Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kollegiet för språkpedagogik

 

Inom det språkpedagogiska kollegiet finns en sedan länge etablerad forskning relaterad till olika typer av bedömning av såväl formativ som summativ karaktär och med avseende på elevers lärande av och kompetenser i språk, främst de traditionella skolspråken. Den konkreta bakgrunden till forskningen som beskrivs i miljön är dels en lång erfarenhet av lärarutbildning, dels en mångårig praktisk och teoretisk förtrogenhet med prov och bedömning på ett nationellt plan, från grundskola till högskolenivå. Detta har inneburit att stora material kontinuerligt samlas in och analyseras bl.a. utifrån aspekter av färdighetsnivåer, dimensionalitet samt elev- och lärarsynpunkter. Vidare bedrivs inom miljön forskning kring olika aspekter av språk- och ämnesintegrerad undervisning (CLIL), lärande av språk utanför skolan (bl.a. fritidsengelska), språkundervisning med fokus på lärarkognition, läsförståelse utifrån ett provtagarperspektiv samt muntlig språkfärdighet baserat på det breda perspektivet lärande, undervisning och bedömning.

Vi har ca fyra seminarier per termin, då vi träffas mellan kl. 13.00 och 15.00 på Pedagogen för att diskutera aktuella frågor, texter och/eller lyssna på inbjudna föreläsare och samtala kring de frågor som väcks.

Aktuella öppna seminarier finns under fliken till vänster.

 

Kollegiet för språkpedagogik

Ordförande

Britt-Marie Apelgren
Tfn: 031-786 2249
E-post: brittmarie.apelgren@ped.gu.se

Sekreterare

Linda Borger
Tfn: 031-786 2249
E-post: linda.borger@gu.se

 

Sidansvarig: Linda Borger|Sidan uppdaterades: 2017-09-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?