Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Möjligheter och hinder för aktionsforskning

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

Onsdag 2 mars, kl 16.00-17.30 i sal A1 316

Kollegiet gästas av professor emeritus Wilfred Carr, University of Sheffield. Föredraget hålls på engelska.

Four Interpretations of Educational Action Research

Although there is now widespread enthusiasm for educational action research it is clear that action research means different things to different people. Because of this, questions about the nature of action research, about its practical purpose and about the kind of knowledge it produces are answered in different, and often
contradictory, ways. In this session I will outline and critically examine four interpretations of educational action research. I will then makes explicit the different assumptions they make about the nature of educational practice,the role of educational theory and the kind of social scientific research methods an methodologies that action research should adopt.

 

 

Obs! Inställd pga sjukdom                        Onsdag 30 mars, kl 16.00-17.30 i sal A1 316

Kollegiet gästas av Malena Olofsson, nyexaminerad mastersstudent från NoMiA-programmet (Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning) och specialpedagog på Hulanskolan i Lerum. Malena kommer på seminariet att presentera sin masteruppsats (2015)

Kunskapsbygge och vägledning i elevhälsans praktik. Ett utvecklingsarbete genom aktionsforskning

I sin mastersuppsats studerar Malena ett utvecklingsarbete i elevhälsans mötespraktik. Med de nya riktlinjer och dokument som föreligger för verksamheten elevhälsa har studiens syfte varit att följa och dokumentera vad som händer i dess praktik då, 1) elevhälsans praktik studeras inifrån och 2) ett elevhälsoteam arbetar med policydokument kring elevhälsans uppdrag och arbetsuppgifter. Tre frågeställningar har präglat studien: Vad händer i elevhälsoteamets mötespraktik under utvecklingsarbetet? Hur används dokumentet i fråga under möten? Vilken kunskap utvecklar teamet under utvecklingsarbetet?

Malenas uppsats finns att läsa på denna länk: gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/41297/1/gupea_2077_41297_1.pdf

Onsdag 27 april, kl 16.00-17.30 i sal A1 316

Kollegiet gästas av Jaana Nehez, som 2015 disputerade vid GU med avhandlingen Rektorers praktiker i utvecklingsarbete Möjligheter och hinder för planerad förändring.

Rektorers praktiker i utvecklingsarbete – en aktionsforskningsstudie om möjligheter och hinder för planerad förändring

I sin avhandling studerar Jaana rektorers möjligheter att verka för planerad förändring. Studien hade två syften: 1) Att utveckla kunskap om rektorers praktiker i utvecklingsarbete, samt 2) att utveckla kunskap om aktionsforskning som utvecklingsstrategi för rektorer. Förutom att identifiera vad rektorer gör i ett utvecklingsarbete, där avsikten var att skapa organisatoriska förutsättningar för entreprenöriellt lärande, fokuserar avhandlingen därmed på hur rektorernas praktiker i utvecklingsarbetet möjliggör respektive hindrar för rektorerna att arbeta med aktionsforskning. Hur påverkar dessa praktiker möjligheterna till demokratiskt samhandlande, växelverkan mellan tanke och handling, kritisk dialog samt förbättring av praktiker?
Jaana presenterar på seminariet utifrån sin studie vilka praktiker som identifierades i rektorers utvecklingsarbete samt hur dessa praktiker möjliggjorde respektive hindrade för aktionsforskning. Hon diskuterar utifrån sina resultat vad aktionsforskning ofta som beskriv som och vad aktionsforskning kan vara.

Jaanas avhandlings finns att läsa på denna länk: hdl.handle.net/2077/40535

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2016-03-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?