Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier

Alla som är intresserade av det specialpedagogiska området är välkomna till våra öppna seminarier. Ingen föranmälan behövs.

Till seminarierna bjuder vi in gäster från andra lärosäten, såväl inom som utanför Sverige, men också forskare från vår egen institution kommer att presentera sin forskning.

Vi träffas en gång per månad vanligtvis kl 15-17

Vill du ha fortlöpande information samt kallelse till seminarierna?
Sätt upp dig på sändlistan genom att kontakta kollegiets sekreterare Shruti Taneja Johansson.


 

2019 HT

Måndagen den 23 september

kl. 15.00-16.45
Sal: A1 311

Språkliga redskap- språklig beredskap- en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning.

Maria Rubin, adjunkt i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad

Maria disputerade i juni 2019 och seminariet utgår från hennes avhandling. Avhandlingen är en aktionsforskningsstudie från en skolkontext på gymnasiets yrkesinriktade vård och omsorgsprogram där majoriteten av eleverna har undervisningsspråket som sitt andraspråk. Studien följer några yrkeslärare som söker främja en språkinriktad undervisning. Med utgångspunkt från avhandlingens resultat belyses förutsättningar för elevers deltagande i reguljär ämnesundervisning tillsammans med frågor om inkludering som centrala i en språkutvecklande undervisning.

Länk till avhandlingen:

http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/28286/978-91-7104-981-0_Rubin_muep.pdf


 

Måndagen den 4 november

kl. 13.15-15.00
Sal: A1 338

En särskild skola? Undervisning, lärande och synen på uppdraget i särskolan

Gunilla Lindqvist, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet.

Särskolan som skolform har funnits länge i Sverige. Ändå finns förvånansvärt lite forskning om undervisning och lärande i särskolan. Under hösten 2016 genomfördes en totalpopulationsundersökning i form av en enkätstudie med fokus på frågor om de undervisnings- och lärandemiljöer som särskolans elever möter. Enkäten besvarades av över 2 000 lärare i hela Sverige – lärare som undervisar elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan, såväl som lärare undervisande elever integrerade i grundskolan.

Studien tar sin utgångspunkt bland annat i Schiros (2013) utbildningsideologier.

Centrala frågor i presentationen är:

  • Hur ser lärarna på sitt utbildningsuppdrag?
  • Hur ser lärarna på samverkan?
  • Hur ser lärarna i särskolans olika verksamheter på sitt arbete– skiljer sig deras svar beroende på var de arbetar?

Presentationen följs av en gemensam diskussion utifrån de resultat som presenteras. Underlag för seminariet skickas ut senare.


 

PRELIMINÄR

Måndagen den 2 december

kl. 15.00-16.45
Sal: A1 314 

Projekt presentation

Participation for All? School and post-school pathways of young people with functional disabilities

Snabbval IPS

Kontaktpersoner

Ordförande
Eva Hjörne
Telefon: 031-786 2474
E-post
Personlig presentation
 


Sekreterare
Shruti Taneja Johansson
Telefon: 031-786 2370
E-post
Personlig presentation

Kontaktinformation

Kollegiet för inkludering, likvärdighet och specialpedagogik

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2315

Sidansvarig: Shruti Johansson|Sidan uppdaterades: 2019-01-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?