Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges). Kollegiet bjuder på kaffe/te och frukt 15 minuter innan samtliga seminarier startar (utanför eller i salen, kl 15.45).
VÄLKOMNA!
Onsdagen den 25 januari kl 16.00-17.30 i A 1 332
Vi gästas av Eva Nyberg från Malmö högskola som disputerade vid GU juni 2011. Hon kommer under seminariet berätta om datainsamling i en "annorlunda empirisk kontext, samt vad den egna involveringen i det studerade projektet kan ha för betydelse för avhandlingsarbetet."
Avhandlingen undersökte ett folkbildningsprojekt för demokratisering i en fattig region i norra Colombia, präglad av den väpnade konfliktens konsekvenser. Min avsikt var att studera projektets betydelse för kvinnors liv och utveckling i den lokala kontexten.
Om detta tänker jag berätta den 25/1. Tanken är främst att förmedla erfarenheter av datainsamling i en annorlunda empirisk kontext, samt vad den egna involveringen i det studerade projektet kan ha för betydelse för avhandlingsarbetet. Jag ser också detta tillfälle som en möjlighet till en diskussion om forskarrollen i en konfliktiv praktik.
Avhandlingsarbetet är inte ett uttalat aktionsforskningsarbete men under seminariet kan vi diskutera beröringspunkter och skillnader i olika ansatser med utgångspunkt i Evas forskning.
Onsdagen den 29 februari kl 16.00 – 17.30 i A 1 332
Professor Wilfred Carr författade tillsammans med Stephen Kemmis den då banbrytande boken Becoming Critical (1986). Nu föreläser han kring följande:
This lecture critically examines how action research has sought to realise its aspiration to be a form of research that can be employed by teachers to develop their educational practice. On the basis of a brief account of the origins and evolution of action research, it will be shown how it has always been assumed that this aspiration can only be legitimately purued by understanding and conducting action research as a form of social scientific research with its own distinctive research methodology. By focusing on the question 'what is practice?' (rather than 'what is research?') It not only becomes clear why this assumption is misguided. It also allows us to anticipate the emergence of a non-methodological form of action research through which its aspiration to contribute to the development of practice can be achieved.
Onsdagen den 28 mars kl 16.00–17.30 i A 1 318
Tillfället är inställt/framflyttat till ettenare datum.
Onsdagen den 9 maj kl 16.00 – 17.30 i A 1 332
Vårens sista seminarium gästas kollegiet av Professor Emeritus Jan Holmer. Han berättar om sina erfarenheter av aktionsforskningen och dess förändring över tid.
.
Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se
Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se
Ulrika Hedman
mastersstudent NoMiA
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25
Telefon:
031-786 00 00 (vxl)