Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier våren 2014

________________________________

Den 29 januari kl. 16.00-17.30 i AK2 138

Fil. Dr. Magnus Levinsson (IPS, IPD) presenterar delar av sitt avhandlingsarbete där aktionsforskning diskuterar i relation till en evidensbaserad praktik:

Utvecklingsledare på vetenskaplig grund: Spänningsfälten mellan evidensbaserad praktik och aktionsforskning

Frågan som ställs här är om den kritiska aktionsforskningstraditionen kan bidra till kulturer av evidensbaserad praktik bland pedagogiskt yrkesverksamma i Sverige. I artikeln diskuteras denna fråga efter en undersökning av de konsekvenser som evidensbaserad praktik respektive kritisk aktionsforskning tänkbart kan få för utvecklingsledares arbete. Mot bakgrund av en jämförelse av de skilda krav som dessa båda idétraditioner ställer på just utvecklingsledare framstår de politiska förslagen som högst problematiska. Avslutningsvis poängteras utvecklingsledares behov av alternativa förhållningssätt som tillåter pedagogisk forskning att spela flera olika roller i skolutvecklingen.

______________________________________________________

 

Den 26 februari kl. 16.00-17.30 i A1 311

Emeritus Professor Wilfred Carr, School of Education University of Sheffield håller i seminariet på engelska. Han  belyser att aktionsforskning förstås och används på olika sätt i olika kontexter. Under seminariet visar han vilka konsekvenser olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter kan medföra för utbildningsforskning.
 

FOUR INTERPRETATIONS OF EDUCATIONAL ACTION RESEARCH
Although there is now widespread enthusiasm for educational action research it is clear that action research means different things to different people. Because of this, questions about the nature of action research, about its practical purpose and about the kind of knowledge it produces are answered in different, and often
contradictory, ways. In this session I will outline and critically examine four interpretations of educational action research. I will then makes explicit the different assumptions they make about the nature of educational practice,the role of educational theory and the kind of social scientific research methods an methodologies that action research should adopt.
______________________________________________________

Den 26 mars kl. 16.00-17.30 i A1 311
(inställt)_____________________________________________________

Den 14 maj kl. 16.00-17.30 i A1 311

Videointeraktion och gemensamma analyser som redskap i aktionsforskning

Två forskare från Nelson Mandela Metropolitan University besöker seminariet. De har i samarbete med bland annat Ann-Charlotte Lindgren från IPS  använt videointeraktion och påföljande analyser som ett redskap inom aktionsforskning för att utveckla olika skolpraktiker.

Laetita Greyling är lektor i pedagogik vid Nelson Mandela Metropolitan University. Hon har varit verksam inom lärarutbildning, specialpedagogik och skolutveckling där hon bl.a. arbetat med aktionsforskning. Dr Greyling är numera pensionär men fortsätter att handleda doktorander.

 

Elsa Lombard håller just nu på med sin doktorsavhandling som har aktionsforskning som ansats. Hon är lärare vid Nelson Mandela Metropolitan University och ansvarig för kollegiet för aktionsforskning vid utbildningsvetenskapliga fakulteten. Mrs Lombard är också aktiv i lärarutbildningen och har ansvar för de moduler som handlar om skolutveckling och aktionsforskning.

 


______________________________________________________

Snabbval IPS

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2014-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?