia.lundstrom@gu.se
Löfstedt, Arne Universitetsadjunkt 031-786 2056 arne.lofstedt@pol.gu.se
Löfving, Christina Universitetsadjunkt 031-786 3153 christina.lofving@gu.se
Löwenadler, John Universitetslektor 031-786 2329 john.lowenadler@ped.gu.se
Magnusson, Diana Universitetsadjunkt 031-786 3452 diana.magnusson@ped.gu.se
Magnusson, Diana Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 3452 diana.magnusson@ped.gu.se
Majoros, Erika Doktorand 031-786 2083 erika.majoros@gu.se
Maras, Anita Administratör 031-786 2448 anita.maras@ped.gu.se
Melin, Pål Universitetsadjunkt 031-786 2348 pal.melin@gu.se
Mellegård, Karin Universitetsadjunkt 031-786 4367 karin.mellegard@gu.se
Mellén, Johanna Doktorand johanna.mellen@gu.se
Messina Dahlberg, Giulia Universitetslektor, Studierektor 031-786 5011 giulia.messina.dahlberg@gu.se
Molander Beyer, Marianne Universitetslektor 031-786 2226 marianne.molander-beyer@ped.gu.se
Moström, Sofia Universitetsadjunkt 031-786 5324 sofia.mostrom@gu.se
Munck, Ingrid Professor emerita ingrid.munck@ped.gu.se
Myrberg, Eva Universitetslektor 031-786 2145 eva.myrberg@ped.gu.se
Månsson, Pernilla Utbildningshandläggare 031-786 2459 pernilla.mansson@gu.se
Nicander, Barbro Forskare, biträdande 031-786 2419 barbro.nicander@ped.gu.se
Nielsen, Bo Databasansvarig 031-786 2438 bo.nielsen@ped.gu.se
Nilsson, Lennart Professor emeritus
Nilsson, Mikael Universitetsadjunkt 031-786 2276 mikael.nilsson2@ped.gu.se
Nilsson, Sofia Provutvecklare 031-786 2610 sofia.nilsson@ped.gu.se
Nizinska, Adrianna Universitetslektor 031-786 5832 adrianna.nizinska@gu.se
Nordberg, Ann Universitetslektor ann.nordberg@ped.gu.se
Norlin, Lotten Provutvecklare 031-786 2264 lotten.norlin@gu.se
Norling, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2128 viktoria.norling@gu.se
Nowlin, Matthew Provutvecklare 031-786 3796 matthew.nowlin@gu.se
Nylund, Mattias Universitetslektor 031-786 2440 mattias.nylund@ped.gu.se
Nyman Alm, Annica Universitetsadjunkt 031-786 2753 annica.nyman-alm@gu.se

Visar 101 - 150 av 224

Visar 1 - 10 av 2101

2020

Beating Stress, the Swedish Way—Time for a ‘fika’.
Liisa Uusimäki
Arts-based research, resilience and wellbeing across the lifespan. L. McCaine., G. Barton., Sappa, V., & S. Garvis (red.), Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Unpacking dominant discourses in higher education language policy
Susanne Strömberg Jämsvi
Göteborgs universitet, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 2101

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?