Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier våren 2010

Tema ledarskap och delaktighet
Vårens seminarier berör professionell utveckling i olika organisationer samt ledarskap både i och utanför klassrummet och i (skol-)organisationen.  Olika perspektiv inom aktionsforskningsfältet kommer att belysas i spännande projekt där delaktighet, lärande och utveckling är i fokus.

PLATS: Pedagogen A Utsikten ("Sociala huset"),Västra Hamngatan 25, Göteborg

TID: Sista onsdagen i varje månad, kl. 16.00 - 17.30 (om inget annat anges)

De flesta seminarier hålls på svenska (om inte annat anges). Ingen föranmälan krävs. Välkommen!


Vårens sista seminarium:
19 maj 2010, 16.00-17.30, lokal A1 314

Bedömning av elevers förmågor - ett mångfascetterat arbete
 

Eva Samuelsson, grundskolelärare

Eva har nyligen genomfört en AF-studie i en magisterkurs med syfte att ta reda på hur man bedömer elevers förmågor. Hon upptäckte att arbetet med att bedöma förmågor är mångfascetterat och långt ifrån entydigt. Lärarens kunskapssyn och elevernas delaktighet i bedömningsarbetet har stor betydelse. Studien bidrar till ökad förståelse för vilka faktorer som kan vara till hjälp i bedömningsarbetet.

__________________________________________________________
27 januari 2010, 16.00-17.30, lokal A1 336 

Learning for Leading - forskningsprojekt i Göteborg och Tromsø

Karin Rönnerman och Anette Olin, Göteborgs universitet
Eli Furu Moksnes och Torbjørn Lund, Tromsø universitet

I detta projekt vill Karin och Anette försöka belysa vad som sker i den vardagliga praktiken och hur lärares kompetensutveckling å ena sidan påverkas av beslutsfattares och rektorers ledarskap och å andra sidan hur det påverkar den verksamhet som erbjuds barn och därigenom barns lärande. Projektet tar sin utgångspunkt i den kompetensutveckling av förskollärare som skett genom kursen Kvalitet genom aktionsforskning (Q i förskolan).
Eli Moksnes Furu och Torbjørn Lund beskriver hur de lagt upp ett liknande projekt i Tromsø.
Båda projekten ingår som en del i det internationella PEP-projektet Learning & Leading


24 februari 2010, 16.00-17.30, lokal A1 316

Investigating professional development of Afghan physiotherapists - forskningsprojekt i Afghanistan

Jenny Wickford, Göteborgs universitet

Under 2006-2009 bodde Jenny i Afghanistan. Under denna tid arbetade och forskade hon med en grupp Afghanska sjukgymnaster kring deras professionella utveckling. Projektet utgick ifrån participatory action research (PAR). Bland annat har faktorer som påverkar deras lärande i deras kontext belysts, och dessa har analyserats utifrån ett transformative learning perspective. Utifrån den kunskap som har kommit fram är förhoppningen att framtida utvecklingsaktiviteter och vidareutbildningar kan bli bättre anpassade till deras miljö och förutsättningar.


24 mars 2010, 16.00-17.30, lokal A1 316

’Onlineprojektet’ - så var det tänkt och så blev det

Inger Björneloo och Anette Olin, Göteborgs universitet

Avsikten med detta projekt var att få elever i högstadiet och gymnasiet, som hamnat utanför skolsystemet, tillbaka till ett lärande. Eleverna har haft tillgång till en dator och en mentor/lärare och runt denna centrala ”enhet” har en samverkande organisation byggts med samordnare, rektorer och andra inblandade myndighetsinstanser. Två aktionsforskare har arbetat med handledning och uppföljning i projektet undervägs och nu har arbetet dokumenterats i en rapport. Beskrivningar och reflektioner i rapporten visar att det inte alltid blivit som det var tänkt. Vad kan man lära av hur det blev?


30 mars 2010, 15.00-17.00, lokal AK2 137

'Evidence, values and educational practice'

Gert Biesta

Kollegiegemensamt seminarium med efterföljande mingel!

AF-kollegiet, Kollegiet för specialpedagogik och Kollegiet för Ämndesdidaktik inbjuder till ett seminarium med Gert Biesta

Abstract:
There is a growing tendency in many circles to argue that educational practice should be based upon scientific evidence about 'what works'. The argument sounds appealing since teachers do want their actions to 'work' and if there is scientific evidence available that can tell us 'what works' why not make use of it? The attrctiveness of this line of thinking not only masks deeper political issues that have to do with questions about who should have a say in deciding what happens in schools and other educational institutions and settings. There are also problems regarding the expectations about what kind of knowledge research on education can actually reveal, how research, action and practice are linked, and what the role of knowledge is in educational practice, particularly in relation to normative questions about what education should be for and aim for. In this presentation I explore some of these aspects in order to argue for a much more precise discussion about the role of knowledge and values in educational practice.

Om du vill delta i minglet; anmäl dig till lill.langelotz@hb.se senast den 25 mars
_____________________________________________________________________

28 april
INSTÄLLT! återkommer vid ett senare tillfälle

Konstruktion och rekonstruktion av etnicitet i lärarutbildares praktik

Zahra Bayati, Göteborgs universitet

Den studie som presenteras har som syfte att studera hur etnicitet konstrueras och rekonstrueras i lärarutbildarnas praktik. Vidare studeras hur lärarutbildare kan bidra till förändringsarbete istället för förvaltningsarbete i strukturer som verkar diskriminerande. Tredje delen av syftet berör hur dessa praktiker påverkar en hållbar samhällsutveckling i ett interkulturellt perspektiv. Metodiskt bedrivs studien genom forskningscirklar.


 

Snabbval IPS

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2010-04-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?