Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Magasinsgatan 34
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg

Fax: 031-786 2070

Prefekt: Anna-Carin Jonsson

Om enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå samt samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik.

Centrala intresseområden vid institutionen rör utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor.

En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi erbjuder även utbildning på kandidat-, magister-, master- och forskarnivå inom våra utbildningsområden: pedagogik som vetenskap, arbetslivets pedagogik, pedagogiskt ledarskap, kommunikation, skolutveckling, didaktik och undervisning.

Senaste publikationer

Visar 1 - 10 av 2002

2019

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Current attempts to remove barriers to postsecondary education for persons with intellectual disability in Sweden
Thomas Barow, Shruti Taneja Johansson
Disability studies & participation in higher education. Interdisciplinary international symposium, University of Innsbruck, 27-29 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transitions to, within and beyond higher education- an ADHD lens
Shruti Taneja Johansson
Disability Studies & Participation in Higher Education. Interdisciplinary international Symposium, University of Innsbruck, 27-29 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Academic performance, externalizing disorders and depression: 26,000 adolescents followed into adulthood
A. S. Wallin, I. Koupil, Jan-Eric Gustafsson, S. Zammit, P. Allebeck et al.
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Polarisering i skolfrågor: Förändringar i svensk opinion mellan 2014 och 2018
Sverker Lindblad
Ulrika Andersson, Björn Rönnerstrand, Patrik Öhberg & Annika Bergström (red) Storm och stiltje. , Göteborg, Göteborgs Universitet: SOM-institutet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Ta time-out från striderna om skolan
Sverker Lindblad
Göteborgsposten, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Support of language and communication in the 'Tambour situation' in Swedish preschools
Ann Nordberg
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vocationalising Specialized Concepts: Appropriating Meanings Through Feedback
Martina Wyszynska Johansson, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
Vocations and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers leading teachers - understanding middle-leaders' role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, I. Bergmo-Prvulovic
School Leadership & Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 2002

Personer

Visar 1 - 50 av 228

Namn Titel Telefon E-post
Ahlberg, Ann Professor emerita ann.ahlberg@ped.gu.se
Albertson, Marit Personalhandläggare 031-786 6670 marit.albertson@gu.se
Andersson, Eva Universitetslektor, Fritidspedagogexamen. Allmän pedagogik,vuxenpedagogik, Folkbildning, Skolbarnsom... 031-786 2415 eva.andersson@ped.gu.se
Andersson, Ingela Universitetsadjunkt 031-786 2488 ingela.andersson@gu.se
Andersson, Klas Universitetslektor 031-786 2144 klas.andersson@gu.se
Angervall, Petra Universitetslektor, Docent i pedagogik petra.angervall@ped.gu.se
Apelgren, Britt-Marie Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2249 brittmarie.apelgren@ped.gu.se
Arkenback-Sundström, Charlotte Universitetsadjunkt charlotte.arkenback-sundstrom@ait.gu.se
Asp, Lena Provutvecklare 031-786 2223 lena.asp@gu.se
Axelson, Patrik Provutvecklare 031-786 2131 patrik.axelson@ped.gu.se
Backe, Carolina Provutvecklare carolina.backe@gu.se
Barow, Thomas Universitetslektor, biträdande 031-786 6906 thomas.barow@ped.gu.se
Barta, Maria Universitetsadjunkt 031-786 2093 maria.barta@gu.se
Bartonek Åhman, Hannah Universitetslektor 031-786 2075 hannah.ahman@ped.gu.se
Bast, Marion Provutvecklare marion.bast@gu.se
Beach, Dennis Professor 031-786 2274 dennis.beach@ped.gu.se
Bennshagen, Charlotta Provutvecklare charlotta.bennshagen@gu.se
Berggren, Caroline Universitetslektor 031-786 2061 caroline.berggren@ped.gu.se
Berglund, Ingrid Universitetslektor 031-786 2345 ingrid.berglund@gu.se
Bergman, Kristin Universitetsadjunkt 031-786 6610 kristin.bergman@gu.se
Berhanu, Girma Professor, Docent 031-786 2325 girma.berhanu@ped.gu.se
Berndtsson, Inger Universitetslektor 031-786 2497 inger.berndtsson@ped.gu.se
Berndtsson, Åsa Statistiker asa.berndtsson@ped.gu.se
Berntsson, Inga-Lill Projektsamordnare 031-786 2486 inga-lill.berntsson@ped.gu.se
Bjelkenhag, Sandra Ekonom 031-786 2405 sandra.bjelkenhag@gu.se
Björkenvall Starrost, Christina Doktorand 031-786 2434 christina.bjorkenvall@gu.se
Blomgren, Jan Universitetsadjunkt, adjungerad jan.blomgren@gu.se
Blossing, Ulf Professor 031-786 2403 ulf.blossing@gu.se
Borger, Linda Universitetslektor linda.borger@gu.se
Brochmann, Cai Administratör 031-786 2309 cai.brochmann@gu.se
Brogren Dahlberg, Agneta Administrativ samordnare 031-786 2773 agneta.brogren.dahlberg@gu.se
Brorsson, Jerker Provutvecklare 031-786 2681 jerker.brorsson@gu.se
Bylund, Jasmine Universitetsadjunkt jasmine.bylund@gu.se
Bylund, Jasmine Doktorand jasmine.bylund@gu.se
Careborg, Karin Universitetsadjunkt karin.careborg@ped.gu.se
Carlsson, Hanna Universitetsadjunkt 031-786 2133 hanna.carlsson@ped.gu.se
Casale, Angela Universitetsadjunkt angela.casale@gu.se
Casale, Angela Provutvecklare angela.casale@gu.se
Dahlberg, Josefin Studentmedarbetare josefin.dahlberg@gu.se
Demaret, Marianne Projektassistent, adm 031-786 2442 marianne.demaret@ped.gu.se
Ding, Yi Doktorand yi.ding@gu.se
Dodillet, Susanne Universitetslektor 031-786 2452 susanne.dodillet@ped.gu.se
Dovemark, Marianne Universitetslektor 031-786 2774 marianne.dovemark@gu.se
Downie-Jorge, Sheila Provutvecklare 031-786 2378 sheila.downie-jorge@gu.se
Edström, Bengt Universitetslektor 031-786 2222 bengt.edstrom@ped.gu.se
Edvardsson, Agneta Ekonomicontroller 031-786 2191 agneta.edvardsson@ped.gu.se
Eliasson, Malin Studievägledare 031-786 2284 malin.eliasson@gu.se
Engsevi, Annette Ekonomiadministratör 031-786 3836 annette.engsevi@gu.se
Engström, Christine Universitetsadjunkt christine.engstrom@ped.gu.se
Erickson, Gudrun Seniorforskare 031-786 2453 gudrun.erickson@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 228

Visar 1 - 10 av 2002

2019

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Current attempts to remove barriers to postsecondary education for persons with intellectual disability in Sweden
Thomas Barow, Shruti Taneja Johansson
Disability studies & participation in higher education. Interdisciplinary international symposium, University of Innsbruck, 27-29 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transitions to, within and beyond higher education- an ADHD lens
Shruti Taneja Johansson
Disability Studies & Participation in Higher Education. Interdisciplinary international Symposium, University of Innsbruck, 27-29 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Academic performance, externalizing disorders and depression: 26,000 adolescents followed into adulthood
A. S. Wallin, I. Koupil, Jan-Eric Gustafsson, S. Zammit, P. Allebeck et al.
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Polarisering i skolfrågor: Förändringar i svensk opinion mellan 2014 och 2018
Sverker Lindblad
Ulrika Andersson, Björn Rönnerstrand, Patrik Öhberg & Annika Bergström (red) Storm och stiltje. , Göteborg, Göteborgs Universitet: SOM-institutet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Ta time-out från striderna om skolan
Sverker Lindblad
Göteborgsposten, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Support of language and communication in the 'Tambour situation' in Swedish preschools
Ann Nordberg
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vocationalising Specialized Concepts: Appropriating Meanings Through Feedback
Martina Wyszynska Johansson, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
Vocations and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers leading teachers - understanding middle-leaders' role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, I. Bergmo-Prvulovic
School Leadership & Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 2002

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?