Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier våren 2011

Aktionsforskning i klassrummet

Onsdagen den 26 januari, A1 316 kl 16.00-17.30

Birgitta Berne, lärare i naturvetenskap, berättar om sina erfarenheter om att forska i egen praktik. Birgitta arbetar med att stärka elevers argumentationsteknik för att stödja kunskapsutvecklingen i naturvetenskap.
___________________________________________________

Aktionsforskning och ledarskapsutveckling

OBS! Torsdagen den 24 februari, A1 316 kl 16.00-17.30

Terese Bondas, Professor, Universitetet i Nordland, Professionshøgskolan, Bodø, Norge.

"Jag vill presentera en 2-årig studie, dær den ledarskapsteori, som jag utvecklat i ett tidigare forskningsprogram 'Det caritativa ledarskapet' har utgjort den røda tråden. Arbestrubriken ær "Førenande ledarskap-en teoridriven aktionsforskning tillsammans med ledare i kommunal hælso- och socialvård". Jag vill speciellt diskutera utmaningar i en teoridriven aktionsforskning."
___________________________________________________

Textbearbetning - en lärandemodell

Onsdagen den 13 april, A1 316 kl 16.00-17.30
Ann-Sofie Karlsson, adjunkt i svenska språket, Högskolan i Borås, presenterar ett utvecklingsarbete som har pågått under flera terminer.

Ann-Sofie arbetar med att öka samtliga lärarstudenters skriftspråkskompetens, i syfte att förbereda dem för det akademiska skrivandet. Hon presenterar såväl modellen för utvecklingsarbetet som ett resonemang om den egna utvecklingen som lärare i projektet.
___________________________________________________

Aktionsforskningsprojekt - och sen då?

Onsdagen den 18 maj, A1 316 kl 16.00-17.30

Lärare från Varbergs kommun och forskare, Anette Olin & Karin Rönnerman, berättar om erfarenheter från ett samarbetsprojekt.

 
I Varberg har över 70 förskollärare utbildats i aktionsforskning för kvalitetsarbete under flera års tid. För att bygga vidare på detta samarbete har ett forskningsprojekt genomförts på en förskola i kommunen för att tillsammans diskutera hur arbetet fortsatt och där vi har haft ett intresse för hur aktionsforskning som kompetensutveckling hänger ihop med leningen av arbetet i förskolan. Projektet har bedrivits som en deltagarorienterad forskning, dvs förskollärarna och forskarna har tillsammans arbetat med att försöka finna svar på sina frågor. Bland annat har en metod utvecklats, nämligen intervju med tankekarta som analyserats gemensamt. Forskarna kommer att berätta en del om både metod och resultat av studien och några deltagare i studien, förskollärare och rektor, kommer att berätta om hur de upplevt samarbetet och vad de fått ut av det.

___________________________________________________ 

Snabbval IPS

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2012-11-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?