Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

RIPS är en digital skriftserie, startad 2011, som ges ut av Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och publiceras som Open-Access via GUPEA (Göteborgs universitets publikationer – Elektroniskt arkiv).

Redaktion

Girma Berhanu (FD, Professor)
Monica Reichenberg (FD, Professor)

Rapporter - ladda ner pdf-filer

Nr 1. Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur? Rektorers hantering av policyfrågor kring stödet i kommunala och fristående skolor

Joanna Giota & Ingemar Emanuelsson (2011)
ISBN: 978-91-86857-00-4

http://hdl.handle.net/2077/24569
 

Nr 2. Barnskötare blir förskollärare: Enkätjämförelse med en reguljär förskollärarutbildning

Rolf Lander (2012)
ISBN: 978-91-86857-05-9

http://hdl.handle.net/2077/29259
 

Nr 3. Klinisk träning - kritik och möjligheter: En explorativ studie av KTC vid Sahlgrenska Akademien

Rolf Lander & Ingrid Toshach-Gustafsson (2012)
ISBN: 978-91-86857-06-6

http://hdl.handle.net/2077/29260
 

Nr 4. Resan till Bulgarien. En berättelse om ett internationellt utbildningsutbyte, dess organisering och förmågor som frigörs

Henning Loeb, Ingrid (2012)
ISBN: 978-91-86857-07-3

http://hdl.handle.net/2077/31791
 

Nr 5. Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg

Anette Olin, Rolf Lander, Ulf Blossing, Jaana Nehez & Lisbeth Gyllander (2014)
978-91-86857-08-0 (pdf)
978-91-86857-09-7 (print-on-demand)

http://hdl.handle.net/2077/35663
 

Nr 6. Utbildning i svenska för invandrare på ett lärcenter.
En utvärdering av verksamheten

Monica Reichenberg (2015)
ISBN: 978-91-86857-10-3 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/39188

 

Nr 7. Effekter av intensivundervisning i matematik.
Utvärdering av ett pilotprojekt med personlig tränare i matematik för elever i behov av särskilt stöd

Åse Hansson (2015)
ISBN: 978-91-86857-11-0 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/39316 
 

Nr 8. Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland

Per-Olof Thång och Kerstin Littke (2015)
ISBN: 978-91-86857-12-7 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/40552
 

Nr 9. Skola, lärare, samhälle - Vänbok till Sverker Lindblad

Redaktörer: Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter,
Eva Forsberg, Biörn Hasselgren & Fritjof Sahlström (2016)

ISBN 978-91-86857-13-4 (pdf)
ISBN 978-91-86857-15-8 (tryckt)

http://hdl.handle.net/2077/44282
 

Nr 10. Matchning mellan lärares utbildning och befattning i grundskolan: Utveckling och tillämpning av en modell för differentierad klassifikation av lärarkompetens i Lärarregistret

Åse Hansson och Jan-Eric Gustafsson (2016)
ISBN: 978-91-86857-14-1 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/44501
 

Nr 11. Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap. En rapport från det nordiska nätverket i aktionsforskning

Redaktörer: Karin Rönnerman, Anette Olin, Eli Moksnes Furu,
Ann-Christine Wennergren (2016)

ISBN 978-91-86857-17-2 (tryckt)
ISBN 978-91-86857-16-5 (pdf)

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/46268

 

Nr 12. På väg mot uppdrags- och processdrivna organisationer. Uppföljning av införandet av processledare i förskolor och skolor i Helsingborg

Författare: Jaana Nehez, Lisbeth Gyllander Torkildsen,
Rolf Lander, Anette Olin & Ulf Blossing (2017)

ISBN 978-91-86857-19-6 (tryckt)
ISBN 978-91-86857-18-9 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/52289

 

Nr 13. Gymnasial lärlingsutbildning ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv - med utgångspunkt i försöksverksamheten 2008-2014

Författare: Ingrid Berglund, Gunilla Höjlund, Per Kristmansson & Enni Paul (2017)

ISBN 978-91-86857-20-2 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/53652

 

Nr 14. 15 år med nordiskt nätverk för aktionsforskning

Författare: Karin Rönnerman, Eli Moksnes Furu, Petri Salo (2018)

ISBN 978-91-86857-21-9 (pdf)
ISNB 978-91-86857-23-3 (tryckt)

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/56130

 

Nr 15. Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares ledarhandlingar

Författare: Ulf Blossing och Mette Liljenberg
(2018)

ISBN 978 91-86857-22-6 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/56145

 

Nr 16. Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk

Redaktör: Gudrun Erickson
Författare: Hans Albinsson, Ulrika Arvidsson, Lena Asp,
Patrik Axelson, Ann Bjerklund Larsson, Jerker Brorsson,
Lena Börjesson, Gudrun Erickson, Ingela Finndahl,
Lena Hedenbratt, Iani Hoff, Carina Jochens, AnnaKarin Lindqvist, John Löwenadler, Sofia Nilsson, Eva Olsson,
Frank Perrotte, Håkan Schönberg, Åsa Sebestyén
(2018)

ISBN 978-91-86857-24-0 (pdf)

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/57683

 

 

 


 

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Lisbeth Dahlén|Sidan uppdaterades: 2018-10-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?